י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פגיעה הומניטריות ונפשית

אלפי עולים לא ראו את משפחתם מאז פרוץ המשבר

ועדת החוץ והביטחון קיימה היום ביוזמת ח"כ ישראל אייכלר דיון בנושא הסחבת בטיפול הקונסוליות הישראליות בחו"ל באלפי עולים שלא זכו לראות את משפחתם מאז פרוץ משבר הקורונה

אלפי עולים לא ראו את משפחתם מאז פרוץ המשבר
מטוס ממריא. אילוסטרציה צילום: unsplash

ביוזמת ח"כ ישראל אייכלר, קיימה וועדת החוץ והביטחון של הכנסת דיון מיוחד לבחון דרכים להקלת כניסת יהודים שיש להם משפחה בארץ ישראל. בראש הדיון אמר ח"כ אייכלר כי העובדה שהקונסוליות אחראיות על מתן האישורים, גורמת לכך שלא מעט מבקשי כניסה העונים על הקריטריונים, נתקעו בחו"ל או בנתב"ג, בגלל כשל בירוקרטי או סחבת כתוצאה מעומס על הקונסוליות.

ח"כ אייכלר שאל את נציגי משרדי החוץ והפנים "מדוע שלא יעבירו את הרישום לטופס דיגיטלי וכתובת מייל אחת מרכזית. המבקשים או בני משפחותיהם ישלחו את כל הבקשות לדואר אלקטרוני ייעודי שיגיע מיד למרשם האוכלוסין ויטופל במהירות על ידם? למה צריך אזרח המבקש להגיע לארץ לחתונת נכדו לחכות לקבלת הודעה מהקונסוליה עשרה ימים? למה שלא ישלח ישירות למשרד הפנים ויקבל תוך יום תשובה, חסר מסמך, ואם לא חסר – לקבל את האישור וזהו"?!

"עצם העברת הבקשות לקונסוליות גורמים לסבל וסרבול מיותר. הייתה תקופה שהקונסוליה בבלגיה קרסה מרוב בקשות ולא יכלו לעמוד בעומס, ביקשו להעביר את הבקשות לאנגליה, לאחר מכן, אלה שהעבירו לאנגליה קיבלו הודעה: אתם שייכם לבלגיה נא לפנות רק לבלגיה. מטרטרים את הפונים, שהם על פי רוב אנשים מבוגרים".

ח"כ אייכלר הצביע על כך שאין אחידות בעבודת הקונסוליות: "בעוד שהקונסוליה בניו יורק למשל, משיבה לאחר קבלת כל המסמכים ונותנת מספר פניה, הרי שבקונסוליות אחרות – לא מקבלים מספר פניה ולעיתים לא משיבים כלל. הפונים נכנסים ללחץ מיותר ומתחילים לפנות לחברי כנסת ולכל מי שאפשר. כל זאת היה יכול להיפתר על ידי תשובה פשוטה של הקונסוליה במייל שהמסמכים אכן נבדקו ונמצאו תקינים.

ח"כ אייכלר הוסיף: "יש להקים קישור דיגיטלי בו אדם יגיש את הבקשה בהליך פשוט. יבחר לאיזה צורך הוא מבקש, ויתחיל לרוץ במערכת, כאשר בכל שלב יצרף קבצים סרוקים של המסמכים הנדרשים. הדבר הזה יפתור את רוב הבעיות משום שהפונה יידע שהבקשה שלו נקלטה, וכן שלא שכח לצרף שום מסמך. זה גם יחסוך כח אדם בקונסוליות ויוריד את זמן ההמתנה למינימום.

בנוסף ביקש ח"כ אייכלר להרחיב את שורת הזכאים להיכנס: "ישנם סבים וסבתות שלא ראו את נכדיהם כבר קרוב לשנה. יש גם הורים שלא ראו את ילדיהם. זה מצב בלתי אפשרי, ויש להרחיב את מעגל בני המשפחה מאושרים להיכנס לארץ. בנוסף, אזרחי חו"ל המבצעים בדיקות בכניסה לארץ כדי לקבל אישור מחלים, לא מקבלים את תשובות הבדיקה. בכל מדינה מתוקנת מקבלים ישירות תוצאה לדואר האלקטרוני תוך 24 שעות. מדוע כאן בארץ זה לא יכול להיות כך"?

בסיום הדיון הודיע מר אייל סיסו, סגן ראש האגף הקונסולרי שמרד החוץ כי הוא ינחה את הקונסוליות להודיע מיד באופן ממוחשב למבקשי הכניסה שבקשתם התקבלה, ואלו מסמכים הם נדרשים לצרף, על מנת למנוע לחץ ועוגמת נפש.

ד"ר אשר שלמון, מנהל מחלקת יחסים בינלאומיים במשרד החוץ, אמר לחברי הוועדה כי הוא מקווה שעתה עם כניסת הבדיקות המהירות בנתב"ג לפעילות, יקצצו את זמן הבידוד למי שהבדיקה תצא שלילית, ויינתנו תשובות מהירות.

חה"כ קוטלר-וונש אמרה כי "אני מחזיקה פה עצומה שעליה חתומים מאות עולים ועולות חדשים למדינת ישראל, שלא ראו ולא זכו לראות לא את הוריהם ולא את ילדיהם מתחילת המציאות המתמשכת של משבר הקורונה שאנחנו נמצאים בעיצומה. הקורונה כאן להישאר – אנחנו בטח ובטח לא מצפים שאנשים לא יראו את קרוביהם במשך כל התקופה שלפנינו".

ועדת החוץ והביטחון קורונה עולים חדשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד