כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הדלת המסתובבת

דו"ח מטריד: 1 מכל 11 חולי קורונה – יחזור לאשפוז

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות פרסם דו"ח ממנו עולה כי 1 מכל 11 חולי קורונה שאושפז, החלים ושוחרר מבית החולים – יחזור לאחר כחודשיים לאשפוז. הסיבות העיקריות קשורות לבעיות במערכת העיכול, מערכת הנשימה ומחזור הדם

דו"ח מטריד: 1 מכל 11 חולי קורונה – יחזור לאשפוז
מחלקת טיפול נמרץ. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שחרור זמני: דו"ח מטריד שפורסם בידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מעלה כי תסמונת ה'פוסט קורונה' חמורה יותר מכפי שתיארו מראש. לפי הדו"ח, 1 מכל 11 חולי קורונה שאושפז בשל הקורונה בבית חולים, החלים ושוחרר מבית החולים – יחזור להתאשפז כחודשיים לאחר מכן. מרבית הסיבות לאשפוזים החוזרים קשורים לבעיות במערכת העיכול, מערכת הנשימה ומחזור הדם.

הדו"ח מצביע על כך שמחלת הקורונה אינה מסתיימת לאחר ההחלמה, וכי תופעת ה'פוסט קורונה' אכן נמשכת גם זמן לאחר ההחלמה. עם זאת, מחברי הדו"ח מצביעים דווקא על תופעת הLONG COVID, כשהם מסבירים כי לא מדובר בעצם בהחלמה, אלא במצב שבו שאריות המחלה נשארות בגוף והם עלולים להתפרץ בהמשך.

הדו"ח מתבסס על תיעוד ממוחשב ומידע אדמיניסטרטיבי שנאסף ממאגר מידע של מערכת שירותי הרפואה בארה"ב, שמחזיקים תיעוד של יותר מ-800 בתי חולים, כשהחוקרים עשו שימוש בדו"חות השחרור שיצאו בין החודשים מרץ עד יולי 2020. לדבריהם, מתוך כ-126 אלף מטופלים שהתאשפזו בשל נגיף הקורונה, 15 אחוז מתו במהלך השהות הראשונה שלהם בבית החולים. אך גם אלו ששוחררו – חזרו לאחר מכן לבקר בבית החולים: מתוך כ-106 אלף מחלימי קורונה, 9 אחוזים מהם נאלצו להתאשפז שוב באותו בית החולים, בטווח זמן של חודשיים לאחר ששוחררו לראשונה. 1.6 אחוזים מהמטופלים נאלצו להתאשפז אף יותר מפעם אחת.

הסיבות העיקריות לאשפוזים החוזרים היו בעיות במערכת העיכול, מערכת הנשימה ומחזור הדם. לדבריה החוקרים, מטופלים מעל גיל 65 ששוחררו מבית החולים לבתי אבות, נמצאו בסבירות גבוהה יותר פי שניים להתאשפז שוב – בהשוואה למטופלים ששוחררו לביתם (15 אחוזים). בנוסף לכך, נראה כי מבוגרים בטווח הגילים 65-74 נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להתאשפז שוב בבית החולים, שכן פי שניים יותר אנשים בגילים הללו מצאו עצמם מתאשפזים שוב, בהשוואה לאנשים בטווח הגילים 18-39 ופי שלושה יותר מאנשים בין הגילים 40-54.

כמו כן, נמצא כי חולים שסבלו ממחלת כליות כרונית או אי-ספיקת לב נמצאו בסיכון גבוה פי 1.6 לאשפוז נוסף – ובסיכון גבוה פי 1.4 בקרב אנשים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית. כמו כן, אם אדם התאשפז בבית החולים עד שלושה חודשים לפני שנדבק בנגיף הקורונה – הסיכון שלו להתאשפז שוב היה גבוה פי 2.6.

המסקנה אליה הגיעו החוקרים היא שיש לעקוב אחר מחלימי קורונה, בדגש על אוכלוסיות הסיכון, גם לאחר ההחלמה והשחרור. נזכיר כי מרכזים דומים הגיעו אף הם לאותה מסקנה, כשההמלצה האוניברסלית היא להקים 'מרפאות קורונה' ייעודיות שיעקבו אחר מצבם של מחלימי הקורונה מתוך חשש שהמחלימים עשויים לפתח סיבוכים חדשים.

 

קורונה המרכז לבקרת מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד