ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לקראת ועידת דמשק

פוטין קרא לאסד להשיב את הפליטים הביתה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח בשיחת וידאו שהתפרסמה לאחר מכן בכלי התקשורת, עם נשיא סוריה בשאר אסד וקרא לו להשיב את מיליוני הפליטים חזרה לארצם, במטרה לכונן מחדש את המולדת | השיחה התקיימה לקראת ועידה בינלאומית בנושא הפליטים מדמשק 

 פוטין קרא לאסד להשיב את הפליטים הביתה
פוטין בפגישה עם אסד בעבר צילום: תקשורת הקרמלין

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי מיליוני פליטים סורים שנמלטו ממלחמת האזרחים במדינתם צריכים להתחיל לחזור הביתה כדי לסייע בבנייה מחדש של סוריה.

דבריו של פוטין הגיעו בשיחת וידאו עם נשיא סוריה בשאר אסד, לקראת ועידה בינלאומית בת יומיים בנושא פליטים מדמשק, שתוכננה להתחיל ביום רביעי. ההתכנסות השנויה במחלוקת, שאורגנה על ידי רוסיה, ספגה ביקורת מצד גורמים באו"ם ובארה"ב.

התקשורת הממלכתית בסוריה פרסמה את שיחת הווידיאו של פוטין-אסד בשפה הערבית, דבריו של פוטין ברוסית תורגמו לצופים בערבית.

הסכסוך בן תשע השנים בסוריה הרג כבר כחצי מיליון איש, פצע יותר ממיליון ואילץ כ-5.6 מיליון לברוח לחו"ל כפליטים, בעיקר למדינות שכנות. עוד 6 מיליון מאוכלוסיית סוריה של 23 מיליון לפני המלחמה עקורים מבתיהם עוד לפני המלחמה.

רוסיה הצטרפה למלחמה בסוריה בספטמבר 2015 והטתה את מאזן הכוחות לטובת אסד, שכוחותיו החזירו לעצמם את השליטה בחלק ניכר מהמדינה. המורדים הסורים עדיין שולטים במחוז אידליב שבצפון מערב, ואילו לוחמים בהנהגת כורדים הנתמכים על ידי ארה"ב שולטים בחלקים ממזרח המדינה.

תהליך פוליטי שנקבע על ידי האו"ם תקוע כבר חודשים, ומדינות מערביות רבות מאשימות את דמשק בחסימת ההתקדמות. סורים רבים ומדינות המערב רואים בתנאים הנוכחיים בסוריה סכנה להחזרת המוני פליטים.

בשיחת הווידאו אמר פוטין כי "הטרור הבינלאומי כמעט מחוסל והחזרה לחיים האזרחיים צריכה להתחיל בהדרגה". רוסיה וממשלת סוריה מכנים את כל קבוצות המורדים כ"טרוריסטים".

פוטין אמר גם לאסד כי הסכם לסיים את הסכסוך בסוריה צריך לכלול חזרת פליטים ועקורים בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2254. הוא הוסיף כי מיליוני הפליטים "הם אנשים בגיל העבודה ועליהם לעבוד על בניית מדינתם מחדש".

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2254 שהתקבלה בדצמבר 2015 קובעת לוח זמנים לשיחות ולהפסקת אש שמעולם לא התקיימה.

יומיים לפני ועידת דמשק, עדיין לא ברור אם חלק מהמדינות המארחות את המספר הגדול ביותר של פליטים סורים, כמו טורקיה, ישתתפו. סוריה מאשימה את טורקיה, שמגבה את האופוזיציה החמושה של אסד, וטוענת כי היא מציבה באופן בלתי חוקי כוחות בתוך שטח סוריה הנשלט על ידי המורדים.

לבנון, המארחת את מספר הפליטים הסורים הגבוה ביותר לנפש בעולם, אמרה כי תשלח משלחת קטנה.

ריצ'רד מילס, סגן שגריר ארה"ב באו"ם, אמר בחודש שעבר כי הוועידה לא נערכה בתיאום עם האומות המאוחדות או המדינות המארחות את המספר הגדול ביותר של פליטים, וקרא לאומות להחרים אותה.

"הוועידה הזו תהיה רק ​​ההתחלה לפתור את הבעיה ההומניטארית הזו", אמר אסד בשיחת הווידיאו והוסיף כי מכשול עיקרי להחזרת הפליטים הן הסנקציות המערביות, שתיאר כ"לא לגיטימיות ולא צודקות".

סוריה ולדימיר פוטין בשאר אסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד