י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
כלכלה יציבה

בשורה טובה לכלכלת ישראל: דירוג חיובי מהחברה הבינלאומית

בתום 7 חודשים של משבר בריאותי במדינת ישראל ובעולם כולו חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה אתמול את תחזיותיה לגבי כלכלת ישראל בשנה הקרובה | החברה ציינה לטובה גם את הסכמי השלום שנחתמו ככאלו שייתרמו לכלכלה המקומית

בשורה טובה לכלכלת ישראל: דירוג חיובי מהחברה הבינלאומית
מסעדה סגורה בשל הקורונה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה אתמול (שישי) כי אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה".

נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל, כגון: כלכלה עשירה ואיתנה, חשבונות חיצוניים חזקים ויתרונות שצומחים למדינה ממדיניות מוניטרית גמישה וממאגר עמוק יחסית של חיסכון מקומי. שתי המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית וכן סיכונים גיאו-פוליטיים.

בחברת S&P מעריכים כי כלכלת ישראל תקטן לאור המשבר בשיעור ממוצע של 5.0% בשנת 2020 לראשונה מזה שני עשורים, אך תתאושש ביותר מ-4.5% בשנת 2021.

האנליסטים של החברה מציינים כי הגירעון הממשלתי יגדל למעל 12% מהתוצר ושיעור החוב הממשלתי נטו יעמוד על 73% מהתוצר בשנת 2020. יחד עם זאת, נציגי החברה מדגישים כי בניגוד להרבה מדינות באזור, ישראל נהנית ממדיניות מוניטרית גמישה ביותר, מה שיאפשר לבנק ישראל לתמוך בצרכי המימון הממשלתיים, תוך שמירה על עלויות הגיוס תחת שליטה. תכנית רכישת איגרות החוב הממשלתיות של בנק ישראל (שהוצגה מוקדם יותר השנה והורחבה באוקטובר), עשויה לתמוך בצרכי הגיוסים הנוספים של ישראל ללא סיכוני אינפלציה ושער חליפין ניכרים. צפי החברה הוא שהממשלה תבצע צעדים פיסקליים מצמצמים במחצית השנייה של 2021.

נציגי החברה ציינו כי למרות האתגרים הפיסקליים שנוצרו לאור משבר הקורונה, והעובדה שישראל עברה שלוש מערכות בחירות עם תוצאות לא חד משמעיות במהלך 18 החודשים האחרונים, הם צופים כי הממשלה תתחיל במאמצים לצמצום הגירעון התקציבי החל מהמחצית השנייה של 2021. על פי תרחיש זה, הגירעונות הממשלתיים ירדו ל-4% בשנים 2022-2023, והחוב הציבורי יתייצב סביב 77% לתוצר.

כמו כן, בהודעה נכתב כי לישראל גישה מצוינת לשוקי הון, מקומיים ובינלאומיים, התומכת במאמצי הממשלה לגוון את אפשרויות המימון שלה ולהאריך את החוב הממוצע לפדיון. אם כי באופן מסורתי הממשלה מממנת את פעילותה בשוק ההון המקומי העמוק, בהודעה מצוינות גם הנפקות איגרות חוב בינלאומיות לטווחים של 30 עד 100 שנה.

החברה רואה את בנק ישראל כמוסד אמין ביותר, בעל ניסיון ארוך של עצמאות תפעולית מלאה מבוססת שוק. השנה הציג הבנק את ארסנל הכלים הזמינים לו לריכוך השפעות המגיפה על כלכלת ישראל באמצעות הורדות ריביות, הרחבה כמותית והלוואות בריבית נמוכה לבנקים ואחרים. למערכת הבנקאית הון רב, רווחיות ונזילות.

החברה ציינה באופן חיובי, כי הם סבורים ש"הסכמי אברהם" שנחתמו לאחרונה בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות ובחריין עשויים לתרום לשיתוף פעולה כלכלי, מסחרי וביטחוני בין שלוש המדינות.

חברת S&P מציינת כי במקרה שההתנהלות הפיסקלית תהיה חזקה יותר מהתחזיות הנוכחיות שלהם או יתרחש שיפור משמעותי בסביבה הביטחונית במזרח התיכון, תיתכן פעולת דירוג חיובית. לחליפין, פעולת דירוג שלילית עלולה לקרות במידה וההאטה הכלכלית תהיה עמוקה וארוכה יותר, ותוביל להידרדרות משמעותית יותר מהצפוי במעמד הפיסקלי. לחץ שלילי על הדירוג עלול להיווצר גם אם לישראל, מעבר להשפעות המידיות הקשורות למגיפה, תחסר תכנית ייצוב פיסקלי לטווח בינוני והחוב הממשלתי נטו ימשיך לעלות מעל ציפיות החברה.

דירוג אשראי כלכלה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד