ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שוויון מגדרי

דיון סוער על ההפרדה במסלולים: "אוכלוסייה שלמה לא שותפה בהנאה"

בדיון שהתקיים היום בכנסת, בעקבות ביטול הפיילוט לרחצה נפרדת בשמורת 'עינות צוקים', התפתחה סערה כאשר נטען כי הדבר גורם להדרת הנשים החרדיות | ח"כ ארבל: כאשר חלק מהציבור לא צורך מוצר או שירות בשל אי הפרדה נוצרת אפליה" 

דיון סוער על ההפרדה במסלולים: "אוכלוסייה שלמה לא שותפה בהנאה"
משה ארבל צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

סערה התפתחה היום (שני) במהלך דיון שהתקיים ועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת. הדיון התקיים לבקשת חבר הכנסת משה ארבל, ועסק בסוגיית הרחצה הנפרדת במסלולי הטבע של 'רשות הטבע והגנים'. כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', המשנה ליועמ"ש דינה זילבר חזרה מההחלטה לאפשר פיילוט שיאפשר רחצה נפרדת בשמורת הטבע עינות צוקים שבים המלח.

חבר הכנסת משה ארבל יוזם הדיון אמר בפתחו: "מטרת הדיון היא שוויון מגדרי. כאשר חלק מהציבור לא צורך מוצר או שירות בשל אי הפרדה נוצרת אפליה, אם אנו מונעים מנשים את השירות אנחנו מפלים. ליברל אמיתי לא נאבק רק על החופש מדת אלא גם על החופש לדת. ברגע שאנחנו מתעלמים מהחובה ולא מאפשרים לחלק מהאנשים לצרוך מוצר או שירות אנו פוגעים בשוויון".

"אם אי אפשר לאפשר במקום קטן פיילוט שמאפשר לאותן נשים רחצה עם אותן נשים בשל מצווה זאת פגיעה בשוויון", הוסיף ארבל, "בשל הצמצום בפגיעה ניתן להסתפק בהסדרה. דרישת היועץ המשפטי לממשלה היא מופרכת. אנחנו מוכנים לוותר בנושא הזה ולקבוע שהרחצה תהיה רק לנשים וללא הפרדה".

"אנחנו נמצאים בעיצומו של דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים, הוא לא מוצה", אמרה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, "רשות שמורות הטבע והגנים התחילו בבחינת האפשרות הכוללת על כלל האתרים שלה ובסופו של דבר התחילה בפיילוט למספר מצומצם של אתרים. על פי חוק לרשות הטבע והגנים אין סמכות מפורשת לביצוע הפרדה.

לדברי עו"ד זילבר בחוק הגנים הלאומיים אין מקור הסמכה מפורש. "היכן שפוגעים בזכויות כדוגמת כניסה של גברים ונשים ולכן כאשר יש הפרדה היא דורשת מקור הסמכה מפורשת בחקיקה. לא ברור מה השתנה מאז חוקק החוק לפני עשרות שנים. לא ברור מה היקף הפניות שהגיעו בנושא והאם יש איזו מצוקה אמתית. בשורה התחתונה קיבלנו התייחסות מפורטת מרשות הטבע והגנים ולהבנתנו חוק הסדרת מקורות רחצה מחליש את הטענה. חוק איסור אפליה שהזכיר ח"כ ארבל חל על מעסיקים פרטיים".

"הפיילוט מבחינתנו לא תואם עם המנהל האזרחי. באיו"ש יש מורכבות נוספת שצריך להידרש אליה. עמדת היועץ המשפטי של איו"ש שאין מקור חוקי לפיילוט. לגבי עיינות צוקים דובר על פיילוט שיאפשר כניסה נפרדת לנשים וגברים בשעות נפרדות. כשנגבש את עמדתנו הסופית היא תוצג לוועדה והיא תשקף את עמדת היועץ המשפטי לממשלה", הוסיפה זילבר.

ח"כ שלמה קרעי התייחס גם לסוגיית ההפרדה באקדמיה. "שואלים אותי סטודנטים מתי נוכל ללמוד תואר שני בהפרדה? דינה זילבר מאפשרת רק תואר ראשון – מי שרוצה להיות משכל קצת יותר צריך להיות ליברל קצת יותר להבנתה. בהפרדה ולא תואר שני – רק בני האור יכולים ללמוד ולטייל ברחבי ישראל ולנו 'בני החושך אסור וזה לא מקובל ואני מציע לשים לזה סוף", אמר קרעי.

ח"כ עודד פורר, כהרגלו השתמש בדיון כדי להסית נגד הציבור החרדי ואמר: "אין פה שום רצון לקדם את מעמד האישה אלא רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי כדי שנקום יום אחד כולנו ונחיה בתל אביב כמו בבני ברק ובמאה שערים".

שאול גולדשטיין מנכ"ל שמורות הטבע והגנים הסביר את השתלשלות האירועים: "הפיילוט נובע מבקשות שהופנו אלינו מיהודים דתיים ומתוך שיחות עם המנהיגים התברר שאוכלוסייה שלמה במדינת ישראל לא שותפה בהנאה. המטרה שלנו היא להיות פתוחים לכלל הציבורים ואם אוכלוסייה לא נהנית אז שאלנו למה. אחרי עשרות שנים של קיפוח והדרה הציבורים התייאשו ואמרנו בואו נעשה את הפיילוט הכי קטן שבעולם.

"יש שלוש בריכות בעיינות צוקים ואמרנו בואו ננסה להפריד את הבריכה הקטנה", הוסיף גולדשטיין, "זה פיילוט מאוד מידתי והתקבלה החלטה לעצור אותו. הדבר מתווסף לעוד אתרים שרצינו לעשות בהם פיילוט בארץ. הציבור הרחב נהנה מתי שהוא רוצה בעיקר בסופי שבוע והציבור הדתי לא יכול ליהנות כמעט בסופי שבוע ולכן חשבנו שזה פיילוט מידתי ואנחנו חושבים שצריך לחזור אליו".

 

הפרדה מסלולים בארץ הדרת חרדים משה ארבל דינה זילבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד