ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שלא תזדקקו

הורים גרושים? כל מה שתצטרכו לדעת על הפחתת מזונות

הסוגייה המעסיקה הורים, מייצגים, שופטים או דיינים, לעיתים קרובות היא סוגיית הפחתת המזונות, כאשר האב מעוניין בשינוי חיוב המזונות שנקבע לו לשלם בעבור ילדיו לאחר הגירושין, מהו המבחן אותו צריך לעבור? ומה נצרך ממנו להוכיח?

הורים גרושים? כל מה שתצטרכו לדעת על הפחתת מזונות
ילד עם אביו צילום: pixabay

הפחתת מזונות שנקבעו בהסכם

סוגיית הפחתת מזונות מעסיקה הורים, מייצגים, שופטים ודיינים. ידוע ומפורסם כי בכדי לשנות חיוב מזונות ילדים שנקבע בהסכם או בפסק דין יש להוכיח שינוי נסיבות מהותי. שינוי נסיבות מהותי הוא מונח המתייחס למבחן המורכב מפרטים מסוימים ורק כאשר עוברים את המבחן ניתן להתקדם לשינוי החיוב. לפעמים השינוי הוא כלפי מעלה ולפעמים השינוי הוא כלפי מטה.

כיום אנחנו מצויים בעידן חדש בכל מה שקשור למזונות ילדים בבתי המשפט. העידן החדש נוצר בעקבות פסיקה של בית המשפט העליון המכונה בע"מ 919/15. מעיון מפסקי דין שנתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה ניתן ללמוד על מגמה חדשה כשמדובר בקטינים מעל גיל 6.

במקרים כאלו נוכל לראות הפחתה משמעותית כי החיוב החדש יקבע לפי עמ' 919. לדוגמא ניתן לראות את פסק הדין של כבוד השופטת גילה ספרא – ברנע, בתלה"מ 19435-11-18, מיום  04.09.2020 לענין הפחתת חיוב שנקבע בהסכם.

מדובר בשלושה ילדים מעל גיל 6. הסכם הגירושין נחתם בשנת 2016, המשמורת נקבעה אצל האם עם זמני שהות לאב. המזונות נקבעו בסך 5,000 ש"ח. כעבור חצי שנה הורחבו זמני השהות עד כדי שהייתם אצל האב כמחצית מהזמן.

כעבור שנתיים ביקש האב להפחית את המזונות וטען כי נקלע למציאות בלתי הגיונית היוצרת  "הורה עשיר" לעומת "הורה עני". הוא סיפר כי כתוצאה מההסכם רב משכורתו מופנית לתשלום דמי המזונות, כאשר הקטינים נמצאים אצלו חצי מהזמן והוא סופג תלונות מהילדים על כך שאינו רוכש להם דברים כפי שאימם רוכשת והאב ביקש משמורת משותפת והפחתת מזונות.

האם מצידה טענה כי מה שעומד מאחורי הבקשה למשמורת משותפת (היה מדובר בהוספת יום חמישי אחת לשבועיים) הוא הרצון בהפחתת המזונות. 

בהערת אגב אציין כי בית המשפט ציין כי לפני הגשת התביעה החלוקה היתה של 8/6 סטנדרטית, היא מציינת שמדובר על חלוקה של  40%-60% כשלמעשה מדובר ב 43%-57%.

חשוב לציין כי בתסקיר העובדת הסוציאלית, צויין כי לדעתה אין מניעה להוספת היום המבוקש על ידי האב. צויין גם כי האם חוששת מההשלכות הכלכליות של המעבר למשמורת משותפת אך ניסתה לטשטש זאת באמצעות טענה לחוסר תפקוד האב.

באופן מקומם הלינה האם על תנאי שהותם של הקטינים בבית האב והיא קבלה על כך שהם ישנים שלושתם בחדר אחד בדירתו של האב כאשר בהיותם אצל האם הבנות מתגוררות עימה באותו חדר.

בפסק דין זה הוכח כי חלה עלייה מהותית בשכר האם והגדלה מסוימת בזמני השהות אצל האב ולכן מתקיים שינוי הנסיבות הנדרש.

לגבי צרכי הקטינים נקבע כי צרכי כל אחד הינם בסך 1,600 ₪ וחושב מדור רעיוני לעתיד כיוון שהאם מתגוררת אצל הוריה.

בסופו של דבר נקבע שהאב ישלם סך של 800 ש"ח לכל ילד, כולל מדור שזה הפחתה של  50% מהמזונות שהיו.

משמעותי לאן שלא תקחו את זה

זו הסיבה שכדאי להשתמש בשיטת הגירושין בשיתוף פעולה. בשיטה זו אנחנו מונעים מראש התדיינויות עתידיות

הכותבת לא ייצגה בהליך, האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

חוקים הורים גרושים תשלום מזונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד