ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
יאפשר להכיר טוב יותר

מבט מקרוב: כך נראה נגיף הקורונה בתלת ממד • צפו

מדענים מאוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה (KAUST) בערב הסעודית, הצליחו להציג רכיבים בתוך הנגיף בגודל של 10 עד 100 ננומטר בלבד. "המודל התלת-ממדי מדגים את המבנה הנוכחי העדכני ביותר של ה-SARS-CoV-2 ברמה האטומית ומגלה פרטים על הנגיף שלא היה ניתן לראות בעבר"

מבט מקרוב: כך נראה נגיף הקורונה בתלת ממד • צפו
נגיף קורונה צילום: pixabay

אנו חיים עמו כבר קרוב לשנה, מדברים עליו בלי סוף, אך הנה יש לנו הזדמנות לערוך היכרות מעמיקה יותר עם הנגיף, הקורונה: חוקרים מאוניברסיטת המלך עבדאללה בערב הסעודית, הצליחו לפתח עיבוד תלת ממדי חדש של נגיף הקורונה, הSARS-CoV-2. מדובר בתמונה מדהימה שיוצרה תוך שימוש בנתוני המיקרוסקופ האחרונים ובספקולציות מדעיות, והדבר יאפשר לחוקרים להכיר טוב יותר את הנגיף החמקמק.

נגיף הקורונה הוא זעיר מאוד וקוטרו מוערך בכ-120 עד 160 ננומטר. זה נגיף קטן פי מאות מהחיידקים הממוצעים או כדוריות הדם האדומות של האדם. בגלל קוטנו של הנגיף, לא הצליחו חוקרים לבצע הדמיות עד כה שאכן יצליחו לספק תמונה עדכנית של הנגיף. כעת, באמצעות כלי מיוחד אותו יצרו החוקרים הסעודים - אגב, מדינה שכנראה תחתום אף היא על הסכם שלום עמנו -  ניתן לראות גם את הרכיבים שנמצאים בתוך הנגיף ואשר גודלם אינו עולה על 10 עד 100 ננומטר בלבד.

"המודל התלת-ממדי שלנו מדגים את המבנה הנוכחי העדכני ביותר של ה-SARS-CoV-2 ברמה האטומית ומגלה פרטים על הנגיף שלא היה ניתן לראות בעבר, כמו איך אנו חושבים שחלבוני נוקלאוקפסיד יוצרים מבנה דמוי חבל בתוכו", אמר אנדריי סטרנאד, מחבר המחקר וראש הצוות.

הקורונה מתאפיין בעיקר בשל חלבון הדוקר, דמוי הכתר, שבאמצעותו הנגיף נקשר לתאים אחרים בגוף. אך עם עד כה הכרנו רק את המבנה הקוצני החיצוני, כעת נוכל גם להכיר את הנגיף מבפנים. החוקרים המנסים בימים אלו להגיע לתרופה או חיסון לקורונה, יוכלו לעשות שימוש במודל זה על מנת להכיר טוב יותר את הנגיף וללמוד על דרכי פעולתו.

"המודל שלנו מציג את התשתית הוויראלית השלמה כפי שאנו מכירים אותה עד היום, ולא רק כמה חלבוני דוקרן שלמים הממוקמים באופן שרירותי על קרום השומנים בדם", אמרה נגן נגוין, מחברת המחקר הראשית וסטודנטית לתואר שלישי במדעי המחשב ב-KAUST. לדבריה, הייחודיות של מודל זה על אחרים הוא משום ש"מודלים זמינים אחרים אינם מראים את פנים הנגיף, מכיוון שפרטיו המדויקים אינם ידועים כרגע".

היא הסבירה כי מדובר במודל ראשוני, שצפוי להתעדכן לאור המידע שיתווסף בנוגע לנגיף. "מכון המחקר Scripps בארה"ב, אחד המרכזים הוותיקים והגדולים ביותר בעולם לחקר האוקיינוסים ומדעי כדור הארץ, סיפק לנו את ההשערה הסבירה ביותר למבנה הנבנה על סמך נתונים עכשוויים. אם יוכח כי השערה זו אינה מדויקת, נוכל לעדכן את המודל בקלות".

 

קורונה ערב הסעודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד