י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

איך להתמודד עם OCD בימי הקורונה?

הפרעת ה-OCD, או הפרעה טורדנית כפייתית, יכולה לשבש את התפקוד היומיומי של הסובלים ממנה במקרים מסוימים • כך נתמודד איתה בימי הקורונה המקשים אף יותר על בעלי ההפרעה

איך להתמודד עם OCD בימי הקורונה?
חומרי היגיינה צילום: פיקסביי

משבר הקורונה גרם להרבה השפעות בתחומי החברה, הכלכלה, הבריאות, ההשכלה וכמובן – השפעות נפשיות וקוגניטיביות. משבר בסדר עולמי שהסוף שלו לא נראה באופק יכול לגרום לחוסר וודאות רב, לחרדות, לפחד וחשש מפני העתיד. גם מי שסובל מ-OCD יכול לחוות את המשבר בצורה אחרת, ואפילו לסבול מהחמרה במצב או לחילופין – לפתח אותה מאפס כתוצאה ממנו. ניתן להתמודד עם התופעה בדרכים שונות ובמסגרת המגבלות וההנחיות. אז איך מתמודדים עם OCD בימי הקורונה?

תופעת ה-OCD

הפרעת ה-OCD, או הפרעה טורדנית כפייתית, יכולה לשבש את התפקוד היומיומי של הסובלים ממנה במקרים מסוימים. אבחון של הפרעת OCD מתחיל באבחון של תסמינים מוכרים של ההפרעה, ועיקרן מחשבות טורדניות ובלתי פוסקות שגורמות לחרדות, והתנהגות קומפולסיבית שמשמעותה ביצוע פעולות שונות שנועדו למנוע את התממשות המחשבות הטורדניות.

תופעת ה-OCD  מתחלקת לכמה סוגים של התנהגויות כמו אובססיביות לניקיון, אגרנות, חזרתיות ועוד, ולעתים גם ההתנהגויות עצמן נחוות באופן שונה בין אדם לאדם.

מה אפשר לעשות בנושא?

קיימות דרכי טיפול שונות ב-OCD, ואותן מומלץ לבצע באישור ובליווי של אנשי מקצוע בלבד. טיפולים אלו נועדו לתת כלים לסובלים מהתופעה להתמודד איתה ולהפחית את התסמינים שלה באופן משמעותי, תוך התמדה בדרך הטיפול ובליווי של מומחים ושל המשפחה. טיפולים כמו טיפול CBT  (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) או טיפול ACT (תרפיית קבלה ומחויבות) מבוצעים בידי אנשי מקצוע מוסמכים ומוכשרים להתמודדות עם התופעה המטרידה.

אחד הבולטים בתחום הטיפול ב-OCD הוא מכון חיבורים, שהוקם ע"י שיר נוי במטרה לתת מענה לבעיות כמו חרדה, הדרכת הורים לילדים הסובלים מתופעות התנהגותיות או פסיכולוגיות, וכן טיפול ב-OCD. במכון חיבורים פועלים מיטב הפסיכולוגים והמטפלים לטיפול בבעיות שונות בשיטות ממוקדות ויעילות ולליווי קבוע של המטופל.

ומה בנוגע לתקופת הקורונה?

משבר הקורונה יכול להשפיע על מטופלים בשתי חזיתות: החמרה אפשרית ב-OCD  וגם זמינות נמוכה יותר של הטיפולים עקב כללי הריחוק החברתי. אחד המאפיינים של OCD הוא כפייתיות לניקיון, שעלולה להחמיר עקב ההנחיות לשמירה על ההיגיינה, בשילוב מחשבות טורדניות וחוסר שביעות רצון מכל פעולה שנוגעת לכך. מומלץ לבדוק עם המטפל הקבוע מה האלטרנטיבות לטיפול, ולפעול על פי ההנחיות של המטפל. לא כדאי לוותר על הטיפול, גם אם יינתן מרחוק או באמצעות שיחת ווידאו. לעתים ניתן לשפר את המצב ע"י שימוש בתרופות טבעיות או תרופות רגילות, אך יש לעשות זאת אך ורק בהוראת הרופא המטפל ולא באופן עצמאי.

פתרונות נוספים

יש פעולות שניתן לעשות כדי להקטין את ממדי החרדה ולמנוע את ההחמרה של ה-OCD. מומלץ להימנע מצפייה ממושכת בחדשות. דווקא לסובלים מ-OCD יהיה הצורך להתעדכן כל הזמן, אך מומלץ להגביל את זמן הצפייה או הקריאה של החדשות. אם אפשר, מומלץ לנטרל מקורות אחרים לחרדה, כמו אפליקציות עם התרעת עדכוני חדשות. מומלץ מאוד לפנות אל המטפל ולהתריע בפניו על החמרה, על פחדים או חששות ולבקש ממנו דרכי התמודדות יעילים לתקופת הקורונה.

אנשים רבים סובלים מתופעת ה-OCD, אך לא בכל המקרים מדובר בפגיעה של ממש באורח החיים ובשגרה. לסובלים מ-OCD, תקופת הקורונה עלולה להיות תקופה קשה ומאתגרת, אך קיימות דרכי התמודדות שונות שניתן ליישם. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע ולבקש את עזרתם, בעיקר אם התופעה פוגעת באיכות החיים ובהתנהלות השגרתית ביומיום

הפרעה טורדנית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד