י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחטף בליל שבת

שערורייה: חולי קורונה הועברו מבית אבות חרדי לאחר כניסת השבת

בניגוד לחוקי האפוטרופסים וזכויות החולה ובניגוד למדיניות משרד הבריאות להשאיר את החולים הא-סימפטומיים בבתי אבות, הועברו מספר חולים מבית אבות חרדי למרכז רפואי גריאטרי בנס ציונה, לאחר כניסת השבת וללא שבני משפחותיהם ידעו על מצבם ויאשרו את העברתם 

שערורייה: חולי קורונה הועברו מבית אבות חרדי לאחר כניסת השבת
אנשי מגן דוד אדום בבית אבות צילום: פלאש 90

שערורייה ומחטף בבית אבות שלמה המלך בבני ברק, כאשר זמן רב לאחר כניסת השבת, כשבני משפחותיהם יושבים בבתיהם לסעודת השבת ואינם מודעים כלל לדרמה שעוברת על יקיריהם, הועברו בהוראת משרד הבריאות מספר חולים למרכז רפואי גריאטרי בנס ציונה.

הדיירים הוצאו מבית האבות בשעה 18:00 בערב, כשעה וארבעים וחמש דקות אחרי כניסת השבת. והם נלקחו באמבולנסים על ידי אנשים עטויי לבן. כשהם בוכים ומבולבלים, ואינם מבינים מה מתרחש סביבם.

כידוע דיירים תשושי נפש דמנטיים חשים יציבים בחיים של מציאות דמנטית, רק בתוך המקום והתחום המוכר והיציב להם, הם גבולות המקום וגבולות ההלכה.

המחטף גדול עוד יותר כאשר גם הצוות בבית האבות הוא חרדי, ולא ניתנה ההזדמנות ולו לאחד מאנשי הצוות ללוותם החוצה בחוסר וודאות מטלטל שכזה.

בנוסף גם מהמשפחות נלקחה ההזדמנות לשוחח ולהסביר, אם מרחוק ואם טלפונית. השבת נכנסה ואיתה תהליך מפרך, מייגע, מביש ומבזה של חילול שבת בפרהסיה שנגרם כנגד החלטות של כל האפוטרופוסים של דיירים תשושי נפש אלו.

יודגש כי בבית אבות שלמה המלך נפתחה מחלקת קורונה שעברה בהצלחה את הסבבי קורונה הקודמים, ביום שישי בבוקר החלו השמועות על העברת החולים הצפויה. ולא ניתן אפילו הזמן לצוות הסוציאלי של בית האבות להכין את החולים למעבר המטלטל.

התנהגות משרד הבריאות בהחלטה זו מהווה התעלמות מוחלטת מההזהרות שהשמיעה ד"ר אירית לקסר בוועדת ביקורת המדינה בכנסת "העברת אדם תשוש נפש מהמקום המוכר לו גורמת לתחלואות נוספות ואף מוות".

אלירן גולוד מנכ"ל עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות המאגדת תחתה כ-60 אלף קשישים, אמר ל'בדרי חרדים' כי הוא מגנה בחריפות את התנהלות משרד הבריאות באשר להעברתם של הדיירים הא-סימפטומטיים מבית אבות שלמה המלך למר"ג נס ציונה, כאשר מדובר בסיכון חייהם ובניגוד להוראות האפוטרופסים ורצון הדיירים. כאשר הדבר המקומם הוא בזמן שבמוסד עצמו קיימת מחלקה ייעודית מאושרת לטיפול בחולי קורונה.

עוד הוסיף גולוד "התנהלות זו אף סותרת את מדיניות משרד הבריאות המוצהרת, תוכנית "הגן בגזרתך", להשאיר דיירים א-סימפטומטיים במוסדם".

"מעשה זה הנו הפרה גסה של הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות וכן את חוק זכויות החולה. תוך חילול שבת מיותר הנוגד את אמונתם ודתם של הדיירים" אמר גולוד בזעם.

לסיכום אמר מנכ"ל העמותה כי "המשפחות דורשות את החזרת יקיריהם למוסד, וחלקן דורשות לקחת את יקיריהם לביתם תוך תיאום עם קופת החולים. זכות שנשללה מהם בערב שבת בשל המחטף שביצע משרד הבריאות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כחלק ממדיניות האגף לגריאטריה יחד עם מטה מגן אבות ואימהות בניסיון להגן על הקשישים הוחלט על העברתם של חולים מאומתי קורונה במוסדות אל מחלקות שהן ייעודיות לטיפול בחולים אלו. תוך זמן קצר נערכו בתי החולים הגריאטריים לפתיחת מחלקות קורונה בהיקף של מעל 1000 מיטות אשפוז . המחלקות האלה הוקמו עם כוח אדם מתוגבר וצוות שיש לו מיומנויות טיפול גבוהות יותר כדי לתת מענה טיפולי לצרכים של המטופלים שחלו בקורונה. חלק ממחלקות אלה נפתחו בבתי החולים הממשלתיים (מרג"ים) ושם מקבלים חולים קשים יותר וחלקן נפתחו במוסדות רגילים לטיפול ממושך".

בחלק מבתי החולים הוסבו מחלקות רגילות להקמת מחלקות לקורונה ובחלק מהם נפתחו המחלקות במבנה קיים שהותאם למטרה זו ,חשוב להבהיר כי גם בבתי חולים כלליים כמו בי"ח בלינסון ובי"ח רמב"ם הוסבו אזורים כדוגמת חניונים אשר יועדו לשמש כבתי חולים לשעת חירום למחלקות קורונה. למעט מחלקות ספורות במרבית המקומות קיימת הפרדה בין גברים לנשים . למרות המאמצים לתת טיפול איכותי מתקבלות תלונות על מחלקות אלה ממש כשם שמתקבלות תלונות על המחלקות הרגילות, כול התלונות נבדקות בהליכים מקובלים , במחלקות אלו נערכות בקרות והנהלות בתי החולים נדרשות לתקן את הליקויים באם נמצאו.

לסיום, מחלקות הקורונה במערך הגריאטרי נותנות מענה לקשישים במוסדות לסוגיהם השונים וללא קשר לשיוך המשרדי (בריאות, רווחה וכו'). קשישים חולים בקהילה בדרך כלל אינם נזקקים להעברה מביתם. במקרים מיוחדים בהם לא נמצא מענה ראוי בקהילה, מועברים גם קשישים אלו למחלקות הנ"ל, בתיאום ובהתייעצות עם גורמי רווחה ובריאות בקהילה.

חשוב לציין, כי לצד הליקויים הנחשפים לעתים, מתגלה באופן קבוע עבודה מסורה ומקצועית של הצוות במחלקות. עבודה זו ראויה להערכה ולהוקרה.

עוד נציין, כי לצד "לוחמי הקורונה" שבבי"ח כלליים אנו סוברים שהצוותים במחלקות קורונה גריאטריה "מחבקי הקורונה" ב 500 מיטות קורונה קל בבי"ח גריאטריים סיעודיים ומרגים וכ-500 מיטות קורונה בינוני במרגים עם סך ששליש מהמטופלים הם בקושי חומרת קורונה בינוני וקשה ומרביתם עם מורכבות רפואית נוספת.

בית אבות נס ציונה זקנים משרד הבריאות קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד