י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפרשייה ברמב"ם

תביעה: טופל בכימותרפיה שפג תוקפה ונפטר

משפחתו של צעיר שנפטר מסרטן, תובעת 2.5 מיליון ₪ ממשרד הבריאות, בטענה שהחולה טופל בבית החולים רמב"ם בתרופות שפג תוקפן. הפרשיה פורסמה לפני כשנה וטרם נבדקה

תביעה: טופל בכימותרפיה שפג תוקפה ונפטר
בית החולים רמב"ם בחיפה צילום: Moshe Shai/Flash90

החומר הכימותרפי פג תוקפו, אך למרות זאת נעשה בו שימוש והחולה נפטר: משפחתו של צעיר בן 17 שנפטר מסרטן, תובעת 2.5 מיליון שקל מהמשרד הבריאות, בטענה שיקירם טופל בבית החולים רמב"ם בחיפה בתרופות כימותרפיות שפג תוקפן. בנוסף טוענת המשפחה כי בדיקות המעקב של הצעיר לא תאמו את הפרוטוקול ובוצעו במרווחים גדולים מדי.

פרשת הטיפול בתרופות שפג תוקפן בבית החולים רמב"ם נחשפה לפני קרוב לשנה בתחקיר שפורסם ב"ידיעות אחרונות", אך מאז הנושא לא נבדק עדיין בידי משרד הבריאות. כעת, בעקבות אותה חשיפה, מדווח העיתון על התביעה שהגישה משפחתו של החולה.

התובעים הם הוריו של צעיר מהצפון שחלה בשנת 2011, בעת שהיה כבן 17, בסרטן מסוג סרקומה בעצם הירך השמאלית. הוא טופל בבתי החולים רמב"ם ובני ציון, שם עבר ניתוח להחלפת מפרק הירך. בהמשך, עבר טיפולים כימותרפיים והקרנות בבית החולים רמב"ם.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד שי גבאי בבית משפט השלום בירושלים, נטען כי בחודש מאי 2012 שוחרר הצעיר מבית החולים ונקבע כי לא נצפתה "מחלה גרורתית". הוא היה בבדיקות מעקב בחודשים יוני 2013 ודצמבר 2013, ואז לא נמצא כי המחלה חזרה. כשנה לאחר מכן, בדצמבר 2014, הוא שב לבית החולים בשל כאבים, ואז התברר כי הוא סובל מ"מחלה גרורתית רב מוקדית".

הטיפולים כימותרפיים והקרנות שעבר בשנים הבאות לא הועילו והגרורות הגיעו לכבד, לריאות ולעמוד השדרה הצווארי. בחודש ינואר 2018 נפטר הצעיר, כשהוא בן 25, אך אז נודע למשפחה שהוא טופל בעצם בתרופות שפג תוקפן.

"לאחר פטירת המנוח", מתואר בתביעה, "נודע לתובעים כי בתקופת הטיפול במנוח עשה בית החולים שימוש מכוון בתרופות כימותרפיות שפג תוקפן, אותן נתן לחולים האונקולוגיים שטופלו אצלו, והמנוח בכללם. הידיעה הגיעה לתובעים לאחר שאחד מאנשי הצוות בבית החולים הודיע כי קיבל הנחייה ממנהליו בבית החולים לעשות שימוש בתרופות כימותרפיות שפג תוקפן, על ידי מתן תרופות אלה לחולים, במקום להשמידן כמקובל".

לתביעה צורפה חוות דעת רפואית של ד"ר ארווין שוכר, שטען כי אם הטיפול היה ניתן בתרופות תקינות, סיכויי ההחלמה היו גבוהים מ-70%. "מרגע שניתן לו טיפול בתרופות כימותרפיות שפג תוקפן, משמעות הדבר היא במקרה הטוב כמו לא לטפל בחולה בכלל, ולהותיר אותו למעשה ללא כל סיכוי להחלים ממחלתו".

בעניין אחר טען המומחה כי את בדיקות המעקב היה על בית החולים לקיים כל שלושה חודשים, ולא בהפרשים של חצי שנה או שנה, כפי שנעשה הדבר במקרה של המנוח.

בתביעה טוענים ההורים, כי "הנתבעת הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה וטיפלה במנוח בתרופות כימותרפיות שפג תוקפן. כל זאת ביודעין, בניגוד לדין ולכל היגיון רפואי ואנושי בסיסי, תוך זלזול עמוק ומופגן בחיי המנוח".

מבית החולים רמב"ם בחיפה נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל אצלנו. לכשיתקבל נלמד אותו ונגיב עליו בבית המשפט".

ממשרד הבריאות נמסר: "תגובת משרד הבריאות תינתן בבית המשפט כמקובל".

 

בית החולים רמב"ם סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד