י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חיים לאחר המוות

מדענים גילו: נגיף הקורונה שורד גם חודש לאחר מות החולה

הנגיף נמצא בגופות גם לאחר שהחולים הציגו בדיקות שליליות בדגימות מטוש. המשמעות: טיפול בגופות ימשיך לדרוש היערכות מיוחדות מחשש לשלומם של העוסקים בקבורה

מדענים גילו: נגיף הקורונה שורד גם חודש לאחר מות החולה
הלוויה. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשיך לחיות גם לאחר המוות: בדיקות שנערכו בבריטניה מצאו כי נגיף הקורונה ממשיך להתקיים בגוף עד חודש לאחר המוות, וזאת גם אצל חולים שמתו מקורונה אך הם יצאו שליליים בבדיקות מטוש לפני המוות. לדעת החוקרים, שביצעו נתיחה 27 יום לאחר קביעת המוות וגילו כי הנגיף ממשיך להתקיים, הנגיף יכול לשרוד עד חודש מהמוות.

המשמעות, לדברי החוקרים, היא שיש לנהוג גם בגופות בזהירות רבה, באותו היחס של שמירת מרחק ומגע הנהוג כלפי חולים חיים. "למחקר זה ישנן השלכות משמעותיות על האופן שבו יש לטפל בדגימות מעבדה שמכילות או עשויות להכיל את הנגיף, וכן על אופן הטיפול בגופותיהם של קורבנות הקורונה", כתבו החוקרים במחקר שפורסם בכתב העת BMJ Case Reports.

במסגרת המחקר בדקו החוקרים וביצעו נתיחות בגופם של חולים שמתו מקורונה, והם קובעים כי הנגיף נמצא בריאותיו של אדם בשנות ה-50 לחייו, כ27 יום לאחר מותו. אותו חולה נדבק בקורונה והגיע לבית החולים במצב של דום לב. הוא הוגדר כחולה קורונה אך בדיקת מטוש שנערכה לו חזרה שלילית לקורונה. לאחר מותו נקלחה דגימה מהריאה – והי אמצאה שהקורונה קיימת גם קיימת.

החוקרים הסיקו כי "ניתן לאתר את הנגיף ברקמות מתות גם חודש לאחר המוות". עם זאת, הם לא יודעים עדיין כמה זמן יכול הנגיף לחיות בגוף, והאם הוא מדבק בכל התקופה הזו.

נכון לעכשיו, ההנחה היא שהנגיף יכול להחזיק מעמד ואפילו להדביק עד 27 יום לאחר המוות. לאור המחקר, קובעים החוקרים שיש לנהוג בגופות בזהירות. הם סיכמו כי "סביר להניח שהנגיף שורד למשך זמן מסוים בגופות. ולכן ישנו צורך אמיתי במיגון אישי עבור מי שבאים במגע עם גופות של קורבנות קורונה ובכלל, במיוחד במהלך בדיקות שנעשות לאחר המוות".

נציין, כי במדינת ישראל נקבעו עם התפרצות הנגיף נהלים מיוחדים לטיפול בגופות, כאשר סוכם כי הגופות יטמנו כשהן אטומות. בהמשך הוגמשו הנהלים לאור דרישות הרבנות, אך אנשי הצוות המטפלים בגופות הנפטרים נדרשים לנהוג בזהירות, כולל מיגון מלא לאורך כל התהליך עד לאחר הקבורה.

קורונה גופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד