י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מלאי עודף

רשות האוכלוסין שוקלת לחלק תעודות זהות מיושנות

בדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה, הודיע מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ברשות האוכלוסין וההגירה, כי 1.1 מיליון "גלמים" (פלסטיקים עם צ'יפים) של תעודות זהות חכמות נמצאים כעת במחסני המדינה ונשקלת האפשרות לספק אותם בקרוב לתושבים

רשות האוכלוסין שוקלת לחלק תעודות זהות מיושנות
תעודת זהות צילום: בחדרי חרדים

ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ עינב קאבלה, קיימה דיון בנושא פרויקט התיעוד הלאומי החכם, בכדי לקבל תמונת מצב ולדון על פוטנציאל השימוש בתעודות הזהות הביומטריות.

בדיון הודיע מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ברשות האוכלוסין וההגירה, אורן אריאב, כי 1.1 מיליון "גלמים" (פלסטיקים עם צ'יפים) של תעודות זהות חכמות נמצאים כעת במחסני המדינה ונשקלת האפשרות לספק אותם בקרוב לתושבים. בתגובה אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עינב קאבלה: "אבל הכרטיסים האלה לא טובים, למה שהאזרחים יקבלו אותם?! מה גם שבמקביל מוכנות לייצור תעודות טובות יותר, מדור חדש. האזרחים לא צריכים לשלם על הטעות שנעשתה בעבר ע"י הממשלה. ההתנהלות הממשלתית היתה לקויה מלכתחילה: לא היה צריך למהר ולרכוש 5 מיליון כרטיסי פלסטיק לפני שידעו מה יהיו הביקושים והשימושים".

מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ברשות האוכלוסין וההגירה, אורן אריאב, אמר בתגובה כי "אם לא נעשה בהן שימוש, עלות השמדתן תעלה 40 מיליון שקלים. זה עניין של החלטה תקציבית של הממשלה". ראש היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים במערך הסייבר הלאומי, רועי פרידמן הוסיף כי "אבל יש גם תועלת כלכלית מן העבר השני שצריך לשקול, שאולי תעלה על 40 מיליון שקלים".

ח"כ קאבלה הפצירה הרשות האוכלוסין ש"לא לעשות מעשה פזיז שמשמעותו מסירת כרטיסים שלא ראויים להימסר לאזרחים". היועץ המשפטי לתנועה לזכויות דיגיטליות, עו"ד יהונתן קלינגר אמר כי "הפסד של 40 מיליון שקלים הוא קטן מאוד ויש לזנוח את הקמת המאגר הביומטרי שאותו מכניסים בדלת האחורית".

מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לדיון מעקב אחר השימוש בתעודות זהות ביומטריות בוועדת המדע והטכנולוגיה, עולה כי עד כה, מאז שנת 2013, הונפקו בישראל כ-3.5 מיליון תעודות זהות "חכמות". 41% מזכאי תעודות זהות בישראל מחזיקים בתעודה חכמה ועלותן הישירה של תעודות אלה היא 288 מיליון שקל.

עם זאת, במהלך הדיון ציין החוקר רועי גולדשמידט כי מימוש התעודות החכמות בשירותים הממשלתיים קטן מאוד: רק 0.1% מהכניסות לשירותי "ממשל זמין" בשנה וחצי האחרונות נעשו באמצעות תעודת הזהות החכמה (6,643 כניסות).

רשות האוכלוסין תעודת זהות תעודות זהות חכמות תעודות זהות ביומטרית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד