י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
אחרי מאות שנות פריחה

עצוב: הרובע היהודי של דמשק מתרוקן מתושביו האחרונים

הקהילה היהודית בדמשק נודעה במשך מאות בשנים כקהילה משגשגת ופורחת, שלמדה לחיות בהרמוניה עם התושבים השונים בני הדתות האחרים | כתבת סיקור ועדויות מתושבי הרובע היהודי האחרונים שעוד נותרו | דמשק - מאז ועד היום

עצוב: הרובע היהודי של דמשק מתרוקן מתושביו האחרונים
בית כנסת אליהו הנביא, סוריה צילום: אהלי צדיקים

עצוב: הרובע היהודי של דמשק מתרוקן, מספר היהודים השוהים כיום ב"רובע היהודי" בעיר העתיקה של דמשק הוא 12 יהודים, המחולקים במחציתם בין גברים לנשים. כל האנשים הללו הם זקנים, לא נשואים ובני למעלה מ-70, כך על פי ביכור שמנטופ, יהודי המתגורר בדמשק ותושב הרובע היהודי.

נאסים זלייטא התגורר ב"רובע היהודי בבירת סוריה - דמשק לפני שעזב את המדינה בגיל עשרים לארצות הברית. נאסים עזב את דמשק לאחר שהאיסור על יציאת יהודים מסוריה הוסר בשנת 1992 בעקבות "ועידת השלום במדריד".

זלייטא ביקר בשכונה שלו בדמשק לפני עשר שנים ומתכוון לבקר בה בקרוב, במיוחד שבית משפחתו עדיין קיים בשכונה יחד עם שתי חנויות נוספות.

הקהילה היהודית הסורית הגדולה ביותר נמצאת בברוקלין, ניו יורק, מלבד קהילות אחרות באזורים שונים בארצות הברית של אמריקה, לאחר ההגירה הרצופה של יהודים מסוריה, מספר היהודים הצטמצם ל-60 עד 70 יהודים בלבד בדמשק, בעוד שישה יהודים אחרים נותרו בחאלב עד שנת 2014, כך על פי העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

שמנטופ המתגורר עדיין בדמשק, אמר לאתר enabbaladi כי הוא לא עזב את סוריה והעדיף להישאר בדמשק, אם כי נסע כמה פעמים לארצות הברית כדי לפגוש שם את משפחתו, וחזר לסוריה רק בגלל שהוא לא נשוי ובשל אהבתו לארצו.

שאמנטופ הוסיף, "אני רגיל לחיים בדמשק, והחיים בסוריה הם פשוטים ולא מסובכים למרות הנסיבות". (מלחמת האזרחים) הוא אישר כי בתי הכנסת ברובע היהודי סגורים כתוצאה ממספר מועט מאוד של מתפללים שמבקרים בהם.

"הרובע היהודי" בדמשק איבד את תושביה המקוריים לאחר הגירתם בתחילת שנות ה-90. כיום, ברובע מתגוררים מספר בודד של יהודים, משפחות פלסטיניות ואיראנים שהגיעו לדמשק.

ההכרה בקהילה היהודית בחברה הסורית החלה בשנת 1932. הקהילה חולקה בין שלוש ערים, דמשק, חלב וקמישלי.

הרובע היהודי אינו שונה משאר שכונות דמשק עם סגנון האדריכלות של דמשק עם בתי היהודים המסומנים בביטויים בעברית שנכתבו על דלתותיהם וכמובן מזוזות. במרכז הרובע היהודי יש מספר בתי כנסת הנבדלים על ידי סגנון הבנייה העברי העתיק שלהם,

על פי מחקר שנערך על ידי הכנס הבינלאומי לייעוץ ומחקר חברתי (SCR) בלונדון בנושא מדעים ומדעי הרוח בעולם האיסלאמי. עולה כי היהודים בדמשק חולקו לשתי קבוצות שונות, ולכל אחת מהן היה בתי כנסת משלה ובית קברות פרטי משלה.

בית העלמין הקראי ממוקם באזור 'באב שרקי' בצד המזרחי של דמשק, אך הוא נעלם בימינו. בינתיים, בית הקברות השני ממוקם על כביש ליד שדה התעופה.

היהודים בסוריה עסקו ביצירות שונות, במיוחד בסחר, פיננסים, המרת כספים היה להם כוח פיננסי בגלל שיתוף הפעולה והתלות של האירופאים החיים בדמשק, שהיו זקוקים לפעולות מסחריות ובנקאיות רבות.

בשנת 2004 מספר היהודים היה כ-5,000 נפש בסוריה, למרות מגוריהם ב"רובע היהודי", היהודים לא היו מבודדים מהעיר דמשק. הם השתלבו עם תושבי דמשק וחיו בהרמוניה עם כל פלחי החברה, כפי שכתב אכרם חסן אל-עולבי בספרו "יהודי דמשק בתקופה העות'מאנית".

על פי ספרו של עבדול עזיז מוחמד עוואד שכותרתו "הממשל העות'מאני במחוז סוריה 1864-1914", מספר היהודים בסוריה הגיע למאה אלף יהודים בשנת 1909. "הרובע היהודי" בדמשק כלל 12 בתי ספר שלימדו 350 תלמידים בעברית. ליהודי דמשק היו עשרה בתי כנסת.

למרות מספרם המועט, היהודים מילאו תפקיד משפיע בעסקים הפיננסיים באמצעות משפחות יהודיות עשירות, שחבריהן עבדו שנים רבות כבנקאים עבור נכבדים רבים בדמשק (אנשי דרגות גבוהות במערכת הפוליטית והצבאית העות'מאנית).

אנשים אלה עבדו בעסקי המרת כספים בהיקף רחב מאד, היהודים העשירים קנו ניירות ערך במחיר נמוך כדי להיפטר מהם מאוחר יותר בזמנים המתאימים שהביאו רווחים גדולים.

פעילות היהודים הוגבלה למשרות פקידותיות, חשבונאות, המרת כספים וניהול מערכות פיננסיים פנימיים, ואף אחד מהם לא הגיע לתפקיד רשמי בכיר.

יהודי דמשק שלטו בענפים מסוימים, והחשוב שבהם היה ייצור תיקים ותעשיית הגפרורים. והפיקו מזה הרבה רווחים.

הם היו מפורסמים בקרב הרחוב העות'ומני האנטישמי כחמדנים המלווים כסף לנזקקים ומחזירים אותו פעמים רבות נמוך מערכו האמיתי.

בסוריה יש תערובת של כתות וקבוצות אתניות, כולל כורדים, צ'רקסים, טורקמנים, דגסטנים, צ'צ'נים, וארמנים, יחד עם תערובת של דתות וזרמים דתיים, שהבולט בהם הוא האיסלאם, הדת הנפוצה ביותר בקרב הסורים.

הרובע היהודי דמשק סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד