כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
השמחה מוקדמת מידי?

נסיינית של חיסון 'פייזר': "הרגשתי תופעות לואי קשות"

בעוד בישראל חוגגים את ההזמנה המאסיבית, אחת הנסייניות של החיסון המבטיח המיוצר בידי חב' 'פייזר' סיפרה ל'ידיעות' כי "הרגשתי כאבים עזים, חום ופריחה ביד". והיא לא היחידה 

נסיינית של חיסון 'פייזר': "הרגשתי תופעות לואי קשות"
אילוסטרציה צילום: pexels

יש תופעות לואי: בישראל צוהלות הרוחות בעקבות הבשורה שאותה הודיע רה"מ, ולפיה המדינה חתמה על הסכם עם חב' 'פייזר' לרכישת 8 מיליוני מנות חיסון שיספיקו ל4 מיליוני איש, כשראש הממשלה מודיע כי מדובר ב"יום גדול לישראל". אך למרות שהחיסון אכן מוגדר כ'מבטיח', מתברר שישנם גם סימני שאלה.

עד כה חוסנו יותר מ־43 אלף בני אדם משש מדינות שונות בחיסון של פייזר. זהו השלב השלישי בפיתוח ועתה נותר לחכות לאישור החירום של ה־FDA בדרך להפצה המונית. כ־160 מהם נדבקו בקורונה. אחת מהן, אן נלסון, בת 66 מניו־יורק, סופרת וחוקרת באוניברסיטת קולומביה, סיפרה בראיון ל"ידיעות אחרונות" כי היא חשה תופעות לואי קשות לאחר שחוסנה במסגרת הניסוי.

נלסון, שהסכימה לקחת חלק בניסוי אחרי ששתיים מחברותיה מתו מהמחלה, סיפרה כי "קראתי על זה וראיתי מודעה בפייסבוק, אז יצרתי איתם קשר בספטמבר. כמעט שלא הייתי בקשר עם משתתפים אחרים. עשו לי בדיקה כללית, מדדו לי את החום, הייתה להם את ההיסטוריה הרפואית שלי ושאלו אותי על ההרגלים שלי שיכולים לחשוף אותי למחלה".

את הזריקה הראשונה עשתה נלסון ב־12 באוקטובר, השנייה הייתה ב־2 בנובמבר. ביום שאחרי הזריקה הראשונה החום שלה עלה והיד התנפחה באזור של הזריקה. אלו היו אינדיקציות מבחינתה שהיא אכן קיבלה את החיסון ולא את הפלצבו.

"אחרי הזריקה השנייה זה כבר היה הרבה יותר ברור. "החום שלי טיפס ל־39 מעלות, חום שלא היה לי כבר כמה שנים והיד שלי מאוד כאבה", היא מספרת. "לא הרגשתי חולה, אבל הרגשתי מאוד עייפה, ככה שאני די בטוחה שקיבלתי את החיסון".

לדבריה, "יום אחרי הרגשתי כבר יותר טוב, ויחד עם התוצאות של הבחירות זה היה אושר טהור. באביב איבדתי שתי חברות טובות למחלה הארורה הזו, ומחוץ למשרד שלי בקולומביה חנתה באופן קבוע משאית מתים שאליה פינו את המספר העצום של המתים מבית החולים. אני מרגישה פריבילגית לתרום חלק קטן מהמאמץ לבלום את המגפה הזו".

אך היא אינה היחידה. בדומה לנלסון, משתתפים נוספים דיווחו על תופעות לוואי חריגות כתוצאה מהחיסון. קארי, בת 45 ממיזורי, סיפרה ל"דיילי מייל" הבריטי שסבלה מכאבי ראש, חום גבוה וכאבים בגוף. לאחר המנה השנייה התסמינים החמירו. גלן דשילדס, בן 45, סיפר שהתסמינים היו דומים ל"הנגאובר חמור".

עם זאת, חשוב לציין שגם אם מספר גבוה של נסיינים ידווחו על תועפות לואי, הדבר אינו אומר בהכרח שהחיסון לא יעיל – אלא אף יתכן שהוא יוכיח את ההיפך: שהחיסון יעיל, והוא אכן גורם לגוף להגיב, כשלצד תופעות הלואי שיש כאלו שחשים בהם יוכח שהחיסון אכן "עושה את העבודה".

 

קורונה חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד