ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
גם עם מסכה

הפרופ' ממליץ: אל תדברו בטלפון בחלל סגור

לאחר שדו"ח אמ"ן המליץ להימנע משיחות בתחבורה הציבורית, מצטרף הפרופ' נדב דוידוביץ' להמלצה וקובע: "כשאנשים נמצאים בחללים סגורים, ההתנהגות צריכה להיות אחרת"

הפרופ' ממליץ: אל תדברו בטלפון בחלל סגור
אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

שתיקה יפה: לאחר שדו"ח אמ"ן המליץ להימנע משיחות טלפון בתחבורה הציבורית בשל החשש להדבקה, מתברר שההמלצה הזו זוכה לתמיכה. פרופ' נדב דוידוביץ' אומר אף הוא כי "לא הייתי ממליץ לדבר בטלפון, במיוחד במרחק של פחות משני מטרים".

השבוע פורסמה המלצת אמ"ן, המסתמכת על מחקרים שנעשו בעולם, והיא קובעת שיש להימנע מדיבור במקום סגור כמו רכבת או אוטובוס גם כאשר עוטים מסכות מחשש להדבקה בקורונה, בפרט כאשר מגיעים ימי החורף שבהם אנו נוטים להתכנס בחללים סגורים.

באמ"ן המליצו להימנע מפעילויות "מפיצות נגיפים" בחלל סגור ובין היתר קבעו כי עדיף להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה ארוכה בתחבורה הציבורית (רכבות ואוטובוסים), וכן להימנע מדיבור בקול רם או צעקות בעת דיונים או שיעורים.

"פעילויות ווקאליות כמו שירה, צעקות, דיבור קולני ופעילות גופנית מאומצת, המתקיימות בחללים סגורים", נכתב בדו"ח אמ"ן, "מגבירות את קצב פליטת החלקיקים המדבקים על ידי אדם חולה כמו גם את הסיכוי לקליטת חלקיקים - מדבקים על ידי אדם בריא, ובכך הסיכון להדבקה עולה. לאור זאת, מומלץ לצמצם ככל שניתן, את קיומן של פעילויות אלו בחללים סגורים בחברת אנשים. כמו כן, יש להעדיף לקיים פעילות גופנית קבוצתית במרחב פתוח בלבד".

היום התראיין פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור, לynet והוא קבע כי: "לא הייתי ממליץ לדבר בטלפון, במיוחד במרחק של פחות משני מטרים. כשאנשים נמצאים בחללים סגורים, ההתנהגות צריכה להיות אחרת".

לדבריו, "בחללים סגורים - כל נושא הדיבור, אכילה, צעקות - זה מעלה את הסיכון. הנושא של המרחק הפיזי לא מספיק, חייבים להכניס איתך היבט התנהגותי. באזורים סגורים שבהם אנשים נמצאים הרבה זמן, ההדבקה יכולה להיות טיפתית אבל גם מעבר למרחק של שני מטרים. בחורף יותר אנשים סגורים בחללים יותר מצומצמים. הדבר הזה מאוד קריטי, דיבור עם מסכות בחללים סגורים – רצוי להימנע מזה כמה שיותר".

עם זאת הבהיר פרופ' דוידוביץ': "אני לא חושב שזו דרך ההדבקה הגדולה והמשמעותית ביותר, אבל כל דבר שאפשר להפחית, עדיף".

הבעיה, מסביר פרופ' דוידוביץ, היא שבחורף אנו נוטים להתכנס בחללים סגורים שאינם מתאווררים די הצורך, ומשכך גדל הסיכון בהדבקה. לכן, הוא ציין שצריכים למצוא דרכים יצירתיות לאוורר חללים סגורים, "לצערי, בכל המבנים הציבוריים אנחנו לא מספיק משקיעים בכיוון הזה. הדבר הזה מאוד משמעותי כשנכנסים לחורף. גם קורונה וגם מחלות נשימה אחרות. יש על זה הרבה מידע וצריך להשקיע יותר גם בבתי ספר וגם במבנים ציבוריים".

הוא הזכיר מאמר שהתפרסם בכתב העת NATURE לפני כמה ימים, והתבסס על נתונים מהטלפונים הניידים, "הוא הראה שהרבה מאוד מההדבקות מתרחשות בהתקהלויות בחללים סגורים, למשל מסעדות, חנויות. וגם שכאשר אנשים עניים יותר, הרבה פעמים החנויות שבהן הם קונים יותר צפופות".

נזכיר, כי בדו"ח אמ"ן צוטטו המלצות שהתקבלו בעולם ואשר קובעות כי יש להימנע משירה, צעקות או הרמת קול. "התנאים שנמצאו כמעודדי הדבקה בחללים סגורים כוללים: היעדר שימוש במסכות או שימוש לא תקין בהן, שהייה ממושכת ומרובת משתתפים בחללים עם אוורור מופחת וקיום פעילויות שמייצרות פליטת נגיפים מוגברת כמו שירה, תפילה, דיבור קולני ופעילות גופנית מאומצת".

קורונה שיחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד