י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מנצלים את המומנטום

אופטימיות: "איראן יכולה לנכס תקוות שווא לאחר הניצחון של ביידן"

העולם כולו מקבל תפנית חדשה אחרי ניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן | איראן מנסה לנצל את ההקלה המסתמנת מבחינתה עם עזיבתו של טראמפ, אך המדינות השכנות לא ששות לעזור | וגם: מה התוכניות של ביידן לתקיפה איראנית

אופטימיות: "איראן יכולה לנכס תקוות שווא לאחר הניצחון של ביידן"
מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

ביום שבת האחרון התברר סופית כי ג'ו ביידן ניצח בבחירות לנשיאות ארה"ב. שלושה ימים לאחר מכן שלח שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף למנהיגי המדינות השכנות באיראן "מסר כנה".

"טראמפ ייעלם בעוד 70 יום", כתב בטוויטר. "אבל נישאר כאן לנצח". הוא המשיך וכתב: "הימורים על גורמים חיצוניים לספק אבטחה הם אף פעם לא הימור טוב. אנו מושיטים את ידינו לשכנינו לדיאלוג לפתור חילוקי דעות".

זריף כתב את הציוץ שלו לפני שיצא לביקור בן יומיים בפקיסטן. אך שמחתה של טהראן להיפטר סוף סוף מנשיא ארה"ב שמבחינת איראן היה נשיא קשה מאוד וחסר פשרות לחלוטין, וכעת להיכנס לדיאלוג עם המדינות השכנות יכול להיות הרבה מצליח ממה שהטון המתנשא של הציוץ מעיד על כך, הסיבה לכך היא כי לאיראן יש שכנות רבות שהן בעלות ברית לארה"ב. פקיסטן היא אחת מהן. כזכור, ראש ממשלת פקיסטן, אימרן חאן, מיהר לברך את ביידן ואת סגניתו קמלה האריס.

"אנו נמשיך לעבוד עם ארה"ב למען השלום באפגניסטן והאזור", כתב חאן בשבת יחד עם ברכות לביידן והאריס.

המסר של זריף לא התקבל יפה גם בסעודיה, שהיא היריבה האזורית החזקה ביותר של איראן. כמעט באותה שעה ששר החוץ האיראני צייץ את ציוצו המלך הסעודי סלמאן התווה בנאום את רעיונותיו על היחסים האזוריים.

הוא ציין כי "איראן עדיין בספרים הרעים של ריאד" וכי האיומים מצד השכנים מצפון הם עדיין אחד החששות הגדולים ביותר שלו. המלך אמר כי "איראן תומכת בטרור ואחראית על המתיחות באזור".

"ערב הסעודית מדגישה את הסכנה הנובעת מפעילותה האזורית של איראן", אמר. במאמר שכתב העיתונאי הגרמני, קרסטן קניפ, הוא כותב כי: "איראן יכולה לנכס תקוות שווא לאחר הניצחון של ביידן"

המלך סלמאן לא הזכיר את יורשו של טראמפ בשמו המלא. אך הוא ידע שדבריו נשמעים על ידי הנשיא העתידי של הבית הלבן.

ביידן השמיע הצהרות חוזרות ומפורטות על איראן לקראת הבחירות. לעתים קרובות הוא דיבר גם על דרישות בעלות הברית בארה"ב. "אנו נמשיך לדחוף נגד הפעילות של איראן, המאיימת על ידידינו ושותפינו באזור", כתב במאמר שפורסם ב-CNN בספטמבר השנה. "אבל אני מוכן ללכת בדרך הדיפלומטיה אם איראן תנקוט בצעדים כדי להראות שגם היא מוכנה", כתב.

"הנשיא האמריקני הנכנס הצהיר שוב ושוב כי הוא מוכן לנקוט עמדה גמישה בנוגע לאיראן", אומר גונטר מאייר, ראש המרכז לחקר העולם הערבי באוניברסיטת מיינץ. "זה נוגע הן לתוכנית הגרעין שלה והן לאופן ההתמודדות עם שכנותיה".

בנוגע לתימן אומר, קרסטן קניפ, "ביידן אמר לא פעם שהוא רוצה להעמיד את יחסי ארה"ב וסעודיה על בסיס חדש. במיוחד ביקר את ההתערבות הצבאית של הקואליציה בראשות סעודיה בתימן".

המלחמה המתמשכת שם נתפסת כמלחמה בין ערב הסעודית לאיראן. כוחות תימנים בתמיכת סעודיה מול מורדים חות'ים הנתמכים על ידי איראן, אך אם ביידן יפעיל לחץ על סעודיה לסגת מתימן, איראן תוכל לנצל את הוואקום כדי לבנות את נוכחותה בתימן. נשיא ארה"ב החדש יצטרך לשקול בקפידה רבה אילו צעדים הוא יכול לדרוש משותפיו הסעודים שלא יחזקו את יריבתה הגדולה ביותר. כותב, קרסטן קניפ.

בסוריה, אזור המלחמה האזורי השני שבו מעורבת איראן, המצב שונה. הנוכחות השנתית של הכוחות האיראנים שם יקרה מבחינה כלכלית וגם מבחינה אנושית. איראן העניקה עזרה ניכרת למשטר אסד להישאר בשלטון.

"כרגע, רוסיה, שהייתה עד כה השותפה החשובה ביותר של טהרן בסוריה, מנסה למזער את השפעתה של טהרן בסוריה ולדחוף אותה מחוץ למדינה ככל האפשר", אומר גונטר מאייר מאוניברסיטת מיינץ.

ביידן עצמו הבהיר את העמדה האמריקנית כלפי לבנון ותנועת חיזבאללה שלה, שמאובזרת וממומנת על ידי איראן: "איראן וחיזבאללה" הזהיר, "יכולים לחוש בעידוד להשתמש בעמדותיהם בסוריה כדי לפתוח במתקפות על ישראל מרמת הגולן הסורי" אך לדבריו, הוא לא יאפשר זאת: "אמריקה תעבוד גם בצמוד לישראל בכדי להבטיח שהיא תוכל להגן על עצמה מפני איראן וסגנותיה", כתב במאמרו ל-CNN.

ישראל יכולה כנראה גם לקוות לתמיכה מכמה ממדינות המפרץ: באוגוסט חתמה ישראל על הסכם נורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין. אנליסטים אומרים כי מדובר גם בברית הגנה עקיפה נגד איראן.

איראן ג'ו ביידן ביידן ישראל סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד