י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הזדמנות במקום איום"

דו"ח קובע: מכל 100 מעשנים, רק 9 משתמשים במוצרים שהוכחו כמופחתי סיכון

אם אפשר להשתמש במוצר מזיק פחות, מדוע להתעלם ממנו? דו"ח בינלאומי קובע כי למרות שהסיגריה האלקטרונית הוכחה כבטוחה יותר, עדיין ארגוני בריאות ברחבי העולם – ובהם משרד הבריאות בישראל – רואים בגישת הפחתת הנזקים בטבק כאיום, ולא כהזדמנות לבריאות הציבור" 

דו"ח קובע: מכל 100 מעשנים, רק 9 משתמשים במוצרים שהוכחו כמופחתי סיכון
סיגריה אלקטרונית צילום: פלאש90

באירוע מקוון ראשון מסוגו שנערך בשבוע שעבר, הוצגו ממצאי הדו"ח הגלובלי בדבר הפחתת נזקי טבק (GSTHR) לשנת 2020 על-ידי סוכנות בריטית לבריאות הציבור בשם KAC . במסגרת האירוע הגלובלי שנערך תחת הכותרת "סוגיות בוערות", שעוסק בגישת הפחתת נזקים כאסטרטגיה מרכזית ויעילה לקידום בריאות הציבור בעולם, טענו מומחים כי "העוינות של ארגוני בקרת הטבק העולמית מסכנת את בריאותם וחייהם של מיליונים".

גישת הפחתת נזקי טבק תומכת באנשים להפסיק לעשן סיגריות בוערות באמצעות שימוש במוצרי ניקוטין בטוחים יותר לרבות מכשירי אידוי ומוצרי טבק מחוממים ללא בעירה היכולים לתרום לבריאות הציבור והפחתת מקרי המוות, בכך שיאפשרו לאנשים להשתמש בניקוטין ללא העשן שהוא הגורם העיקרי למחלות.

הדו"ח חשף לראשונה אומדן בנוגע למספר המשתמשים הגלובלי הכולל במוצרי ניקוטין בטוחים יותר ומראה כי יש צורך דחוף להגדיל את היקף גישת הפחתת נזקי הטבק לצורך מימוש מלא של הפוטנציאל שלה לקידום בריאות הציבור.

להלן ממצאים עיקריים שעולים מהדו"ח:
• בכל רחבי העולם ישנם רק תשעה משתמשי מוצרי ניקוטין בטוחים יותר לכל 100 מעשנים, בעיקר ממדינות בעלות הכנסה גבוהה.
• ההערכה היא כי 98 מיליון אנשים משתמשים במוצרי ניקוטין בטוחים יותר ברחבי העולם;
• מתוכם, 68 מיליון הם מאיידים, עם אוכלוסיות המאיידים הגדולות ביותר בארה"ב, סין, רוסיה, בריטניה, צרפת, יפן, גרמניה ומקסיקו;
• 20 מיליון משתמשים במוצרי טבק בחימום ((HTP; מרביתם מיפן, שם מכירות הסיגריות צנחו ב -32% מאז 2016 כאשר הושקו מוצרי הטבק בחימום.

למרות שאין ספק כי מוצרי האידוי בטוחים על פני הסיגריות הוותיקות, אך בינתיים, לדברי הארגון שהפיק את הדו"ח, תופעת העישון מתגברת: 1.1 מיליארד אנשים מעשנים ברחבי העולם, נתון שנשאר ללא שינוי במשך שני עשורים, למרות המיליארדים שהשקיעו הממשלות וארגון הבריאות העולמי (WHO) על בקרת טבק.

הכותבים מציינים כי 80% מהמעשנים בעולם חיים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, ושמונה מיליון אנשים מתים עקב מחלה הקשורה לעישון מדי שנה. ארגון הבריאות העולמי מעריך שמיליארד אנשים ימותו ממחלות הקשורות לעישון עד שנת 2100.

לאור זאת קבעו המומחים שהתראיינו במסגרת האירוע, כי קיים צורך דחוף במציאת גישות חדשות, במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, שם אמצעי בקרת טבק מיושמים לרוב בצורה גרועה או חלקית לגישתו של הארגון, שיעורי העישון גבוהים או שאינם משתנים, גידול האוכלוסייה מגדיל את מעגל המעשנים ומערכות הבריאות אינן מצליחות לטפל ביעילות במחלות הקשורות לעישון או להציע למעשנים תמיכה להפסקת העישון.

לדעתם, יש לראות במוצרים אלו הזדמנות במקום איום, שכן מאז שהפכו מוצרי ניקוטין בטוחים יותר לזמינים, נגישים וברי השגה במדינות כמו יפן, בריטניה ואיסלנד, ישנה ירידה מואצת בשיעורי העישון. עם זאת, למרות הופעתם של מוצרים בטוחים יותר מסיגריות בוערות, שהוכחו כיעילים להפסקת עישון ואטרקטיביים עבור מיליוני מעשנים בגירים ברחבי העולם שכבר עברו לחלופות לסיגריות בעירות, הפחתת נזקי טבק ממשיכה להיתפס בעיני רבים בבריאות הציבור העולמית ובבקרת הטבק כאיום, ולא כהזדמנות לבריאות הציבור

פרופסור גרי סטימסון ופרופ' אמריטוס באימפריאל קולג' בלונדון ומנהל סוכנות הבריאות הציבורית הבריטית, אמרו כי "זהו רגע מכריע לבריאותם העתידית של 1.1 מיליארד מעשנים ברחבי העולם, שמגיע להם טוב יותר מהסטטוס קוו. על קובעי המדיניות העוסקים בתיקון הנוכחי של דירקטיבת הנציבות האירופית למוצרי טבק וישתתפו בוועידה של ארגון הבריאות העולמי בשנה הבאה, לשקול את הראיות לתפקיד שממלאת גישת הפחתת נזקי טבק, להקשיב לצרכנים ולהציג מדיניות המתמקדת באמת ובתמים בהפחתת המספר העולמי של מחלות ומוות הקשורים לעישון במהירות האפשרית. אם היא תשולב בבקרת טבק, גישת הפחתת הנזק עשויה להביא לשינוי מהפכני בקרב נגד מחלות שאינן מדבקות".

נציין עם זאת את הדעה השונה, שמייצגת בין היתר את התפיסה המנחה את משרד הבריאות בישראל, לפיה גם אם מוצרי אידוי אכן בטוחים יותר לשימוש על פני הסיגריה הוותיקה, אך החשש הוא שדווקא בשל כך היא תצליח לחדור בעיקר לציבורים חדשים כמו בני נוער, ותגרום להם להפוך למכורים לעישון – תחילה למוצרי אידוי אך בהמשך לסיגריות.

 

עישון סיגריה אלקטרונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד