י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פעמיים שר בריאות ופעמיים שר שיכון

ויחזור חלילה: מסכת ההתפטרויות של ליצמן מהממשלה והקאמבקים

שני מכתבי התפטרות, שלוש השבעות, חוק מיוחד והחלטות מועצת גדולי התורה. 'בחדרי חרדים' חזר להחלטת בג"ץ שעשתה היסטוריה, כאשר בי"ח אלול תשע"ה הושבע יעקב ליצמן לראשונה כשר הבריאות ועד היום בו חזר לתפקיד שר השיכון בשנית | ההתפטרויות והקאמבקים • תזכורת  

ויחזור חלילה: מסכת ההתפטרויות של ליצמן מהממשלה והקאמבקים
יעקב ליצמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתאריך ה' אלול תשע"ה מקבלים ששה שופטי בג"ץ הכרעה שמשנה את חייו של סגן השר הוותיק יעקב ליצמן. ההרכב בראשות נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, המשנה לנשיאה השופט בדימוס אליקים רובינשטיין והשופטים סלים ג'ובראן, חנן מלצר וניל הנדל, בוטל המושג סגן שר במעמד שר.

"המוסד של סגן שר במעמד שר בכלל ובמשרד הבריאות בפרט יבוטל בגין היעדר חוקיותו", נכתב בהחלטת השופטים, "ניתן בזה צו מוחלט באשר לראש הראשון של הצו על תנאי, קרי, מוסד 'סגן השר במעמד שר' אין לו תוקף, וככל שנהגו בו – חלף מן העולם ללא שוב", פסקו שופטי בג"צ.

שבעה ימים לאחר מכן, בשעות הצהרים של י"ב אלול, מועצת גדולי התורה מתכנסת בירושלים, ובסיומה היסטוריה!, 63 שנים של אגודת ישראל במערכת הפוליטית, לראשונה ימונה שר מטעמה.

ההחלטה מתקבלת פה אחד, וביציאה אומר השר המיועד דאז יעקב ליצמן, "קיבלתי את הכרעת מועצת גדולי התורה שמאפשרים לי להיות שר. ואני יכבד את ההחלטה, אני יודיע לראש הממשלה שאני מסכים להיות שר".

בי״ח אלול מתכנסת מליאת הכנסת ומאשרת את מינויו של ליצמן, שמושבע לראשונה לשר, הוא עולה לדוכן הכנסת עם כובע (ואולי גם גארטל) ונשבע אמונים "מתחייב לשמור אמונים כחבר הממשלה".

במשך שנתיים כיהן ליצמן ברוגע ובשלווה, אלא שחילולי השבת החלו להסעיר את הסיעות החרדיות. בעקבות מאבק שניהל 'בחדרי חרדים' ובסיוע גוי מיוחד שיוצא לצלם את אותן חילולי השבת המתבצעות בנתיבי איילון, ליצמן פותח במאבק ומאיים בפרישה.

חילולי השבת נמשכים, וביום ראשון ח' כסליו השר יעקב ליצמן מטיל פצצה, ובפתח ישיבת הממשלה הוא מודיע על התפטרותו מתפקיד שר הבריאות של מדינת ישראל. ומגיש בפני ראש הממשלה את התפטרותו.

"לצערי ונוכח הכאב הגדול, בעקבות עבודות ממשלתיות שבוצעו בשבתות בפרהסיה בידי רכבת ישראל מזה תקופה ארוכה – החלטתי להתפטר מתפקידי כשר הבריאות", כותב ליצמן לנתניהו.

"כשר בישראל איני יכול לשאת באחריות המיניסטריאלית לחילולי שבת ממלכתיים שנעשו בפרהסיה, בניגוד לערכים המקודשים לעם היהודי, לסטטוס קוו ולהסכם הקואליציוני", הכריז קודם הגשת המכתב לראש הממשלה.

ליצמן לא באמת פרש. שבועות לאחר מכן כשהוא יושב בחוסר מעש ונטול השפעה כחבר כנסת מן השורה, חוק מיוחד שחוקק בכנסת וזכה לכינוי 'חוק ליצמן' שעוקף את בג"ץ ומתיר מינוי סגן שר במעמד שר מחזיר אותו למשרד בו התאהב.

כחודש לאחר שפוטר, בתאריך כ"ג טבת מליאת הכנסת מאשרת ברוב של 62 תומכים מול 38 מתנגדים את הצעת החוק, וימים לאחר מכן ליצמן חוזר לכהן כסגן שר במעמד שר במשרד הבריאות.

שיחק לליצמן הגורל, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסתבך בפלילים ונאלץ להתפטר מכל תפקידיו כמחזיק תיקים בממשלה, החשש עולה כי ליצמן יישאר ללא שר מעליו וממילא גם מינויו יפקע.

בכ"ה חשוון תש"פ 'בחדרי חרדים' חושף כי מועצת גדולי התורה מקיימת סבב טלפונים וגם רבו, האדמו"ר מגור מאשר לליצמן לחזור לכהן כשר בממשלה, ואכן ימים לאחר מכן בא' טבת, ליצמן חוזר לכהן כשר הבריאות, שנתיים לאחר שפרש מהתפקיד בשל סדרת חילולי שבת.

מאז חולפות עוד כמה טלטלות, בחירות ועוד בחירות, ועוד אחת, והנה סוף סוף מרכיבים ממשלה, הקורונה גם מפציעה לעולם וליצמן מחליט בהפתעה לנטוש את משרד הבריאות שנמצא במרכז העניין, לטובת משרד השיכון.

חודשים בלבד לאחר שהוא מושבע בפעם השלישית, הציבור החרדי נמצא בשיא גל שנאה, השר ליצמן פותח בקמפיין נגד סגר בחגי תשרי תשפ"א, הוא שולף איום דרמטי, כי אם יוטל סגר בחגים הוא יפרוש בממשלה.

פרופ' רוני גמזו בתפקיד הפרויקטור וראש הממשלה פחות נבהלו מהאיום ובערב ראש השנה מחליטים על סגר שגובר ומתעצם לקראת סוכות, ומציבים בכך לליצמן נקודת מבחן משמעותית האם יעמוד במילה שלו.

בכ"ד אלול תש"פ, כשבוע לפני ראש השנה, ליצמן מודיע כי הוא מתפטר מהממשלה: "חזרתי על התרעתי זו והתנגדתי להטלת סגר מלא דווקא בחגים בתקיפות בכל פורום שהוא, בקבינט הקורונה, בדיוני הממשלה, בשיחות עמך ועם חברים נוספים בקבינט, וגם בכלי התקשורת. הדגשתי ואמרתי שאם אכן יש צורך בסגר מלא, אין להמתין עם עליית נתוני התחלואה בקצב הזה, וכי יש להחליט עליו אז, מלפני חודש, מלפני שבועיים ולא בחגים", תקף ליצמן במכתב ההתפטרות.

לכן הודיע ליצמן על התפטרותו, "לפיכך לא אוכל להמשיך בתפקידי כשר, וכי החלטתי להתפטר מהממשלה ואחזור לכהן כחבר הכנסת לפי החוק הנורבגי". כשהוא מתפטר מתרחשת טלטלה פנימית בסיעת 'יהדות התורה' בעקבות הדחתו של ח"כ אליהו ברוכי, טלטלה שמסתיימת בפרישה של נציג מס' 2 בסיעה המרכזית אליהו חסיד.

היום (שני) מודיע ליצמן שוב על חזרתו לממשלה, בפעם הרביעית הוא יושבע כשר בממשלה, הוא יחזור למשרד השיכון כשמאחוריו עשרות מילים וטקסטים מלאי זעם כלפי הממשלה שפוזרו בשבועות האחרונים, שני מכתבי התפטרות, חוק מיוחד, שלושה השבעות - בתקווה שהפעם זה יחזיק מעמד.

התפטרות ליצמן מהממשלה מכתב התפטרות משרד השיכון משרד הבריאות סגן שר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד