י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
דווקא בתקופה זו

מרגישים שהעצבים עלו לכם? 5 עצות שישיבו לכם את הרוגע

בתקופה זו של מגפת הקורונה, כאשר אורח החיים שלנו השתנה לגמרי, הילדים חלקם בבית ומתקשרים ללא הפסקה בזמן עבודתכם, אתם דואגים בגלל הפרנסה, הזום מייאש, ההפגנות מסביב וכל המציאות החדשה מוציאה אתכם משליטה והעצבים גוברים? • הטיפים שיעזרו לכם להתעצבן פחות ולהשתלט על הכעסים

מרגישים שהעצבים עלו לכם? 5 עצות שישיבו לכם את הרוגע
כועס צילום: unsplash

הילדים כועסים עליכם? אתם דואגים בגלל הפרנסה? הזום כבר מייאש, מערכות החינוך, ההפגנות מסביב , המציאות החדשה , אולי גם שיעמום מלחיצים אתכם ומחשבות מעכבות מסחררות אתכם? ולמרות כל זה, איך אפשר להיות פחות עצבני בימים אלו?

שימו לב, שאלו הם מצבים של חוסר צדק. ואת האמת,לא ניתן להיפטר מהמציאות, ממצבים או מאנשים מכעיסים, אך בהחלט ניתן ללמוד לשלוט בתגובות שלנו.

כעס מגיע בעוצמות שונות. מעל הכעס יש עוצמה גבוהה יותר של זעם ומתחת לכעס יש זעף. ראשית חשוב לדעת מול איזה רגש אנו מתמודדים ומה עוצמתו כדי שנוכל להפחית 'ווליום' ולבחור איך להגיב אחרת.

5 עצות להרגעת עצבים ולשליטה בכעסים - איך להיות פחות עצבני:

1.הפחיתו את התגובה האוטומטית ושימרו יותר על איפוק, רגע לפני שהכעס מתפרץ, 'נישמו עד עשר' ותרגלו את 'שיטת הרמזור' בשלושה צבעים: באדום עיצרו ואל תגיבו. בכתום שימו לב איך אתם יכולים להגיב. מה הרווח, מה ההפסד והאם אני רוצה להגיב ולהיות חכם, או צודק?. בירוק ביחרו איך להגיב

2.עצרו הכל- 'פרייז'. עזבו את אזור הסיטואציה ותעשו פעולה מסוימת כגון לשתות כוס מים, לשמוע מוסיקה, לקפוץ וכד'. כשאנו עוזבים את "אזור הכעס" ומבצעים פעולה מסוימת זה מאפשר לנו להפחית את עוצמת הכעס . מוסיקה יכולה להפחית כעס, לחץ וחרדה, כי מוסיקה היא טריגר לשינוי מצב רוח ויכולה לשנות מצב רוח.

3.הקשבה - הקשבה לעצמנו ולאחרים מפחיתה כעסים. האם ניסיתם פעם להקשיב למישהו במלוא תשומת הלב? להקשיב ללא שיפוטיות ומבלי לחשוב תוך כדי איך להגיב? להקשיב ללא הצורך לתת עצות או להחליט מה טוב בשביל האחר? ולהקשיב מבלי לרכל אחר כך מאחורי הגב ולהעביר את המידע הלאה?

הקשבה, זה להיות עם האחר ללא קשר אם אני מסכים לדבריו. להקשיב לכוונה הנסתרת של המילים, גם אם לא נאמרו בדיוקן. לכבד ולקבל את העובדה שזוהי המציאות של האחר וכך הוא תופס את העולם.

4.להתחיל את יומכם ברגל ימין - התחילו את היום נכון. לתחילת היום שלנו יש השפעה על מהלך כל היום. רבים מתחילים את שגרת יומם מהרגע שבו הם פוקחים את עיניהם בבדיקת הודעות, מיילים ועדכונים אחרונים של חדשות מלחיצות שגורמות לכעסים, עצבים ומצב רוח ירוד.

5.גלו חמלה - חמלה הוא אחד הרגשות המרפאים ומאפשרת לקבל את העובדות של מה שקרה באותה סיטואצייה מבלי לשפוט את עצמנו, או את אדם אחר. כשאנחנו בחמלה, אנחנו לא ממהרים להאשים, כפי שהתרגלנו לעשות אלא מחפשים ואף יכולים לראות את האנושי שבמצב ולהגיב אחרת.

אין זה אומר שאני מצדיק את התנהגות האחר או נותן לגיטימציה למעשה, אלא אני "נכנס לנעלי האחר' ומבין שהוא התנהג בצורה שגוייה לפי המציאות וארגז הכלים שהיה באותו הרגע ברשותו.

לסיכום:

אם אתם ממש עצבנים על מישהו, חייכו אליו ועשו בשבילו משהו נחמד. זה יפתיע ויפתח את הלב של שניכם.

מאת: חֶדִי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה לשחרור כעסים

טיפים עצות כעס עצבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד