י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי נרמול היחסים

צפו: העיתונאי ישראלי שהגיע לסודאן ותיעד את חיי היהודים המקומיים

עיתונאי ישראלי שנסע לסודאן תיעד את חייהם של מקומיים בעלי שורשים יהודיים אחרי נרמול היחסים עם ישראל | בית הקברות היהודי שנוקה לאחרונה, היהודים שהתאסלמו מפחד המוסלמים וסבלו מכך שסבם נקרא 'ישראל', ואיך נראה היום מפעל הנשק שישראל תקפה בח'רטום לפני 8 שנים • צפו

צפו: העיתונאי ישראלי שהגיע לסודאן ותיעד את חיי היהודים המקומיים
מתוך הכתבה צילום: צילומסך כאן 11

לאחר נרמול היחסים בין ישראל לסודאן, המריא העיתונאי הישראלי זיו ג'ניסוב, לסודאן, בכדי לסקר מקרוב את חיי היהודיים המקומיים.

בתיעוד נראה בית הקברות היהודי שנוקה לאחרונה, היהודים שהתאסלמו מפחד המוסלמים וסבלו מכך שסבם נקרא 'ישראל', איך נראה היום מפעל הנשק שישראל תקפה בח'רטום לפני 8 שנים, לפי מקורות זרים.



זה לא היה כל כך מזמן, אבל רק לפני בערך עשור, צה"ל, לפי פרסומים זרים, היה מפציץ שיירות ומפעלי נשק של סודאן שהיה מיועד לארגוני הטרור בעזה ובראשם חמאס. סודאן, מדינה סונית, בעלת המיקום האסטרטגי לחופי הים האדום הפכה במרוצת השנים לציר נוח מבחינת איראן השיעית להעברות נשק.

הרודן עומאר אל-בשיר, שהפך את המדינה האפריקנית למדינה מצורעת, ניסה לחפש סולמות כדי להגיע ללבו של הממשל האמריקני - זה שהטיל עליו סנקציות קשות בעקבות הכנסת שמה של סודאן לרשימת המדינות התומכות בטרור.

בשנתיים האחרונות אל-בשיר הודח, אחרי 30 שנים בשלטון. זה החל במחאה על מחירי הלחם והתפתח למחאה אדירה נגד שלטונו. כמו תמיד, הצבא הוא זה שנתן את הפוש האחרון למי שהביא את סודאן לתהום כלכלית. אבל לא רק. אל-בשיר עד היום מבוקש בבית הדין הבין-לאומי בהאג על פשעי מלחמה בדארפור שבדרום סודאן. כך מסביר רועי קייס, מומחה לעולם הערבי ב'כאן 11'.

לפני פחות משנה עבד אל-פתאח אל-בורהאן נפגש באוגנדה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא על דעת הממשלה, והדבר עורר מהומה רבתי. מאז ועד לסוף השבוע הזה התנהל ויכוח פנימי קשה בסודאן. מצד אחד אנשי הצבא, אל-בורהאן וסגנו דקלו, שדוחפים לנרמול היחסים עם ישראל, ומצד שני חמדוכ שסירב ללכת על המהלך, בטענה שזהו שלטון מעבר.

אבל הלחץ האמריקאי עבד, גם בח'רטום יודעים שמהיחסים עם ישראל הצד הסודאני יכול להפיק תועלת. בטח בכל מה שקשור לטכנולוגיות ישראליות - בעיקר בתחום המים והחקלאות.

אבל גם אם מדובר בעסקה, קשה שלא להתפעל מגודל ההישג – בתוך חודשיים שלוש מדינות ערביות מנרמלות את היחסים עם ישראל. נכון שזה לא מאהבת ציון ובגלל אינטרסים גרידא, אבל המחסום הפסיכולוגי נשבר.

סודן הסכם שלום כאן 11

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד