י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לא העז לגעת

בחרדת קודש: כרמלי זכה לעמוד ליד הכסא של רש"י

באחד ממסעותיו של יצחק כרמלי הוא הגיע לבית מדרשו של רש"י, שם ראה את כיסאו העשוי מאבן ושוחזר לאחר שנהרס. כרמלי עמד ליד הכסא ברעד וחרדת קודש ולא העז לגעת • "תצא יד ותסטור לו על פניו"

בחרדת קודש: כרמלי זכה לעמוד ליד הכסא של רש"י
יצחק כרמלי בבית מדרשו של רש"י צילום: יצחק כרמלי

פרשת וירא: "ונשים לו שם ... וכסא" (מתוך ההפטרה)

הוא נחשב לאחד מהכיסאות העתיקים בעולם, אולי העתיק ביותר. הוא נבנה לפני כ-900 שנה ועבר תלאות רבות. נהרס לפני 75 שנה, ושוחזר מחדש משברי הריסותיו לפני 59 שנה.

זהו הכיסא עליו ישב גדול הפרשנים פרשנתדא כפי שכינהו האבן עזרא. ובשמו המלא, רבינו שלמה יצחקי שראשי תיבות שמו הם רבן של ישראל וגם הכינוי המוכר לנו: רש"י זיע"א.

הכיסא עליו ישב רש''י זיע''ה צילום: יצחק כרמלי

יצחק כרמלי עמד לידו בחרדת קודש, הוא מספר ל'בחדרי חרדים': לא העזתי לגעת בו. כל מי שעסק בתורתו חש את שחשתי: צמרמורת ורעד.

אגדות אין ספור נכרכו סביב רש"י הקדוש, חלקן, סביב כסאו גדול המימדים, הבנוי מאבן גיר, הממוקם בבית הכנסת בוורמס, שבגרמניה, הנחשב לאחד העתיקים באירופה. שם ע"פ המסורת, הייתה ישיבתו של רש"י, שגלה מעיר הולדתו טרוייש (טרואה שבצרפת).

מספרים, כי מי שישב על כסאו של רש"י, יצאה יד וסטרה לו על פניו....

הכיסא הנוכחי, הוא למעשה שיחזור מהאבנים המקוריות של הכיסא, הנהרס במלחמת העולם השניה. קודם לכן, בליל הבדולח, הוא נשרף. בסוף המלחמה הופגז מהאויר,  כנראה ע"י כוחות הברית שהפציצו את האיזור. רק לאחר המלחמה, נבנה מחדש במימון ממשלת גרמניה.

ע"פ טענות ההיסטוריונים, הכופרים בדעה שזהו כיסאו ובית מדרשו של רש"י, לטענתם, בית הכנסת שבוורמס, אכן עתיק, אולם הוא נבנה קצת אחרי רש"י, שחזר חזרה למקום הולדתו טרוייש.

שם, עד היום מציינים את בית מדרשו של רש"י, - עובדה שאינה מדויקת כ"כ - שהרי הרובע היהודי בטרוייש, היה מרוחק מהמקום בו שוכן היום בית הכנסת של רש"י.

שבת שלום

מאת: יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

רש''י בית מדרש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד