י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בתום ימים מתוחים

מהפך דמוקרטי: נשיאה ה-46 של ארצות הברית הוא ג'ו ביידן

ג'ו ביידן ניצח את הבחירות בארצות הברית לאחר שהשיג את רוב האלקטורים כנדרש. הוא יהיה הנשיא ה-46 שייכנס לבית הלבן. החשש בישראל הוא בעיקר מפני סגניתו שצפויה להיות אולי דומיננטית יותר ממנו וידועה כתומכת הפלסטינים | טראמפ ימשיך לנהל בינתיים מאבק משפטי

מהפך דמוקרטי: נשיאה ה-46 של ארצות הברית הוא ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

בתום ימים מתוחים של ספירת קולות שכללו טענות קשות של הנשיא המכהן דונלד טראמפ על זיוף הבחירות לטובת ג'ו ביידן, הצליח האחרון להשיג את 270 האלקטורים הדרושים. טראמפ הודיע שלא יוותר ויילחם עד הסוף בבתי המשפט.

לפי התקשורת האמריקנית המובילה, ביידן שהחזיק מאז יום חמישי ב-253 אלקטורים זכה במדינת פנסליבניה וגם בנבאדה וטיפס לעבר ה-290 אלקטורים סך הכל. בינתיים טראמפ עדיין מדשדש מאחור עם 214 אלקטורים.

בתגובה ראשונה לניצחונו שינה ביידן את הפרופיל שלו ברשתות החברתיות ל"נשיא הנבחר" וכתב: "אמריקה, כבוד בשבילי שבחרת בי להנהיג את המדינה הנהדרת שלנו. העבודה שלפנינו תהיה קשה, אבל אני מבטיח לכם את זה: אני אהיה נשיא לכל האמריקנים - בין אם הצבעתם בשבילי ובין אם לא, אני אשמור על האמון ששמתם בי".

הבוחרים נהרו לקלפיות ביום שלישי האחרון, למרות האיום של נגיף הקורונה והתורים הארוכים, בכדי לבחור בין הנשיא המכהן דונלד טראמפ לבין המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן, סגנו לשעבר של הנשיא ה-44 ברק חוסיין אובמה, בבחירות שישפיעו על האופן שבו ארה"ב תתנהל בכל התחומים, החל מהטיפול במגיפה וכלה ביחסים עם אירופה, ישראל, במשך ארבע שנים הקרובות.

מי שהצביע באופן אישי ביום שלישי ה-3 בנובמבר הצטרף ל-102 מיליון אמריקאים שהצביעו מוקדם יותר בדואר.

המשבר הקשה ביותר בתחום בריאות הציבור במאה שנה, בגלל המגפה וההתמודדות של טראמפ עמה - הפכו למוקד הקמפיין.

טראמפ החל את יום הבחירות במצב אופטימי וחזה שינצח בפער ניכר יותר מאשר בשנת 2016, אולם כבר בצהריי היום, כאשר ביקר במטה הקמפיין שלו, דיבר בנימה מאופקת. ואכן הוא הפסיד.

"הזכייה היא קלה", אמר טראמפ לעיתונאים ביום הבחירות, "להפסיד זה אף פעם לא קל, לא בשבילי".

ב'שדות הקרב', פלורידה, איווה, ג'ורג'יה, מישיגן ופנסילבניה, התייצבו מצביעים בקלפי שלהם לפני עלות השחר, כדי להקדים את ההמונים, אך עדיין מצאו את עצמם ממתינים בתורים ארוכים כדי להצביע. ומסתבר שלמצביעי ביידן ההמתנה הארוכה השתלמה.

סביב הבית הלבן הוקמו גדרות חדשות, ובשכונות בניו יורק, דנוור, מיניאפוליס, מיגנו את העסקים שמא ההצבעה תוביל לתסיסה מהסוג שפרץ מוקדם יותר השנה על אי שוויון גזעי.

הליכה קצרה מהבית הלבן, בלוק אחר בלוק, החנויות היו מכוסות בחלונות ובדלתות. חלקן החזיקו רק את דלת הכניסה פתוחה בתקווה למשוך קצת לקוחות. מחשש למהומות של תומכי ביידן אם הם היו מפסידים.

סגנית ראשונה בתפקיד; פרו פלסטינית 

קמלה האריס, תהיה סגנית הנשיא הבאה של ארצות הברית, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד. היא תהיה גם סגנית הנשיאה הראשונה ממוצא אפרו אמריקנית והדרום אסיאתי במדינה.

האריס, שייצגה בסנאט את קליפורניה מאז 2017, היא בתם של מהגרים מג'מייקה והודו, היא הייתה האישה ההודית-אמריקאית והשחורה השנייה ששמשה כסנאטורית.

כעת, החשש בישראל הוא כי סגנית הנשיא הנבחר, קמלה האריס, תחזיר את הסיוע לפלסטינים ולעזה, ותפתח מחדש את משרד אש"ף בארה"ב, מאחר והאריס הינה תומכת הפלסטינים.

האריס, אמרה בראיון שקיימה ימים ספורים לפני הבחירות כי ממשל ביידן יחזיר את הסיוע לפלסטינים אותו עצר הנשיא היוצא דונלד טראמפ, בשל השימוש בו לצורכי טרור.

האריס הצהירה לתקשורת במדינת דטרויט כי יינקטו פעולות מיידיות להחזרת הסיוע הכלכלי לפלסטינים, הענקת סיוע הומניטרי לעזה ופתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

עם זאת יצוין כי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הנשיא הנבחר ג'ו ביידן שוררים יחסים ידידותיים שנים רבות, וכי בירושלים עוקבים בדריכות אחר הצוות שיקיף את הנשיא החדש, אם יהיה פרו ישראלי או חלילה עוין כבתקופתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד