י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
זעקת תושבי דרום ת"א

מקדמים החלטה: התחנה המרכזית בתל אביב תחליף מיקום

בעקבות זיהום האוויר באיזור התחנה המרכזית בתל אביב, הוחלט לקדם תוכנית להעברת התחנה למיקום אחר. השרה גמליאל: "דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל – גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר"

מקדמים החלטה: התחנה המרכזית בתל אביב תחליף מיקום
התחנה המרכזית בתל אביב צילום: Roni Schutzer פלאש 90

סוף לזיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל-אביב: מקדמים החלטת ממשלה במטרה להעביר את התחנה המרכזית מדרום תל אביב.

בשנים האחרונות סובלים תושבי דרום תל-אביב מזיהום אוויר חזק ובלתי סביר, המסכן את בריאות הציבור המתגורר או מבקר באזור. מקור הזיהום באזור זה הוא בפעילות האינטנסיבית של התחבורה הציבורית בתחומי התחנה המרכזית וסביבתה – מקום המהווה מוקד מרכזי לנוסעים מכל הארץ, העוברים במקום.

מלבד ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות של זיהום האוויר הכבד באזור התחנה המרכזית בדרום תל-אביב, איכות האוויר הירודה מונעת קידום תכניות בינוי חדשות ופיתוח כלכלי. צמצום הזיהום והפחתת התחלואה יביאו לפיתוח אורבני מואץ ויביאו עסקים וגופי מסחר חדשים לאזור. בכך, דרום תל-אביב תוכל להפוך למשגשגת ופורחת.

מתוך הכרה בכך שהשימוש בתחבורה ציבורית תורם להפחתת זיהום האוויר במישור הלאומי, ובמטרה להגן על בריאות הציבור ועל הסביבה, השרה גילה גמליאל הנחתה את גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה לגבש הצעת מחליטים לממשלה, הכוללת צעדים לצמצום ומניעה של זיהום האוויר.

צעדים כאלה דורשים שיתוף פעולה בין מספר משרדי הממשלה, עיריית תל-אביב יפו והתושבים באזור. משום כך, בהצעת המחליטים מוצע להקים צוות עבודה בין-משרדי אשר יגבש תכנית פעולה הכוללת צעדים אופרטיביים. התוכנית תגובש לאחר התייעצות עם העירייה, ארגוני סביבה והתושבים, ותוגש לממשלה בתוך 60 יום. בין היתר, הצוות יבחן העתקה חלקית או מלאה של פעילות התחנה המרכזית לאתר אחר, וגם חשמול מואץ של קווי התחבורה הציבורית הפועלים באזור.

מסיורים שנערכו באזור התחנה המרכזית עלה שאחד מגורמי הזיהום המשמעותיים הוא אוטובוסים ומוניות שירות החונים בתחנה ובסביבתה כאשר הם מונעים. בתקנה 72א לתקנות התעבורה, התשכ"א, נקבע איסור על התנעת אוטובוס חונה, בתנאים מסוימים. התקנה לא קבעה איסור זה בנוגע למוניות שירות, למרות שמוניות השירות בישראל מונעות בדיזל. נוכח הפוטנציאל הגבוה לפליטת מזהמים גם ממוניות השירות - בכל הארץ, ובאזור התחנה המרכזית בפרט - מוצע בהצעת המחליטים לפעול לתיקון התקנה האמורה ולהחיל את ההוראות הקבועות בה גם על מוניות השירות.

בעקבות תלונות רבות שהתקבלו על זיהום אוויר ורעש הנגרמים כתוצאה מהפעלת מנועי אוטובוסים החונים בשכונות מגורים ובמסופי תחנות מרכזיות שלא לצורך, המשרד להגנת הסביבה פנה באחרונה למנכ"לי עשרות חברות אוטובוסים, והתריע בפניהם כי המשרד נוקט, בשיתוף עם המדור להגנת הסביבה במשטרת ישראל, בפעולות פיקוח ואכיפה. עוד התריע המשרד, כי אוטובוס שמנועו יימצא פועל בניגוד לתקנות, ייקנס וכי במקרים של הפרת הוראות חוזרת, יישקלו פעולות אכיפה נוספות. המשרד דרש מבעלי ומנהלי החברות לרענן את הנהלים בקרב הנהגים והנהגות בדבר איסור הפעלת מנוע בזמן חנייה, וכן לוודא שינקטו בכל האמצעים למניעת התופעה.

מרבית האוטובוסים בישראל מצוידים במנועי דיזל, שהפליטה מהם הוכחה כגורם מסרטן לאדם וכגורם למגוון רחב של מחלות לב וריאה נוספות. המשרד להגנת הסביבה פועל במטרה להגביר את השימוש באוטובוסים חשמליים, כך שהחל משנת 2025 כל אוטובוס עירוני חדש בישראל יהיה חשמלי.

כחלק ממדיניות המשרד לעודד מעבר לכלי-רכב נקיים, המשרד תמך בחברות תחבורה ציבורית ברכישת אוטובוסים חשמליים בהיקף של כ-27 מיליון שקל, שהובילו להפעלת כ-80 אוטובוסים חשמליים עירוניים בישראל. באחרונה, המשרד פרסם קול קורא במסגרתו 47 מיליון שקל נוספים יושקעו ברכישת כ-200 אוטובוסים חשמליים חדשים ולראשונה בישראל, תינתן גם תמיכה במיניבוסים חשמליים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל – גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר. אין סיבה מוצדקת לכך שתושבי דרום תל-אביב יסבלו מזיהום אוויר גבוה המסכן את בריאותם, ועלינו לקחת אחריות ולנקוט בצעדים לצמצום הזיהום באזור, למען בריאות התושבים"

תחנה מרכזית תל אביב דרום תל אביב החלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד