י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ממתינים חלילה לאסון נוסף?

20 שנה לאסון ורסאי: מבנים רבים בסכנת קריסה

בדיון מיוחד שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה, תהתה יושבת ראש הוועדה מיקי חיימוביץ': איך ייתכן שעברו 20 שנה מהאסון הנורא, והמיפוי והתיקון של המבנים האלה לא הסתיים? צריך להמתין לאסון נוסף חלילה כדי שמשהו יזוז פה?

20 שנה לאסון ורסאי: מבנים רבים בסכנת קריסה
זירת אסון ורסאי צילום: פלאש 90

חברי וועדת הפנים והגנת הסביבה בדקו היום (שני), כמעט 20 שנים לאסון המחריד באולמי ורסאי בירושלים, כיצד בכוונת מינהל התכנון לפעול על מנת למגר סופית את החשש מקריסה של מבנים כתוצאה מבנייה בשיטת הפל-קל.

יושב ראש הוועדה חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' אמרה בדיון "הבעיה העיקרית היא שקיפות, מידע זמין. אם אני הולכת לעשות חתונה באולם פל-קל, אני רוצה לדעת שהוא כזה. אם אין מידע ולא מתבצעת ביקורת שנתית בכל הרשויות המקומיות על המבנים האלה, כי הם לא ממופים, איך אפשר לדעת שמונעים את האסון הבא? למה אין רשימה פומבית נגישה לכל אזרח?" תהתה.

חבר הכנסת איתן גינזבורג הוסיף והזהיר "יש הרבה בתי ספר שנבנו עם פל קל, וזה בסדר גמור אם עוקבים ורואים שאין שם שינויי בניה מסוכנים, אבל המיפוי הוא קריטי כדי שיהיה מעקב וביקורת הנדסית".

רותי שורץ חנוך, סמנכ"ל מנהל התכנון אמרה בתגובה כי "מטה הפל קל הוקם על פי החלטת ממשלה. תפקידו מעקב ובקרה אחר מבנים חשודים. העניין באחריות הרשויות המקומיות. היו 1400 מבנים ברשימת המבנים החשודים, בינתיים ירדנו ל-900 חשודים. יש פרויקט של מיפוי, הבנו שאמינות הרשימה בספק. בחנו 120 בניינים חשודים ומתוכם רק 12 התגלו כמבני פלקל".

עוד הוסיפה "קיבלנו לפני שנה וחצי תקציב של 5 מיליון שקלים, למיפוי המבנים והחלטנו לתעדף מבנים קולטי קהל שבבעלות הממשלה. את יתרת התקציב הועדנו למבנים קולטי קהל ברשויות המקומיות שהם בתי הספר והגנים. אנו בעיצומו של הפרוייקט שאת חלקו נצליח לסיים בחדשים הקרובים. תקציבית לא בטוח שנצליח להשלים את המיפוי של כל המבנים".

חיימוביץ' הגיבה באכזבה לדברים ואמרה: "הייתי רוצה להאמין ש-20 שנה אחרי האסון המחריד יש לכם מיפוי מלא".

נציג איגוד המהנדסים בדיון ישראל דוד, התגונן וניסה להרגיע: 20 שנה בחסדי שמיים לא קרה אסון כי ננקטו אמצעים. מנגד התריע דוד "השאלה אם לעשות פינוי-בינוי לכל מבני הפל קל. יש 300 מבני פל קל ויש עשרות אלפי מבנים שלא ישרדו רעידת אדמה".

יו"ר הוועדה מיקי חיימוביץ' דרשה שוב להסדיר את עניין המיפוי "הסוגיה של רעידות אדמה אקוטית, אבל דווקא בגלל שמדובר בכמות לא גדולה, אפשר וצריך להשתלט על זה. ברגע שרשות מקומית יודעת שיש מבני פלקל, מדי שנה היא עושה ביקורת. איפה האזרח אמור למצוא את רשימת מבני הפל קל? בחברות הביטוח?" אמרה חיימוביץ'.

"הוועדה מבקשת להציג לה תוך חודש לוחות זמנים ברורים לסיום מיפוי מלא של מבנים הבנויים בשיטת הפל-קל המצריכים תיקון, לרבות מבנים פרטיים, כולל תוכנית להנגשת המידע לציבור. לא ייתכן שעברו 20 שנה מהאסון המחריד הזה, קיים מספר מוגבל של מבנים שמצריכים מיפוי ומעקב, הגיע הזמן להסדיר את הנושא הזה אחת ולתמיד" דרשה חיימוביץ' לסיכום.

על פי המתואר ב'ויקיפדיה', אסון אולמי ורסאי הינו אירוע שהתרחש בליל 24 במאי 2001, בג' בסיוון תשס"א. באולמי השמחות "ורסאי" באזור התעשייה תלפיות בירושלים, בעיצומה של חתונת בני הזוג קרן ואסף דרור, סמוך לשעה 22:43 בלילה. רוב האורחים רקדו אז ברחבת הריקודים בקומה השלישית, שבה נערכה באותה עת החתונה, ולפתע קרס חלק גדול מרצפת הרחבה וכתוצאה מכך 23 מאורחי החתונה נפלו אל מותם וכ-380 אורחים נוספים נפצעו. 

בחלוף הזמן עלתה השערה כי שיטת הבנייה הקרויה "פל קל", בה נבנתה הקומה נושאת בחלק מהאשמה לקריסה, ובחקירה נמצאה סדרה ארוכה של כשלים ועבירות בטיחות חמורות שבוצעו על ידי אנשים שונים, אשר גרמו לבסוף לאסון הקטלני.

אסון ורסאי אולמי ורסאי קריסת מבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד