ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"מתנהגים אלינו כמו זבל"

ללא אלטרנטיבה; יחסי החרדים עם נתניהו וגנץ במשבר אמון חריף

הבחירות בארה"ב אולי השכיחו במעט את הנעשה כאן, אך בשבועות האחרונים התחושות בסיעות החרדיות אל מול ההתנהלות הקואליציונית - קשות | הנציגים כבר לא מוזמנים לעדכונים שוטפים, חוקים המנוגדים להלכה עולים השכם והערב, והחיפוש אחר אלטרנטיבה נעשה תכוף מתמיד

ללא אלטרנטיבה; יחסי החרדים עם נתניהו וגנץ במשבר אמון חריף
נתניהו וגנץ צילום: Oren Ben Hakoon- פלאש 90

מזה שבועות, בחדר סיעת יהדות התורה בישיבות הסיעה השבועיות עולה מצב יחסם של הצרכים החרדים בממשלת האחדות בראשות סיעות הליכוד וכחול לבן, ובדיונים עולה יחסי העבודה עם הליכוד, ראש הממשלה ושריה, וכן היחס מול כחול לבן והעומד בראשה.

בשורה התחתונה, יחסי הסיעה החרדית עם השותפים נראה כי הגיעו לקצה, טענות על חוסר שיתוף הפעולה, בעקבותם מתנהל משבר בנושא חוק הגיוס, הקנסות ובכלל הטיפול בקורונה מול המגזר החרדי, וכן חוקים ותקנות שיוזמים שרי הליכוד וכחול לבן.

כך, בחודש האחרון מנהלים ביהדות התורה חזיתות בכמה נושאים: בראשם הטיפול בקורונה, היחס לסגרים בערים החרדיות והקנסות שהובילו לקרע של ממש ביחסי הסיעה מול ראש הממשלה. כמו כן גם חוק הגיוס המוצב בראש סדר היום החרדי.

גם יוזמות של השרים, כגון תקנות וחוקים שהציגה השרה גילה גמליאל, בנושא הפרוות שמאיים על תעשיית השטריימלים, ופקדון חובה לבקבוקים של ליטר וחצי, וכן יוזמה של השר אבי נסנקורן ועיסוק בענייני נישואין נגד ההלכה, ותוכנית של השר יועץ הנדל נגד וועדת הרבנים לענייני תקשורת.

בסיעה נמצאים בהתלבטות איך לפעול נגדם בנושא, כל חברי הסיעה תמימי דעים כי היחס לא מהווה יחס של שותפים, כך עלה בדיונים כי אין שיח בין הנהגת הממשלה, ראש הממשלה והשר גנץ מול החרדים בנושאים הנוגעים לציבור החרדי, בענייני הקורונה ובכלל.

בדיון החולף עלה נושא חוק ההמרה (חוק נגד ההלכה) שעבר בתמיכת כחול לבן וכעת נמצא על שולחן ועדת העבודה, סגן השר מאיר פרוש קרא להשתמש בזכות הווטו שעליו סוכם בהסכם הקואליציוני, מנגד הוצגה עמדה של ליצמן כי יו״ר הוועדה חיים כץ התחייב שלא לעלות את ההצעה להצבעה.

חבר הכנסת גפני העלה בעיה פוליטית, שכן בסיעת הרשימה המשותפת ביקשו מהחרדים לעלות את החוק להצבעה כדי שהם יוכלו להתנגד לה ולהפיל אותה, גפני טען כי הוא קיבל פנייה בטענה שהציבור הערבי זועם שחברי הכנסת לא הפילו אותה בקריאה הטרומית ולכן הם רוצים למנוע בעיות פוליטיות לקראת תרחיש של בחירות.

ביחס מול הליכוד הוצע כבר כפי שדווח לראשונה ב׳בחדרי חרדים׳ להגיש הצעת אי אמון בממשלה בשם יהדות התורה כדי להביא לתשומת הלב של הליכוד בנושא החוקים שהגישה גילה גמליאל וכך לפתוח בדיון שכן עד כה הם זוכים להתעלמות מהשרה גמליאל. כשגם טענות שונות נשמעות מול שר הבריאות יולי אדלשטיין.

במהלך הדיונים בשבועות האחרונים הציגו יחד ראשי הסיעה, השר המתפטר יעקב ליצמן ויו״ר ועדת הכספים גפני כי הם לא מקבלים עדכונים וכבר לא מוזמנים לשיחות עדכון עם ראש הממשלה, וגם בנושאי החרדים הם לא מוזמנים לפגישות כפי שהיה בעבר, כשמידי ראשון היו נועדים לישיבת ראשי קואליציה ומלבד כך לישיבות תדירות.

גם היחס מול כחול לבן הגיעה לנקודת מבחן, חוק הגיוס בראש סדר היום, ביהדות התורה או לפחות בדגל התורה דורשים לחוקק את חוק הגיוס בהקדם האפשרי בעיקר לאחר פסיקת בג״ץ בשבוע שעבר שהעניק פחות מ 90 עד לפקיעת החוק, ״בכחול לבן מתנהגים איתנו כמו זבל״, טען השבוע חבר הכנסת גפני בדיון פנימי. ליצמן הציע להתנגד לחוקים שיוזמים נציגי כחול לבן עד שייפתר נושא חוק הגיוס.

בשורה התחתונה, כפי שדווח בהרחבה מספר פעמים כאן ב׳בחדרי חרדים׳, יחסי החרדים ונתניהו הגיעו לנקודת מבחן משמעותית ואף למשבר חריף כפי שלא היה מאז שנת 203 אז הוקמה ממשלת ברית האחים של נתניהו לצד יאיר לפיד ונפתלי בנט.

בכמה פעמים דנו בשבועות האחרונים בנושא, לא דיון מעמיק אך שייח שיגיע לדיון משמעותי במקרה של בחירות, "מה האלטרנטיבה לנתניהו" והדעות חלוקות במעט בתוך יהדות התורה, חלקים טוענים כי אין מחליף ראוי שאפשר לשתף איתו פעולה, חלקים העלו אופציות שונות.

גפני טען השבוע בישיבת הסיעה ״אי אפשר להגיד שאין אלטרנטיבה כי יש״, ליצמן טען כי ״יש את בנט עם 27 מנדטים...״, כשאחד הנוכחים הציע לקיים פגישה תקשורתית בין ראשי הסיעה עם בנט כדי להלחיץ את ראש הממשלה נתניהו שיתגמש מול החרדים.

מי שמוביל קו נגד חיפוש שותפים אחרים הוא סגן השר פרוש, שהתריע גם השבוע ״אי אפשר לדעת מה יהיה עם בנט״, שכזכור לפני כמה שבועות אמר ״אוי ואבוי יהיה אם נפרק את הממשלה הזו, אוי ואבוי יהיה אם ביבי צריך לחשוב אולי הוא יקים קואליציה עם יאיר לפיד ויקח את ליברמן, העיקר שיהיה ראש ממשלה, וזה יכול להיות״.

כך או כך, ברור שיחסי החרדים מול ראיש הקואליצה וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לרגע של מבחן משמועתי, אולי המשבר החריף ביותר בשתי הקדנציות החולפות, שההכרעה תיפול לקראת הבחירות או בעת הרכבת הממשלה שלאחריה, שלא מן הנמנע כי השותפים הטביעים יהיו הכף המכריע שתרכיב או תפיל את הממשלה הבאה.

בני גנץ ביבי נתניהו חרדים בחירות משה גפני יעקב ליצמן נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד