י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
באמצעות בינה מלאכותית

חדש בישראל: מערכת המאפשרת גילוי גידולים במעי הגס

השימוש בבינה מלאכותית בגסטרואנטרולוגיה מביא עידן חדש של אנדוסקופיה אבחנתית שיכולה לשפר את איכות הקולונוסקופיות. לעיתים, קשה לזהות פוליפים, מאחר וחלקם קטנים, שטוחים או חבויים מאחורי קפלים טבעיים של המעי. המערכת יכולה לשמש כשומרת סף המסייעת לרופאים לגלות פוליפים שעלולים להעלם מעיניהם בבחינה הויזואלית

חדש בישראל: מערכת המאפשרת גילוי גידולים במעי הגס
אילוסטרציה צילום: pexels

סרטן המעי הגס היא מחלת הסרטן השלישית בשכיחותה בעולם עם 1.8 מיליון מקרים חדשים בכל שנה והשנייה בשכיחותה בישראל. מדי שנה מתגלים 3200 מקרים חדשים. הסרטן מופיע בשיעור דומה בגברים ונשים כאחד, ושכיחותו עולה מעל גיל 50. כשהמחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי ההחלמה מגיעים לכ- 90%. בחלק מהמקרים, מגלים את המחלה בשלב 4, המאוחר, בו הסרטן הספיק לשלוח גרורות מחוץ למעי וסיכויי ההחלמה נמוכים.

מחקרים הראו שגילוי והסרת פוליפים בשלב מוקדם מורידים באופן משמעותי את התפרצות המחלה. לכן קיימת חשיבות רבה לגילוי מוקדם שמשפר את סיכויי ההחלמה ומציל חיים.

גילוי מוקדם של גידולים ופוליפים בחלל המעי מתבצע באמצעות קולונסקופיה אולם עד היום הרופאים הסתמכו על אבחון ויזואלי בלבד. מערכת חדשה ומיוחדת המושקת לראשונה בישראל, היא המערכת הראשונה בעולם המשתמשת בבינה מלאכותית לאיתור פוליפים במעי הגס. זו המערכת  הראשונה עליה נערכו מחקרים אשר פורסמו במגזיני בריאות מובילים בעולם.

המערכת נעזרת באינטליגנציה מלאכותית מתקדמת המדגישה את נוכחותם של נגעים או פוליפים באמצעות סמן חזותי בזמן אמת – ומשמשת  כ'זוג עיניים' דיגיטלי נוסף. מחקרים הראו כי הזיהוי הנוסף  יכול להגדיל את שיעורי זיהוי הפוליפים, במיוחד הקטנים יותר, שניתן היה להסירם בקלות בשלבים מוקדמים אך עלולים להתפתח לסרטן בשלבים מתקדמים ולכן לסכן חיים.

"אחד הגורמים המרכזיים למקסום האבחון של סרטן המעי הגס הוא שילוב טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית בפרקטיקה היומיומית" אומרת ד"ר פביאנה בנימינוב, מנהלת השירות לאנדוסקופיה בית חולים מאיר ורופאה בכירה בבסט מדיקל. "השימוש בבינה מלאכותית בגסטרואנטרולוגיה מביא עידן חדש של אנדוסקופיה אבחנתית שיכולה לשפר את איכות הקולונוסקופיות. לעיתים, קשה לזהות פוליפים, מאחר וחלקם קטנים, שטוחים או חבויים מאחורי קפלים טבעיים של המעי. המערכת יכולה לשמש כשומרת סף המסייעת לרופאים לגלות פוליפים שעלולים להעלם מעיניהם בבחינה הויזואלית. מודול ה- GI Genius יכול להיות מדויק ביותר בזיהוי נגעים אלה".

"מדטרוניק מתמקדת במניעת סרטן המעי הגס על ידי גילוי מוקדם של פוליפים טרום סרטניים עם טכנולוגיות בסיוע AI," אמר דור לביא מנהל יחידה עסקית במדטרוניק. "מודול ה- GI Genius מזהה באופן אוטומטי פוליפים, כולל פוליפים שטוחים קטנים ומשמש כעזר תומך החלטה בפרוצדורה הרפואית".

חברת מדטרוניק הינה מהחברות הגדולות בעולם לטכנולוגיה, שירותים ופתרונות רפואיים. מדטרוניק שואפת להקל על כאב, להשיב את הבריאות ולהאריך חיים עבור מיליוני בני אדם בעולם. החברה מעסיקה יותר מ-86,000 בני אדם בעולם ומשרתת רופאים, בתי חולים ומטופלים ביותר מ-150 מדינות. בנוסף מתמקדת החברה בשיתוף פעולה עם בעלי עניין ברחבי העולם על מנת לקדם את שירותי הבריאות יחד עמם.

סרטן פריצת דרך רפואית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד