י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
דרך מערכת המים

סורוקה: שבעה חולים בליגיונלה אושפזו תוך שבועיים

בסורוקה טיפלו בשבועיים האחרונים בשבעה תושבי דימונה עם חיידק הליגיונלה, שמצוי בעיקר במערכות מים אך אינו עובר בין בני אדם. שלושה מהנדבקים אושפזו במצב קשה. במשרד הבריאות בודקים

סורוקה: שבעה חולים בליגיונלה אושפזו תוך שבועיים
אילוסטרציה צילום: unsplash

כאילו לא די לנו עם הקורונה, קיים חשש שצרה חדשה מעיקה על מערכת הבריאות: רק לפני שבועיים דווח כי חיידק הליגיונלה אותר במערכת המים של בית החולים השרון, והדבר הוביל לסגירת מחלקת הקורונה בבית החולים ופינוי המאושפזים משם, וכעת מתברר כי המחלה מתפשטת באזור דימונה. במשרד הבריאות מעריכים שהחיידק, שנוטה להתפשט במערכות מים, התמקם במערכת השתייה של האזור וזו הסיבה לריבוי החולים.

לפי דיווח שהתפרסם היום ב'ידיעות', שבעה אזרחים הגיעו בשבועיים האחרונים למרכז הרפואי סורוקה בבאר־שבע ואובחנו עם חיידק הליגיונלה (או בשמה המוכר יותר: מחלת הליגיונרים). כל השבעה, שסבלו מדלקת ריאות המאפיינת את ההידבקות בחיידק, הם תושבי דימונה ובבית החולים מזהירים מפני התפרצות אפשרית בעיר.

שלושה מתוך השבעה אושפזו בטיפול נמרץ במצב קשה עד כה, ושניים מהם עדיין מאושפזים בטיפול נמרץ. יתר החולים מאושפזים במחלקות הפנימיות של בית החולים במצב בינוני וקשה. מדובר בשלוש נשים ובארבעה גברים בגילים 80-51, המתגוררים בבתים שונים. עיריית דימונה הסבירה בתגובתה כי היא מבצעת חקירה אפידמיולוגית מעמיקה על מנת לאתר את מקור ההדבקה בחיידק.

"מדובר בחיידק שהוא לא מאוד אופייני לאזור שלנו", מסביר ד"ר ליאור נשר, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים. "החיידק חי במערכות מים סגורות כמו מזרקות, ג'קוזי, בריכות ללא כלור, מאגרי מים על בניינים ישנים ובמים פושרים וללא כלור. יש המון זנים של ליגיונלה וכשהוא גורם לתחלואה היא בדרך כלל באה לידי ביטוי בצורה של התפרצות". ההדבקה בנגיף נעשית באמצעות נשימה של אדי המים, כך שבני אדם לא יכולים להדביק זה את זה אלא באמצעות חשיפה לאותם מאגרי מים.

התסמין העיקרי של החיידק הוא דלקת ריאות, אך סימנים מקדימים עלולים להיות שלשולים, חום וכאבי שרירים. הטיפול במחלה נעשה בעיקר באמצעות מתן אנטיביוטיקה. "אין לנו ספק שיהיו עוד מקרים", אומר נשר. "אנחנו לא מוצאים את הקשר, ומשרד הבריאות מנהל חקירה אינטנסיבית בנושא. יש משהו בדימונה שהדביק אותם. זה יכול להיות כל אחד ממצבורי המים, וכל השבעה הגיעו עם דלקת ריאות קשה".

בבית החולים עברו החולים בדיקה לגילוי ליגיונלה שנעשית באמצעות בדיקת שתן ובדיקת מטוש (PCR), בדומה לבדיקת קורונה. ד"ר נשר מסביר: "אנחנו רואים מקרה אחד או שניים בבית החולים שלנו, וגם זה נדיר. זה משהו שאנחנו לא רואים אותו בשכיחות מאוד גבוהה, וכזאת התפרצות לא ראינו כבר כמה שנים טובות. לדעתי יש גורם מזוהם באזור העיר דימונה. הגברנו ערנות והודענו לכל הרופאים במיון להיות ערניים למחלה ולתסמיניה, על מנת לבדוק האם יש עוד מקרים כאלה. צריך למצוא את מקור הזיהום ולחטא בהתאם".

מתחילת השנה ועד לסוף חודש אוקטובר אובחנו 92 מקרים של החיידק, לא כולל המקרים שאובחנו בסורוקה. לשם השוואה, מדובר בעלייה חדה לעומת 2019, אז אובחנו 76 מקרים בלבד. אך הצטברות של מקרים באזור גיאוגרפי אחד נחשבת לחריגה ונדירה.

מעיריית דימונה נמסר בתגובה: "לאחרונה נחשפו עיריית דימונה ומחוז הדרום של משרד הבריאות למספר מקרים שבהם מספר תושבים מדימונה חשו ברע כתוצאה משתיית מים מזוהמים לכאורה ואושפזו לטיפול רפואי. לכשנודע הדבר, משרד הבריאות הגיע לדימונה וערך במקום חקירה אפידמיולוגית עמוקה, ואף נטל דגימות לצורך בדיקה. במקביל נערכות בדיקות נוספות משותפות הן עם בית החולים סורוקה והן עם כל קופות החולים בעיר. מדובר בחקירה מורכבת מאוד, כאשר לא ידוע על מקור מסוים שאחראי לאותו זיהום לכאורה. לפיכך החקירה תימשך מספר ימים ואף יותר. ראש עיריית דימונה בני ביטון הנחה את הגורמים הנוגעים בדבר מטעם העירייה לעקוב אחר ההתפתחויות ולעדכן אותו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ללשכת הבריאות המחוזית דווחו שבעה מקרים של חולי ליגיונלה המאושפזים בבית החולים סורוקה. חקירת המקרים עדיין בעיצומה".

דימונה סורוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד