י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הזדמנויות תעסוקה במגזר החרדי בתקופת הקורונה

בשעה שמתחוללת מגפה בריאותית וכלכלית, הזדמנויות תעסוקה אינן צצות כפטריות אחרי הגשם • אילו הזדמנויות תעסוקה קיימות בכל אופן וכיצד תשתלבו בעבודה חדשה

הזדמנויות תעסוקה במגזר החרדי בתקופת הקורונה
תעסוקה צילום: פיקסביי

אחד מהנושאים הפחות מדוברים בעידן הקורונה הוא השתלבות של עובדים מהמגזר החרדי במקומות עבודה, במקביל לקשיים שחווים המשתייכים למגזר העובדים הזה – כאוכלוסיה בעלת מאפיינים מאוד ספציפיים בתחומים רבים, שאינם מקלים על יכולתםם להתפרנס כפי שהיו רוצים. בשעה שמתחוללת מגפה בריאותית וכלכלית, הזדמנויות תעסוקה אינן צצות כפטריות אחרי הגשם בכל מקומות העבודה, אך יצירתיות ורצון מהווים נכסים חשובים, בעזרתם ניתן להתגבר על הפערים של שני הצדדים – מנהלים ועובדים כאחד, על מנת לייצר יחסי עבודה תקינים ופוריים לאורך זמן.

מועמדים לעבודה מהמגזר החרדי צריכים להתגבר על משוכות רבות

כאשר  עו"ד דיני עבודה נשכר על מנת לסייע לאנשים מהמגזר החרדי בנוגע לבעיות הקשורות במקומות עבודה, לרוב מדובר בזכויות עובדים שהופרו – כאשר למרבה הצער, מדובר בתופעה שכיחה ובעיקר בתקופת הקורונה. הפערים הגדולים בין מועמדים מרקע חרדי ובין מועמדים חילוניים, לרבות מקום המגורים והיקף התחלואה הגדול יחסית ביישובים צפופים כמו ערים חרדיות, הולכים והופכים לברורים לעין.

המפסידים הם, כמובן, שני הצדדים: הן העובדים, אשר מתקשים להשתלב במקומות עבודה בשל תוויות שאינן רלוונטיות ליכולתם למלא את תפקידם כראוי – והן המעסיקים, אשר מפספסים הזדמנויות פז לשלב עובדים מוכשרים העשויים להשתלב לתקופות העסקה ארוכות, בשל דעות קדומות.

האתגרים של חרדים במימוש הזדמנויות תעסוקה בתקופת הקורונה

ההנחיות של משרד הבריאות מתבטאות בהגבלות פיזיות של אנשים לצאת ולעבוד מחוץ לבית ולהביא פרנסה למשפחה. מדובר לעתים בחוסר יכולת לתאם אפילו פגישות קטנות ופשוטות כמו ראיונות עבודה ראשוניים, תקופת חפיפה מסודרת עם עובד וותיק ועוד כהנה וכהנה פעילויות במסגרת העבודה, שאדם חרדי מיישוב "אדום" לא יוכל להשתתף בהן בצורה שוטפת. מלבד פערי המנטליות, ניכרת כאן התרחבות של תהום שפעורה ממילא בין שתי החברות ובעיקר כאשר אדם מקבוצת אוכלוסיה אחת, מבקש להשתלב במקום עבודה שבו מרבית העובדים משתייכים ל"קבוצה האחרת".

קשה לייצר יציבות ולתכנן תכניות עבודה לטווח ארוך, על כן רבים מתייאשים ומוותרים כליל על חיפוש העבודה, עד יעבור זעם. מלבדם, ישנם אחרים שאינם משלימים עם רוע הגזרה ומתעקשים לקבל את זכויותיהם לחופש התעסוקה, כל עוד הם יכולים להגיע ולעשות זאת. לעתים כאשר האפלייה ברורה ואי קבלה לעבודה נעשית בצורה לא חוקית באופן שאינו משתמע לשתי פנים, יש מקום לפנות לערכאות ולהתייעץ עם פרקליט לדיני עבודה לסיוע, ייעוץ ואף ייצוג בבית המשפט בהמשך הדרך. הרעיון הוא לפעול לשילוב מיטבי ככל הניתן, על אף ההבדלים התרבותיים ובמיוחד לאור מגפת הקורונה והשלכותיה.

האחריות של מנהלים בהשתלבות מיטבי של עובדים חרדים

לקיחת אחריות והתנעת תהליכי שילוב, הם נושאים רלוונטיים וחשובים באופן מיוחד בצל הקורונה, אך חשוב לייצר אסטרטגיות התמודדות עם משברים דומים שעלולים להתרחש בעתיד – בכל מקומות העבודה. כאשר קבלת האחר מושרשת בארגון ללא קשר למצב מסוים במדינה ובמשק, שילוב הזרועות למען קיום פעילת עסקית יעילה ורווחית יותר, נעשה כחלק בלתי נפרד מהתפקוד בעבודה וכאג'נדה אמיתית.

 

 

נתוני תעסוקה תעסוקה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד