י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"מס גמליאל": החוק שמייקר את בקבוקי השתייה מעורר גלי התנגדות עזים

חוק חדש שיוזמת השרה גילה גמליאל, עשוי להעלות משמעותית את יוקר המחיה אצל משפחות ברוכות ילדים, על אף המשבר הכלכלי שפוקד אותנו • על פי החוק, בקבוק שתייה גדול יחוייב בפיקדון של עד 70 אג' • ח"כ יעקב אשר: "מצער מאוד שדווקא שרה שמתיימרת לדאוג לפריפריה דחתה הצעת חוק חברתית"

"מס גמליאל": החוק שמייקר את בקבוקי השתייה מעורר גלי התנגדות עזים
בקבוקי שתייה צילום: פיקסביי

בקרוב צפויה הממשלה להתכנס לדיון ולהכריע בהצעת חוק שעשוייה לעלות לאזרחים מליוני שקלים בכל שנה.

על פי החוק שיוזמת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, חוק הפיקדון על בקבוקי השתייה יורחב אף לבקבוקי שתייה גדולים של ליטר וחצי ולא יחול אך ורק על בקבוקים קטנים ופחיות כפי שעד היום. על כל בקבוק יגבה סכום נוסף של 70 אג' מעבר למחיר הרגיל שלו, שיחזרו ללקוח אך ורק אם ישיב את הבקבוק לחנות.
על פי החישוב יוצא, כי שישיית בקבוקי שתייה תתקייר בארבעה שקלים ועשרים אגורות.

המשמעות של הדברים היא, שמשפחות ברוכות ילדים הצורכות בעיקר בקבוקי שתייה גדולים, יפגעו משמעותית במקרה וההצעה תעבור. כל זאת בעוד אנו חווים משבר כלכלי חריף ומשפחות רבות מתקשות לגמור את החודש.

ההצעה עוררה התנגדות נרחבת מקרב גופים רבים, ביניהם המועצה לצרכנות וכן מהסיעות החרדיות המייצגות את המגזר החרדי המתאפיין במשפחות ברוכות ילדים ובצריכה של בקבוקי שתייה גדולים.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר תקף בחריפות את הצעת החוק ואמר "מצער מאוד שדווקא שרה שמגיעה מסיעת הליכוד, שמתיימרת לדאוג לפריפריה ולשכבות החלשות, דחתה הצעת חוק חברתית שהגשתי בנידון ושהייתה מסירה את ההתייקרות הצפוייה".

גם סגן השר ח"כ אורי מקלב ביקר את החוק. "בסופו של דבר עלות הפיקדון במידה ויושת על בקבוקי השתייה הגדולים תיפול על הציבור, מה שיביא ליוקר מחייה ולמעמסה על השכבות החלשות".

חשש רב עלה גם בקרב גורמי חינוך חרדים, מעוברי אורח מפוקפקים שיגיע לנבור ולחפש בקבוקים בפחי האשפה בשכונות החרדיות.

תאגיד המיחזור אל"ה הזמין ניתוח כלכלי מהממונה לשעבר על התקציבים במשרד האוצר רם בלניקוב, שקבע כי העברת החוק עשויה לעלות לאזרחים בין 250-400 מיליון ש"ח. לדבריו "מדובר בגזירה לא מוצדקת על הציבור, עם השלכות אדירות על יוקר המחייה".

גורמים רבים טוענים כי ישנם דרכים יעילות וזולות יותר לסייע לתהליך מחזור הבקבוקים מאשר להרחיב את המס כפי שמציעה השרה גמליאל, כגון הגברת מערך ההסברה סביב נושא המחזור והעלאת מודעות הציבור לנושא. לדבריהם חוק שכזה פוגע באזרח, במיוחד בתקופה כה רגישה מבחינה כלכלית.


















השרה גילה גמליאל פיקדון יוקר המחייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד