ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
מנסה להכשיל את ביידן

דיווח: טראמפ בדק אפשרויות לתקיפה באיראן לפני תום כהונתו

ה'ניו יורק טיימס' חושף כי בפגישה שערך הנשיא טראמפ עם יועציו ביום חמישי האחרון, עלתה אפשרות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן בצל העלייה במלאי החומר הגרעיני במדינה | ע"פ הדיווח הגורמים שנכחו בפגישה הניאו את טראמפ מפעולה שכזו שתגרור אחריה הסלמה רחבה

דיווח: טראמפ בדק אפשרויות לתקיפה באיראן לפני תום כהונתו
כור גרעיני באיראן צילום: ויקיפדיה

הנשיא טראמפ בחן אפשרות להפציץ את מתקני הגרעין של איראן, בשבועות האחרונים שלו בתפקיד, אך יועציו הזהירו אותו כי הדבר עלול להביא לסכסוך גדול מאד.

הנשיא טראמפ שאל את היועצים הבכירים בפגישה בחדר הסגלגל ביום חמישי האם יש לו אפשרויות לנקוט בפעולה צבאית נגד האתר הגרעיני הראשי באיראן בשבועות הקרובים. כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'. הפגישה התרחשה יום לאחר שפקחים בינלאומיים דיווחו על עלייה משמעותית במלאי החומר הגרעיני במדינה, כך חשפו ביום שני ארבעה בכירים לשעבר בארה"ב.

יועציו הבכירים הניאו את הנשיא מלהתקדם עם תקיפה צבאית. היועצים - כולל סגן הנשיא מייק פנס; שר החוץ מייק פומפאו; מזכיר ההגנה בפועל כריסטופר סי מילר, וגנרל מרק מילי, הזהירו כי תקיפה נגד מתקני הגרעין באיראן עשויה להסלים בקלות לסכסוך רחב יותר בשבועות האחרונים לכהונתו של טראמפ.

כל תקיפה - בין אם באמצעות טילים ובין אם באמצעות סייבר - תתמקד כמעט בוודאות בנטנז, שם דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ביום רביעי כי מאגר האורניום באיראן גדול כעת פי 12 מהמותר במסגרת ההסכם הגרעיני שביטל טראמפ בשנת 2018. הסוכנות גם ציינה כי איראן לא אפשרה לה גישה לאתר חשוד אחר שבו יש עדויות לפעילות גרעינית.

טראמפ שאל את עוזריו הבכירים ביותר בביטחון המדינה אילו אפשרויות קיימות וכיצד להגיב, כך אמרו גורמים רשמיים ל'ניו יורק טיימס'. אך מטעם הבית הלבן לא נמסרה תגובה לטיימס.

יצויין כי, לאחר שפומפאו והגנרל מיליי תיארו את הסיכונים האפשריים בהסלמה צבאית, גורמים רשמיים עזבו את הפגישה עם הידיעה כי התקפת טילים על מתקני הגרעין של איראן ירדה מהשולחן, כך על פי גורמי ממשל שידעו על תוכן הפגישה.

ה'טיימס' מציין עוד כי תקיפה באיראן אולי לא מתאימה לדרך שלו ולבסיס של טראמפ שמתנגד במידה רבה לסכסוך אמריקני עמוק יותר במזרח התיכון, אך הוא בהחלט עלול לפגוע ביחסים עם טהראן, כך שיהיה הרבה יותר קשה לנשיא הנבחר ביידן, הבא אחריו, להחיות את הסכם הגרעין האיראני משנת 2015, כפי שהבטיח לעשות.

בכך מתגברים החששות כי מאז שפיטר טראמפ בשבוע שעבר את שר ההגנה מרק אספר ועוזרי צמרת אחרים בפנטגון, משרד הביטחון וגורמי ביטחון לאומי אחרים הביעו באופן פרטי דאגה כי הנשיא עשוי ליזום פעולות, בין אם גלויות ובין אם חשאיות, נגד איראן או יריבים אחרים בסוף כהונתו.

דונאלד טראמפ מייק פנס איראן תקיפה אמריקנית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד