ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

"שטראוס עשתה הסגת גבול חמורה!" • ראיון

"אני לא יכול להגיד לשטראוס מה לעשות. אבל רק הם יודעים כמה שהגרמי"ל עמל שתהיה כשרות מהודרת. וכאן, ללכת ולתת מכה?" • בראיון ראשון, מסביר הגר"י ירוסלבסקי, את החרם על מוצרי שטראוס

"אני את שלי עשיתי". הגר"י ירוסלבסקי. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
"אני את שלי עשיתי". הגר"י ירוסלבסקי. צילום ארכיון: בחדרי חרדים



ביום שבו גילה הצרכן החרדי הממוצע את חילופי ההכשרים, פרצה הסערה האמיתית: 'שטראוס מהדרין' הודיעה בקול תרועה על הכשרות החדשה שהוענקה לה, הכשרו של הגר"א רובין, ובד בבד החלו הצרות: מזכיר בית דין רבני חב"ד ורבה של קהילת חב"ד בקרית מלאכי, קרא לציבור חסידי חב"ד להימנע מלהכניס הביתה את מוצרי החברה. אם בשטראוס היה מי שפתח גביעי יוגורט חגיגיים, בא החרם החב"די והצליח בהחלט לקלקל את החגיגה החלבית.

הרקע להחרמה הלא ממש מפתיעה, הוא הסיפור שקדם ל'נדידת ההכשרים' במחלבה המשווקת נתחים נכבדים מתצרוכת החלב בבתי האב החרדיים בארץ. לפחות עד היום. לאחר תקופה ארוכה של יחסים עכורים, בא השידוך בין חברת החלב להכשרו של הגרמי"ל לנדא לקיצו. הרב לנדא העניק לחברה גט פיטורין, שהיה מלווה בדברי ביקורת רבים. שביל החלב מעולם לא היה עכור יותר.

"נעשו דברים חמורים, בין היתר בגיבויים של הבאים אחריי", הודיע רבה של בני ברק במכתב כאוב שפרסם למחרת ב'המודיע'.

אבל ב'שטראוס' לא היה זמן להתגונן אפילו. קמפיין גדול וחגיגה רעשנית בישרה את הרענון, וכל עקרת בית נתקלה בכשרות החדשה, הכשרו של הגר"א רובין שהחל מתנוסס על כל מוצרי החלב של החברה. בשטראוס עמדו בקשר עם המשווקים, וייחלו כי המהלך יהפוך לסיפור הצלחה.

אלא שאז הגיע החרם החב"די, עליו הכריז בגאון מזכיר בית הדין של החסידות הגדולה, הגאון הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי. בית הדין, למי שאינו יודע, הוא סמכות-העל בחב"ד לאחר הסתלקותו של האדמו"ר זצוק"ל.

• אנחנו אומרים ערב טוב לכבוד הרב ירוסלבסקי.

הגר"י ירוסלבסקי: "אני לא רוצה להאריך בדברים. מה שכתבתי כתוב. אני לא רוצה לדבר, כי צריך להזהר בדיבור. ראיתי בזה דבר של חוסר צדק ויושר. אני לא מדבר נגד זה או זה".

• מבחינה הלכתית, יש בעיה עם חברה שעוברת מכשרות אחת לאחרת?

"לא כתבתי שיש בעיה הלכתית. יש דברים שהם מעבר להלכה. בדברים של הסגת גבול יש דברים שעושים גם לפנים משורת הדין".

• הרב הרי ידוע בהשפעתו, במיוחד ב'נחלת הר חב"ד' בקרית מלאכי. הדברים באמת ייפלו על אוזניים קשובות?

"אני מקווה שכן. אני את שלי עשיתי, זה תפקידי. אין לי משטרה לאכוף את זה"...

• מה שברור הוא, שלמכתב ישנן השלכות, הרבה מעבר לנחלת הר חב"ד בקרית מלאכי.

"מה שיהיה יהיה. אני לא יודע, אדם צריך תמיד לעשות את החשבון שלו. החסידות תובעת לפנים משורת הדין בכל דבר".

• ובאמת איך שטראוס היתה אמורה לנהוג במקרה הזה?

"אני לא יכול להגיד לשטראוס מה לעשות, אבל הם יודעים כמה שהרב לנדא סידר ועבד שתהיה כשרות מהודרת. וכאן, ללכת ולתת מכה, יגידו כל התירוצים. זה לא מתקבל".

• אבל בסופו של דבר, יהיו מי שיפקפקו ויגידו: בסדר, הרב ירוסלבסקי הוא רב בחב"ד וברור שייצא לטובת הרב לנדא. מה רע בהכשר של הרב רובין?

"לא, אני לא הולך לדבר נגד הכשרים. אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אני מכיר את הרב רובין ואין לי כאן שום דבר נגד אף אחד. יש לי נגד העניין".

את השלכות החרם שהוכרז היום ואת מידת השפעתו, תוכל החברה לבחון בעת הקרובה. בינתיים, נעשית מלאכתה של כשרות הרב לנדא בידי אחרים.



להאזנה חייגו: הכול בקול – קו המידע הפופולארי - 052-999-66-00


קישורים:
בית דין רבני חב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד