כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'השקדן' או השקרן? • סערה

ספר ביוגרפי שיצא על הגרי"ש אלישיב, גרם למורת רוח רבה בבית הגרי"ש, שהספר ציער אותו במיוחד • מחר ביתד נאמן: מודעת מחאה בשם הגרי"ש אלישיב • הסופר עלום-השם: זה ישליש את מכירותיי

הגר"ח קנייבסקי בקריאת ספר השקדן. צילום: רבהברהונא
הגר"ח קנייבסקי בקריאת ספר השקדן. צילום: רבהברהונא

שילוב מוזר של כבוד התורה, כסף רב ויוקרה לא מעטה, חברו לפונדק אחד, והביאו סופר עלום-שם לפרסם ספר ביוגרפי על הגרי"ש אלישיב. שמו של הספר המושקע ועב הכרס, שכבר יצא לחנויות הספרים בחו"ל, הוא 'השקדן - הגרי"ש אלישיב', ובין דפיו הרבים מפורטים קורות חייו של פוסק הדור, בצירוף תמונות נדירות ופירוט רב על אודות תחנות חייו השונות.

פרק מיוחד עוסק בתקופת כהונתו של הגרי"ש כחבר בית הדין הגדול, ופעילותו התורנית במסגרת 'היכל שלמה', וגם כאן שפך הסופר האנונימי אור על תקופות אלו, בצירוף תמונות ותיעודים.

עלעול בין בתרי הספר מעלה את הרושם כי הספר נכתב מתוך הערכה גדולה לגרי"ש אלישיב. מן הצד, אין לשלול כמובן את העובדה שהסופר עלום-השם ביקש לגרוף רווחים נאים מספר זה, שהוא ככל הידוע הספר הביוגרפי הראשון שהתפרסם על הגרי"ש, שכל ימיו ברח מאור הזרקורים.

למרות זאת, בביתו של הגרי"ש אלישיב התקבלה הידיעה על פרסום הספר במורת רוח שאין לה קץ. המידע הובא לידיעתו של הגרי"ש עצמו, שהביע חוסר שביעות רצון בולט מהעניין והצטער לשמוע כי היה מי שהחליט לפרסם בחייו את ספר תולדותיו.

בימים האחרונים נערכו התייעצויות רבות בין בניו, נכדיו ונאמני ביתו של הגרי"ש, סביב השאלה כיצד להגיב על הספר, שבעוד מספר ימים אמור להימכר בארץ.

לאחר סבב דיונים, הוחלט לפרסם מחר, בגיליון יום שישי של הביטאון הדגלאי 'יתד נאמן' מודעה וגילוי דעת, לפיו הספר התפרסם ללא ידיעתו של פוסק הדור, והוא הביע מורת רוח רבה לשמע העניין.

על המודעה, עליה יחתמו ככל הנראה בניו של הגרי"ש (זהות החותמים היתה עניין לדיון נפרד, כשהאפשרות שהגרי"ש עצמו יחתום לא נשללה) - ייכתב בשם הגרי"ש כי בספר נכתבו דברים שלא היו צריכים להתפרסם.

המודעה צפויה לעורר הדים נרחבים, אלא שלא בטוח שהם יזיקו למכירות של הספר. הסופר שכתב את הספר, צוטט כאומר שהמודעה שתתפרסם רק תשלש את המכירות, ולכן הוא בהחלט מחכה לרגע הזה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד