י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"בקיצור, הולכים לבחירות"

הדילמה של בני גנץ: להמתין לפיזור הכנסת או להיות היוזם

בשיחות סגורות עם אנשיו נראה כי יו"ר כחול לבן בני גנץ השלים עם הבחירות הקרבות, וכעת הדילמה שניצבת בפניו היא האם להמתין עד לפיזור הכנסת לאחר שהתקציב לא יעבור, או ליזום מהלך ולפזר את הכנסת עוד קודם לכן • והוא שוקל אופציה שלישית: דחייה נוספת

הדילמה של בני גנץ: להמתין לפיזור הכנסת או להיות היוזם
גנץ בישיבת הממשלה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

המשבר הפוליטי סביב העברת תקציב המדינה מגיע בחודש הבא לנקודת הכרעה, 23 לדצמבר הוא תאריך בו אמור לעבור תקציב לשנת 2020, ולא, הכנסת תתפזר מאליה. בני גנץ שדורש תקציב, אף הגדיל לעשות והציב אולטימטום שלא עמד בו.

כעת נמצא בני גנץ בדילמה קשה, בשיחות הסגורות הוא מבין כי נפל הפור וישראל תצעד לבחירות עוד קודם חג הפסח, וההתלבטות שלו היא האם להמתין לפיזור האוטומטי מכורח החוסר בתקציב או להיות אקטיבי ולפזר את הכנסת עוד קודם לכן. 

הפרשן עמית סגל מביא בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות' ציטוטים של גנץ מהימים האחרונים, בהם מעיד גנץ בפני אנשיו, "נתתי לו (לבנימין נתניהו א.ק.) את כל הצ'אנס שבעולם, נתתי לו את כל הזמן. נפגשתי איתו והפצרתי בו להעביר תקציב. הרי אין מילים לתאר את גודל השערורייה, לקחת מדינה שלוש שנים כבת ערובה".

גנץ צוטט בשיחתו עם נתניהו אומר: "אתה מורח את האמאמא של הזמן". וכשנשאל גנץ כיצד הגיב נתניהו על דבריו התקיפים השיב כי "הוא הימהם משהו מתחת לצלקת שלו". ציטוט שמעיד על חוסר האמון המוחלט בין האישים שאמורים יחד להנהיג את המדינה.

סגל מדווח בטורו כי גנץ כבר נערך לבחירות שלהערכתו יערכו כחמישה ימים קודם חג הפסח, והדילמה שמונחת לפניו כאמור, היא האם להמתין לפיזור הכנסת ברגע שלא יעבור התקציב או לקצר את המתח, להיות אקטיבי ולפזר אותה בעצמו.

באופן מפתיע, האפשרות השלישית שיכולה גם היא להוות פתרון זמני, אינה נשללת על ידי גנץ, האפשרות היא שבאם נתניהו יציע לדחות שוב את החוק להעברת התקציב מעבר לתאריך שנקבע ב23 לדצמבר, גנץ יסכים לדחייה נוספת בתנאים מסוימים. "עם ישראל", אומר גנץ, "יעדיף שבועיים דחייה מאשר שנה נוספת בלי תקציב. אם הממשלה תאשר, והכנסת תעביר בקריאה ראשונה, אפשר לקבוע תאריך תפוגה חדש: לא עמוק לתוך
השנה הבאה".

גנץ הסביר כי יסכים לדחייה מסוימת רק אם נראה שיש התקדמות; שמעבירים, למשל, תקציב עכשיו וחוק הסדרים אחר כך. אך בסיום השיחה עם אנשיו נראה שגנץ כבר השלים עם כל הנעשה במערכת הפוליטית, "בקיצור, הולכים לבחירות" צוטט.

בניתוח פוליטי הוא ציין, "זה לא יהיה טיול בפארק, אבל נצא מהן גדולים יותר משנראה בסקרים: שיתוף הפעולה עם העבודה שעומד להיסגר יחזק אותנו. נפתלי (בנט א.ק.) יתמודד בימין ויאיר מוגבל עם מי שהוא שונא ועם מי ששונא אותו. ריצה איתו היא לא אופציה. ויהיו גם שיתופי פעולה חדשים שיגיעו".

בני גנץ תקציב המדינה פיזור הכנסת עמית סגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד