י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"מצפה שיחזור בו"

הראש"ל נגד הרב מלמד: "פרצת גדר, עשית מעשה חמור"

הרב הראשי לישראל הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, תקף את ראש ישיבת הר ברכה בשל עמדותיו ביחס לרפורמים • "הם מבקשים לעקור את הדת ולנעוץ ציפורניהם בארצנו הקדושה" • לשכת הרב מלמד: "לא הגיע אלינו שום מכתב"

הראש"ל נגד הרב מלמד: "פרצת גדר, עשית מעשה חמור"
הראשון לציון והרב מלמד צילום: שוקי לרר- פלאש 90

הרב הראשי לישראל, הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, יוצא במתקפה חריפה נגד ראש ישיבת הר ברכה, הגאון הרב אליעזר מלמד, מחבר סדרת הספרים 'פניני הלכה'. "מחאה נגד רב שנפגש עם רפורמים", הייתה כותרת מכתבו של הראשון לציון, שנטען בספר כי נשלח לראש ישיבת הר ברכה לפני כשלושה חודשים, בי"ב באב תש"ף, ופורסם השבוע בקובץ התורני 'בית יוסף' ומובא לראשונה בתקשורת בעיתון 'שביעי'.   

הרקע למכתב המחאה הוא יחסו של הרב מלמד לרפורמים. לפני שנה נפגש בכנס בירושלים עם נציגים מקהילות יהודיות ברחבי העולם מכל הזרמים, ובהמשך השתתף במפגש זום עם רבה רפורמית מצרפת בוועידת 'מקור ראשון'. הוא נימק מספר פעמים את עמדתו בנושא, ואמר בין היתר כי "על פי הדרכת התורה, אין להחרים קהילות יהודיות ונציגיהן. להפך, יש מצווה להרבות באהבה ובשלום בין כל ישראל".

הרב מלמד, בסדרה של מאמרים, ביקש לקבוע כי יש איסור להטיל חרם על קהילות יהודיות רפורמיות וקונסרבטיביות. במאמריו הראה הרב מלמד כי גדולי ישראל התנגדו לחרמות נגד אותן קהילות, ביניהם הנצי"ב מוולוז'ין שנשאל על היפרדות מקהילות רפורמיות והשיב על כך כי "עצה זו קשה כחרבות לגוף האומה וקיומה".

במכתב נכתב: "לכבוד הרב אליעזר מלמד שליט"א, שלום רב. בתוקף תפקידי כהרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל, היושב על כסאו של מייסדי הרבנות לדורותיהם, הנני למחות מחאה נמרצת על כך שכבודו פרץ גדר שגדרו בו ראשונים, ונפגש עם רפורמים כביכול לדיאלוג, ואני רואה זאת בחומרא רבה".

הגר"י יוסף דחה למעשה את טיעוניו ומצפה שיחזור בו. "לא דומה המפגשים עם אנשים שאינם דתיים, שחייבים לקרבם לתורה וליראה, כי רבים מהם אינם יודעים כלום, ושומעים ומקבלים אם משכנעים אותם", כתב. "אבל הרפורמים הרי זייפו את התורה שלנו, יש להם תורה משלהם, ומאמינים בכל לב למה שחינכו אותם הרבאיים למיניהם... לא מצינו שרפורמי יחזור בתשובה, הם דבקים בדרכם, וגרמו לרבבות מעם ישראל שהתבוללו בארה"ב וארגנטינה, ועוד, והחריבו כל חלקה טובה בעם ישראל, ויש צורך להרחיקם שלא יהיה אפילו אחד שייתלה בדבר המפגשים וילך בדרכם.

"איני מכיר את כבודו", הוסיף הראשון לציון, "אבל ברור לי שכבודו עשה מעשה חמור שלא כהוגן, אחר שאינו הולך בדרך של כל רבותינו שקדמו לנו, ואינו מתבטל כלפי דרך הנהגתם של גדולי הדור. הרפורמים מבקשים לעקור את הדת ולנעוץ ציפורניהם בארצנו הקדושה, ולא די מה שהחריבו בארצות חו"ל בהתבוללות נוראה בין הגויים, מנסים לכבוש את המלכה עמי בבית, בארץ אשר עיני השם אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית".

לקראת סיום המכתב כותב הגר"י יוסף כי מי שחולק על גדולי הדור - צריך נידוי. "העולם אינו הפקר, ולא כל הרוצה ליטול את השם יבוא וייטול לחלוק על גדולי עולם". הרב יוסף קרא לרב מלמד לחזור בו: "אני מקווה מאוד שכבודו יקרא היטב את הדברים, יתבונן בהם, ואני מצפה שיחזור בו וינהג בהתבטלות כלפי כל גדולי הדורות".

בעיתון 'שביעי' מציינים כי מלשכת הרב אליעזר מלמד נמסר כי מכתבו של הראשון לציון לא הגיע לרב מלמד.

הרב יצחק יוסף הרב אליעזר מלמד רפורמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד