י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הקרב על הנרטיב

הבחירות בארה"ב: המנהיגים שבירכו את ג'ו ביידן ואלו שהסתייגו

בעוד נשיא ארצות הברית טראמפ מנהל את "קרב חייו" מהבית הלבן וטוען כי הפסדו בבחירות נובע מהונאת ענק של אנשי המפלגה הדמוקרטית, היו מנהיגי מדינות שהתחבטו כיצד לנהוג עם מסורת הברכה לנשיא האמריקני הנבחר. נתניהו ופוטין מסתייגים, אחרים באירופה מיהרו לברך

הבחירות בארה"ב: המנהיגים שבירכו את ג'ו ביידן ואלו שהסתייגו

נדמה כי אנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש בכל הקשור לבחירות, תוצאות ובכלל בסוגיית האמת מול הפייק ניוז. לטוב ולרע זהו עידן "הטרמאמפיזם" בו כללי המשחק משתנים. הנשיא האמריקני נדבק לכסאו גם אחרי שלכאורה נראה כי אפסו סיכויו לשנות את התוצאה המאכזבת וממשיך לנהל את המאבק.

אחרי הצהרות התקשרות בארה"ב בדבר נצחונו הסופי של המועמד הדמוקרטי ביידן, הגיע תורם של מנהיגי העולם להתקשר אל המנהיג החדש של העולם החופשי ולברכו, ובכך אף לתת לגיטימציה וחיזוק לנצחונו.

ראש הממשלה נתניהו, המקורב לנשיא טראמפ, התמהמה זמן רב לאחר הודעת כלי התקשורת בארה"ב על נצחונו של המועמד הדמוקרטי, עד שבירך את ביידן, וגם זה, בהסתייגות מה. 

בייג'ינג הודיעה כי תמנע מלברך על תוצאות הבחירות בארה"ב עד אשר כל העניינים המשפטיים יסתיימו, "שמנו לב שמר ביידן הכריז על ניצחון בבחירות", אמר דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, בתדרוך לתקשורת. "אנו מבינים שתוצאת הבחירות לנשיאות ארה"ב תיקבע בעקבות החוק והנהלים בארה"ב".

כמה מבעלות הברית הגדולות והקרובות ביותר של ארה"ב באירופה, אסיה והמזרח התיכון מיהרו לברך את נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן. אבל היו יוצאים מן הכלל, אחד או שניים יוצאי דופן שנשארו מעט יותר זהירים.

קומץ מדינות, כולל סין, רוסיה, ברזיל ומקסיקו, היו קצת יותר זהירות, וממתינות לברכותיהן ואומרות שהן "מעדיפות לחכות ולנהוג בדרך המקובלת עד להכרעה סופית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, אמר לעיתונאים כי הקרמלין יימנע מלהתייחס לניצחונו של ביידן עד "שייפתרו האתגרים המשפטיים לבחירות והתוצאה תהיה רשמית. יש שם הליכים משפטיים מסוימים, עליהם הודיע ​​הנשיא המכהן, לכן מצב זה שונה, ולכן אנו רואים נכון לחכות להודעה".

נשיא סין שי ג'ינפינג

בייג'ינג הודיעה כי תמנע מההערות על תוצאות הבחירות בארה"ב עד אשר כל החוקיות יפורסמו. "שמנו לב שמר ביידן הכריז על ניצחון בבחירות", אמר דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, לתדרוך בתקשורת. "אנו מבינים שתוצאת הבחירות לנשיאות ארה"ב תיקבע בעקבות החוק והנהלים בארצות הברית".

נשיא ברזיל, ג'איר בולסונארו

נשיא ברזיל שאמר ב-2016 שיהיה המנהיג הראשון בעולם שיברך את דונלד טראמפ, שתק הפעם מול נצחונו של ביידן. "אני חושב שהנשיא ממתין בגלל הצבעות מרמה שייפתרו", אמר סגן הנשיא המילטון מוראו לעיתונאים. "בולסונארו יברך את ביידן "בזמן הנכון" ויראה מה קורה עם תביעותיו של טראמפ".

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור

לופז אוברדור אמר כי הוא מחויב בחוקה לחכות עם ברכותיו לזוכה עד לסידור המחלוקות המשפטיות, וחזר על דבריו הקודמים: "כיצד יכול נשיא מקסיקו להפוך לשופט ולהגיד: 'המועמד הזה ניצח'?" כך אמר לופז אוברדור במסיבת עיתונאים. הוא התייחס בקצרה לביידן: "הנשיא הנבחר האפשרי", לפני שהדגיש שמקסיקו לא לקחה שום צד.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן

המנהיג הטורקי השמרני כנראה כבר לא יוכל להשפיע על החלטות הבית הלבן בשיחת טלפון פשוטה כפי שנהג לעשות עם "חברו" דונלד טראמפ. אף על פי כן, בתגובות הטורקיות הראשונות מאז זכייתו של ביידן, סגן הנשיא פואט אוקטאי אמר כי אנקרה תמשיך לעבוד עם הממשל האמריקני החדש בנושאים הנוגעים לבעלות הברית של נאט"ו.

המנהיג העליון של צפון קוריאה קים ג'ונג און

לא הייתה תגובה לתוצאות של ביידן מאת קים. התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה שתקה לאחר הבחירות בארה"ב החל מיום שני. ראוי לציין כי פיונגיאנג לא הזכירה את הניצחון של דונלד טראמפ ב-2016 אלא יומיים לאחר בחירתו. בעבר קים כינה את ביידן "טיפש ובעל מנת משכל נמוכה". ביידן, מצידו, תיאר את קים כ"בריון".

ראש ממשלת סלובניה, ג'נז ג'אנסה

מנהיג המפלגה הדמוקרטית הסלובנית שכבר בטרם עת בירך את טראמפ כזוכה בבחירות הרבה לפני שספירת הקולות הסתיימה ב-2016, עדיין לא מברך את ביידן. יאנסה חזר על הטענות על הונאת מצביעים שביצעו הדמוקרטים. עם זאת, הוא צייץ שסלובניה מקווה ל"יחסי ידידות" עם וושינגטון.

ולדימיר פוטין בחירות לנשיאות ארה"ב 2020 ג'ו ביידן סין דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד