י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הרכב השופטים יורחב

בג"ץ בצו דרמטי למדינה: נמקו מדוע ממשלת החילופים לא בטלה?

אחרי הדיון הסוער שהתקיים בבג"ץ בחודש שעבר, בית המשפט העליון הוציא הערב צו על תנאי המורה למדינה להשיב בתוך 21 יום מדוע לא תבוטל ממשלת החילופים בין הליכוד לכחול לבן | התנועה לאיכות השלטון: "אסור שיתבצע שינוי בשיטה באופן שישרת נאשם עם 3 כתבי אישום"

בג"ץ בצו דרמטי למדינה: נמקו מדוע ממשלת החילופים לא בטלה?
בני גנץ/בנימין נתניהו צילום: תומר נויברג/יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון הוציא הערב (חמישי) צו על תנאי, המורה למדינה להשיב מדוע לא תבוטל ממשלת החילופים בין הליכוד לכחול לבן, ובכלל זה תפקיד ראש הממשלה החליפי בו מכהן בני גנץ. בתוך כך, בית המשפט החליט להרחיב את הרכב הדיון לתשעה שופטים.

התנועה לאיכות השלטון, העותרת המרכזית בירכה על הצו שהוציא בג"ץ: "על בית המשפט חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל". יו"ר התנועה עו"ד אליעד שרגא, הגיב להחלטת בג"ץ להוציא צווים על תנאי ולהרחיב את ההרכב בדיון לתשעה שופטים ואמר: "מברכים על החלטת בית המשפט. אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להמלט מאימת הדין.

"על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל", נמסר מהתנועה.

"בעקבות הדיון שהתקיים בתאריך 27,10,20 ושמיעת טיעונים מפי באי כוחם של הצדדים", כותבים שופטי בג"ץ, "החלטנו להיענות ולהוציא חלק מהצווים על-תנאי שנתבקשו בעתירות, ולהורות לפיכך למשיבים להתייצב וליתן טעם כדלקמן:  מדוע לא יקבע כי ההוראות בחוק-יסוד הממשלה המצמצמות את סמכותה של הכנסת להביע אי-אמון בממשלה, ומתנות תנאים לכך – בטלות"

בנוסף, דורשים שופטי בג"ץ מהמדינה להשיב "מדוע לא יקבע כי ההוראות המגבילות את סמכותה של הכנסת לשנות את חוק- יסוד הממשלה ומתנות כוח זה רק בהשגת רוב של 70 מחברי הכנסת – בטלות".

כזכור, בחודש שעבר התקיים דיון בבית המשפט העליון בעתירות שהוגשו נגד ממשלת החליפים. "מעלים טענה שממשלת החילופים היא בעצם ממשלת רוטציה, וזה מבנה שכבר התקיים בישראל בשנות השמונים בממשלת שמיר-פרס, למרות שלא תיקנו אז את חוק היסוד בשביל זה", אמרה בדיון הנשיאה חיות.

כך או כך, במערכת המשפט מביעים ספק האם החלטת בג"ץ לבטל את ממשלחת החילופים תהיה רלוונטית, בהתחשב בעובדה שהמשבר הפוליטי החריף עלול להוביל לבחירות בתקופה הקרובה.

 



בג"ץ בנימין נתניהו בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד