י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
השמים הם הגבול

יו"ר ועדת הסל: "אם לא יאושר תקציב, נגיש לממשלה את העדיפויות"

וועדת סל התרופות החלה את דיוניה בלא שהתקציב אושר. אך היו"ר, הפרופ' שוקי שמר, סבור שעליו לעשות את מלאכתו. "אנו עושים את שלנו ומקווים שיהיה תקציב. אם לא – נגיש לממשלה את העדיפויות ומשם השמים הם הגבול"  

יו"ר ועדת הסל: "אם לא יאושר תקציב, נגיש לממשלה את העדיפויות"
פרופ' שוקי שמר צילום: דודי וקנין, פלאש 90

מתנהלים כאילו יש תקציב: וועדת סל התרופות ל-2021 החלה את דיוניה, כשבראשה עומד מי שהקים את הסל והתווה את דרכה, הפרופ' שוקי שמר – יו"ר 'אסותא מרכזים רפואיים'. אך למרות שהדיונים מתקיימים בעקביות וברציפות, יתכן וכל העבודה היא לשווא שכן הממשלה לא אישרה עדיין את התקציב, ובהיעדר תקציב סביר להניח שהמסקנות כלל לא יבואו לידי יישום.

אך למרות זאת, יו"ר הוועדה נחוש למלא את תפקידו כאילו יש תקציב מאושר. שמר, ששוחח  עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM, הבהיר שחברי הוועדה – את שלהם עושים: "יש מלאכה רבה", אומר שמר, "אנחנו צריכים לעשות קדימויות מתוך 880 אלף טכנולוגיות ותרופות שהוצגו, לדרג אותן, ועל כל תרופה צריך לדבר. התחלנו את הדיונים על כל תרופה, משרד הבריאות בראשותה של ד"ר אסנת לוקסנבורג מציגים כשישים עמודים עמוסים לעייפה מלאים בנתונים רפואיים, פרמקולוגיים וכדומה. כך שניתן קודם כל ללמוד את החומר. בהמשך נצטרך לדרג בעדיפויות את כלל התרופות, אני מקווה שעד אז יהיה תקציב ואם לא - נגיש לממשלה את העדיפויות שלנו ומשם השמיים הם הגבול".

עוד אמר הפרופ' שמר כי "צריך לזכור שני דברים - העולם והעולם הרפואי מתפתח, יש תרופות שהיום יכולות להקל ולרפא אנשים, יש לנו גם את עניין הקורונה. בואי ניקח את ההשמנה, היא גורם סיכון לצעירים של תחלואה ותמותה, אנחנו צריכים לטפל במניעת השמנה, ביתר לחץ דם, בסוכרת ובמחלות אחרות, ולכן נצטרך להגדיל את התקציב וגם חברות התרופות צריכות לדעת שזו שנה מיוחדת והם צריכים גם הם לתת מחירים סבירים ולהוריד את המחירים הגבוהים שלהם".

לשאלה האם הוא אינו מוטרד מכך שעדין אין תקציב, כך שיתכן ובסופו של דבר יהיה צורך לקצץ בהיקף הסל, אמר שמר כי "אנחנו קודם כל עושים עבודה מקצועית ובסופו של דבר הממשלה שר הבריאות רה"מ ושר האוצר, שוחחתי אישית עם רה"מ ואני כמובן בקשר עם שר הבריאות, ושר האוצר יצטרכו להחליט מה התקציב שיינתן כדי לתת לעם ישראל את חבילת התרופות והטכנולוגיות הטובה ביותר. אנחנו רוצים למנוע ככל שאפשר ולטפל בתושבים שלנו בדרך הטובה ביותר, ואנחנו נעשה את העבודה המקצועית בלי קשר לתקציב וכמובן נלחץ שיהיה תקציב גבוה".

עם זאת, הוא בטוח שבסופו של דבר הסל יגדל. "אני חושב שאם נקבל סדר גודל של בין 750 מיליון שקלים למיליארד שקלים נוכל להציב חבילה מאוד יפה, יחד עם זאת כל זמן שחברות התרופות יבינו שהם צריכים להוריד את המחירים בצורה ממשית".

מה הלו"ז?

"כמו כל שנה, המשימה היא עד אמצע ינואר, שזה נעשה כל שנה, ואנחנו תלויים בעבודה המצוינת שעושים אנשי משרד הבריאות. הקורונה קצת האטה את הקצב אבל עכשיו אנחנו מדברים על סדר גודל של אלפי ניירות מטה וחומר ניסויי שכל חברי הוועדה צריכים ללמוד, ולכן אנחנו עושים כשני ימי דיונים בשבוע, נסיים את זה בזמן. אני יכול להבטיח לך שנהיה שקופים בכל מעשינו".

שוקי שמר סל תרופות תקציב המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד