ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
דורש לכפות את ההסדר

היועמ"ש מנדלבליט נגד נתניהו: "הסדר ניגוד העניינים אינו המלצה"

בתגובה לתשובתו של נתניהו לבג"ץ, עונה היועמ"ש לממשלה מנדלבליט ותוקף את ראש הממשלה: מניעת ניגוד עניינים היא חוות דעת משפטית, ואינה בגדר המלצה בלבד" | בשבוע שעבר טען נתניהו בפני ביהמ"ש העליון כי אין בסמכות היועמ"ש לכפות עליו את הסדר ניגוד העניינים

היועמ"ש מנדלבליט נגד נתניהו: "הסדר ניגוד העניינים אינו המלצה"
אביחי מנדלבליט/בנימין נתניהו צילום: הדס פרוש/יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הגיש היום (שלישי) לבג"ץ הודעה משלימה במסגרת העתירות הנוגעות להסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בעניינים הנוגעים למינויים במערכת אכיפת החוק. בהודעתו לבית המשפט, היועמ"ש עמד על כך שבהתאם לפסיקת בג"ץ, חוות דעתו המשפטית, לרבות בנושא ניגודי עניינים, היא בגדר חוות דעת משפטית מחייבת, כל עוד לא פסק בית משפט אחרת.

כזכור, עורכי דינו של ראש ההמשלה השיבו ביום חמישי לבג"ץ את תשובתו של נתניהו באשר להסדר ניגוד העניינים שפרסם בשבוע שעבר היועץ המשפטי לממשלה, בו הוא קבע כי הוא לא יכול לעסוק במינוי בכירים במערכת אכיפת החוק. בתשובתו לבג"ץ, טוען נתניהו כי ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אין סמכות כלל לעסוק בניגוד העניינים שלו וכי הסמכות בעניין מוטלת על מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

נתניהו כתב עוד בהתייחסותו להסדר ניגוד העניינים כי "אין כל מניעה שראש הממשלה יוביל לפיצול תפקיד היועמ"ש הבא מתפקיד ראש התביעה הפלילית".

כעת, מבהיר מנדלבליט, כי חוות דעתו של בעניין מניעת ניגוד עניינים היא חוות דעת משפטית, אשר מחייבת את כל זרועותיה של הרשות המבצעת ומשקפת מבחינתן את החוק הקיים, בדומה לחוות דעתו המשפטית בסוגיות אחרות, והיא אינה בגדר המלצה בלבד. תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין ע"י היועמ"ש.

בהודעה המשלימה נאמר עוד, כי ככל שרה"מ יעמוד על כך שהוא אינו מתכוון לפעול לפי הסדר זה, על פרטיו, דומה כי אין מנוס מהמשך בירור העתירות, לרבות הוצאת צווים על-תנאי בהקשר זה.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה לדברי מנדלבליט לבג"ץ: "מעט מדי ובעיקר מאוחר מדי. התנהלות נתניהו מחייבת את היועמ"ש להוציא אותו לנבצרות לאלתר. אך לפני מספר חודשים עמדו עורכי דינו של ראש הממשלה והתחייבו בפני בג"ץ כי ראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים. אותה התחייבות אשר הביאה לפסק הדין שאשרר את כהונתו של נתניהו".

 

היועץ המשפטי לממשלה בנימין נתניהו ניגוד עניינים בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד