י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הנחיצות מוכחת

קריאה לבתי החולים: החזירו את פעילות ארגוני החסד

בעקבות הקורונה הופסקה בבתי חולים רבים פעילותם של ארגוני החסד והמתנדבים, שעד כה דאגו לשמח את החולים ולדאוג למלווים לארוחות או אפילו לשינה. כעת, עם החזרה לשגרה, נקראים בתי החולים להחזיר את הפעילות שהושבתה ודווקא כעת מתבררת נחיצותה

קריאה לבתי החולים: החזירו את פעילות ארגוני החסד
ליצן רפואי בפעולה צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

המראה של שולחנות שבת שעליהם ערוכים סעודות שבת מפוארות, הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מבית החולים. ברבים מבתי החולים בארץ, החלו לאמץ את היוזמה שהחלה בבתי החולים הוותיקים ('הדסה', 'שיבא', 'קפלן' ועוד) וגם בהם החלו לפעול ארגונים שהגישו בשבתות סעודות שבת למלווים הסועדים את החולים, תוך שהם דואגים להם לכל צרכיהם, כולל עריכת הסעודה עצמה שנעשתה ברוב עם, ואפילו ללינה.

אך המראות הללו נעלמו. מיד עם פרוץ מגיפת הקורונה נסגרו דלתות בתי החולים, ומרבית הפעילות ההתנדבותית שרחשה בין כתליהם הופסקה. דמויותיהם של המתנדבים, שסיירו יום יום במחלקות כשהם משמים את החולים, או שהם דאגו למלווים לארוחות בימי החול ובשבתות, נעלמו ואינם.

הסיבה לכך היתה מגיפת הקורונה, שצמצמה את הפעילות הנלווית בבתי החולים עד למינימום, כאשר בהנחיית משרד הבריאות נאסר על כניסה לבתי החולים למעט חולים וגם להם רק עם מלווה יחיד. עם זאת, בשבועות האחרונים, וככל שהמשק החל לחזור לשגרה, כך גם החלו בתי החולים להחזיר אט אט את הפעילות האלקטיבית, ולצידה את הפעילות ההתנדבותית.

אך מעדויות שמגיעות ל'בחדרי חרדים', עולה כי בחלק מבתי החולים לא חזרה הפעילות למתכונתה המקורית, וכך ישנם בתי החולים שמלווים שומרי שבת אינם יכולים ליהנות בהם מסעודות שבת, שלא לדבר על אפשרויות הלינה שבוטלו כמעט לחלוטין – דבר שגורם לקושי ממשי משום שגם כיום מותרת השהיה רק למלווה יחיד ולא לשניים שיכולים להתחלף ביניהם. זאת, כאשר המתנדבים וארגוני החסד, מצידם, מייחלים לחזור לפעילות והם מצפים ליום שבו יוכלו לשוב למתכונת מליאה ולסייע לחולים ולמלוויהם שזקוקים כל כך לפעילות הזו.

"מצער" אומרים לנו באחד מארגוני החסד הגדולים, "שישנם בתי חולים שלא מודעים לתרומה של המתנדבים, וזאת למרות שדווקא בימים אלו הוכח שאלו שהצילו את החולים במחלקות הקורונה היו המתנדבים. הגיע הזמן שבבתי החולים ובמוסדות הבריאות ילמדו להעריך את פעילות החסד ההתנדבותית, שמצליחה להציל חיים, פשוטו כמשמעו.

"המתנדבים", הם אומרים, "מוכנים ומזומנים לחזור ולפעול, ואילו משפחותיהם של החולים משוועים לכך שהם יחזרו וימלאו את החלל שנוצר עם הפסקת פעילותם. ואכן, בחלק מבתי החולים מודעים לתרומתם של המתנדבים ושם דאגו להחזיר את הפעילות מיד ברגע שהדבר התאפשר. אך ישנם בתי חולים שבהם גוררים רגליים, וחבל. זו פעילות שנחוצה לחולים ולמלוויהם, ואם ישנה אפשרות להחזיר פעילות כזו או אפילו במתכונת חלקית, יש לעשות זאת מיד. עבור חולים רבים זו הצלה".

קורונה התנדבות התנדבות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד