ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
לפני כשלושה חודשים

דיווח בארה"ב: מספר 2 באל-קאעידה חוסל ע"י סוכנים ישראלים במרכז טהארן

ה'ניו יורק טיימס' חושף היום כי בהתנקשות ברחובות טהארן באיראן לפני כשלושה חודשים ע"י שני חמושים רכובים על אופנוע, חוסל מס' 2 בארגון הטרור אל-קאעידה אבו מוחמד אל-מסרי | על פי הדיווח המתנקשים היו סוכנים ישראלים שפעלו בשיתוף פעולה עם גורמי מודיעין אמריקניים

דיווח בארה"ב: מספר 2 באל-קאעידה חוסל ע"י סוכנים ישראלים במרכז טהארן
אבו מוחמד אל-מסרי צילום: מחלקת הביטחון של ארה"ב

דיווח בארה"ב: מספר 2 של אל-קאעידה, שהואשם בתקיפות שגרירות ארה"ב, חוסל באיראן על ידי ישראל.

על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס' גורמים ישראלים ירו באבו מוחמד אל-מסרי ברחובות טהראן בהוראת ארה"ב, כך מסרו גורמים רשמיים לניו יורק טיימס, אך איראן, אל-קאעידה, ארה"ב או ישראל - לא הודו בכך.

מנהיג מספר 2 באל-קאעידה, שהואשם בהיותו אחד ממתכנני ההתקפות הקטלניות בשנת 1998 על שגרירויות אמריקה באפריקה, חוסל באיראן לפני שלושה חודשים - כך אישרו גורמי המודיעין.

מוחמד אל-מסרי, נורה ברחובות טהראן על ידי שני מתנקשים רכובים על אופנוע ב-7 באוגוסט, ביום השנה להתקפות על השגרירות. הוא חוסל יחד עם בתו, מיריאם, אלמנתו של בנו של אוסאמה בן לאדן, חמזה בן לאדן.

התקיפה בוצעה על ידי סוכנים ישראלים בהוראת ארצות הברית, לא ברור איזה תפקיד מילאה ארצות הברית, שעקבה אחר תנועותיהם של אל-מסרי ופעילי קאעידה אחרים באיראן במשך שנים.

המודעה שפרסם הFBI 

הטיימס מציין כי "החיסול התרחש בעולם של תככים גיאופוליטיים נגד טרור, עד כי שמועות על מותו של אל-מסרי, מעולם לא אושרו". מסיבות שעדיין לא ברורות, אל-קאעידה לא הודיעה על מותו של אחד המנהיגים הבכירים שלה, בכירים איראניים טשטשו את החיסול, ואף מדינה לא קיבלה אחריות בפומבי על כך.

אל-מסרי, שהיה כבן 58, היה אחד המנהיגים המייסדים של אל-קאעידה ונחשב הראשון בתור להוביל את הארגון אחרי מנהיגו הנוכחי, איימן אל-זוואהרי.

הוא הופיע ברשימת הטרור המבוקש ביותר של ה-FBI, הוא הואשם בארצות הברית בגין פשעים הקשורים להפצצות שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, שם נרצחו 224 בני אדם ונפצעו מאות. ה-FBI הציע פרס בגובה 10 מיליון דולר עבור מידע שיוביל לתפיסתו.

עובדת היותו גר באיראן היא מפתיעה, בהתחשב בכך שאיראן ואל-קאעידה הן אויבים מרים. איראן היא מוסלמית שיעית, ואל קאעידה, קבוצה ג'יהאדיסטית מוסלמית סונית, נלחמו זה בזה בשדות הקרב של עירק ובמקומות אחרים.

גורמי מודיעין אמריקניים אמרו כי אל-מסרי היה ב"תחת פיקוח" של איראן מאז 2003, אך הוא התגורר בחופשיות ברובע פסדרן בטהראן, פרבר יוקרתי, מאז 2015.

בסביבות השעה 21:00 בליל קיץ חם הוא נסע ברכב הרנו L90 הלבן שלו עם בתו ליד ביתו כששני חמושים על אופנוע התקרבו לצידו. הם ירו חמש יריות מאקדח המצויד במשתיק קול. ארבעה כדורים נכנסו לרכב דרך הנהג וחמישי פגע במכונית סמוכה.

עם פרסום הידיעה על הירי, כלי התקשורת הרשמיים של איראן זיהו את הקורבנות כחביב דאוד, פרופסור להיסטוריה בלבנון, ובתו מיריאם בת ה-27. ערוץ החדשות הלבנוני MTV וחשבונות ברשתות החברתיות המזוהים עם חיל משמרות המהפכה באיראן דיווחו כי מר דאוד היה חבר בחיזבאללה.

כמה לבנונים עם קשר הדוק לאיראן אמרו כי לא שמעו עליו או על הריגתו. בחיפוש בכלי תקשורת לבנוניים לא נמצאו דיווחים על פרופסור להיסטוריה בלבנון שנהרג באיראן בקיץ האחרון. וחוקר חינוך עם גישה לרשימות של כל הפרופסורים להיסטוריה במדינה אמר כי אין שום תיעוד של חביב דאוד.

לאיראן הייתה אולי סיבה טובה לרצות להסתיר את העובדה שהיא נתנה מחסה לאויב מושבע, אבל היה פחות ברור מדוע גורמים רשמיים איראניים לקחו את מנהיג אל קאעידה מלכתחילה לתוך מדינתם

כמה מומחי טרור ציינו כי "שמירת בכירי אל - קאעידה בטהראן עשויה לספק ביטוח כלשהו לכך שהקבוצה לא תבצע פעולות בתוך איראן". גורמים אמריקניים בלוחמה בטרור מאמינים שאיראן אולי אפשרה להם להישאר ולנהל פעולות נגד ארצות הברית, יריבה משותפת.

גורמים איראניים לא הגיבו לדיווח, אך התקשורת הממשלתית האיראנית ציטטה את סעיד ח'טיבזדה, דובר משרד החוץ, והוא הכחיש בתוקף כל נוכחות של אנשי קאעידה באיראן. הוא הזהיר את התקשורת האמריקאית שלא ליפול למלכודת "התסריט ההוליוודי" של בכירים אמריקאים וישראלים.

גם בישראל ובארצות הברית לא הגיבו על הדיווח.

אל קאעידה ארה"ב חיסול ישראל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד