ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נכווה ברותחין

הנשיא הנבחר ביידן לעולם לא ישכח את השכונה החרדית בירושלים

תוצאות הבחירות בארה"ב חשפו זה מכבר את זהותו של הנשיא הנבחר, אך שיטוט קצר בהיסטוריה של ג'ו ביידן מגלה על פגישה בירושלים שהפכה להיסטוריה עם השלכות חסרות תקדים על היקף הבנייה בבירה

הנשיא הנבחר ביידן לעולם לא ישכח את השכונה החרדית בירושלים
ביבי עם ג'ו ביידן צילום: פלאש90

בביקורו בישראל כסגנו של ברק אובמה בשנת 2010, ביידן הופתע כשהרשויות בירושלים הודיעו על כוונתם לבנות מאות בתים חדשים בשכונת רמת שלמה בירושלים, הממוקמת מעבר ל"קו הירוק".

בזמן שקיים פגישות ידידותיות עם בכירים ישראלים, אישר משרד הפנים בישראל בניית 1,600 דירות חדשות בשכונה. נתניהו אמר אז כי הוא הופתע מההודעה על ידי פקידים ברמה נמוכה וניסה להרגיע את הנזק בזמן שהיה בארוחה עם ביידן.

עם זאת, ביידן פרסם הצהרה מנוסחת בחריפות ואמר אז, כי "האישורים מערערים את האמון" התקרית הביכה את ביידן ועוררה קרע דיפלומטי עם ממשל אובמה שמעולם לא החלים, ופרויקט רמת שלמה נודע מאוחר יותר בשם "תוכנית ביידן".

כעסו של ביידן הביא להקפאת הבנייה במזרח ירושלים (אם כי רמת שלמה ממוקמת למעשה בצפון ירושלים) שהוסרה בשנת 2016 לאחר שטראמפ הפך לנשיא.

החודשיים הקרובים מספקים דילמות קשות לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. ראש הממשלה עשוי לבקש לנצל את הימים האחרונים של ממשל טראמפ הידידותי להתיישבות ולדחוף מבול של פרויקטים של בנייה ברגע האחרון. אך פעולה זו עלולה לסכל את העתיד עם הממשל הנכנס.

התומכים והמבקרים מצפים שנתניהו ימשיך עם הזהירות. מכיוון שממשל ביידן צפוי להחזיר את הקשר עם איראן בכל הנוגע לתוכנית הגרעין שלה, ונתניהו לא ירצה להרגיז את ממשל ביידן.

כזכור טראמפ העביר לנתניהו מספר מתנות דיפלומטיות, כולל נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין הבינלאומי עם איראן, הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, טראמפ תיווך לאחרונה בשלוש עסקאות נורמליזציה מדהימות בין ישראל למדינות ערב, וניפץ עמדה ארוכת שנים של מדינות ערב שבדרך כלל נמנעו מהכרה בישראל עד שהיא תעשה ויתורים גדולים לפלסטינים.

למרות שביידן אמר כי לא יעביר את השגרירות חזרה לתל אביב, הוא צפוי לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים בשביל הפלסטינים, ולהחזיר את הסיוע של מאות מיליוני דולרים לפלסטינים שטראמפ הפסיק. כך שלא בטוח שנתניהו יעשה בליץ של בניה של הרגע לפני כניסת ממשל ביידן

ג'ו ביידן דונאלד טראמפ רמת שלמה ביבי נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד