י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"אפילו בסדום לא הייתה כזו מידה של רוע"

פרסום ראשון: ביהדות התורה הביאו לסיכול מינוי כהן; בש"ס זועמים

שבוע סוער עבר על יצחק כהן. זה החל עם התפטרותו מתפקיד שר השיכון אותו נשא באופן פורמלי כדי לסייע לליצמן שהתפטר. ניסיונותיו מול כחול לבן לאשר לו מינו כשר במשרד האוצר סוכלו על ידי בכיר ביהדות התורה. בש"ס זועמים: "אפילו בסדום לא הייתה כזו מידה של רוע"

פרסום ראשון: ביהדות התורה הביאו לסיכול מינוי כהן; בש"ס זועמים
יעקב ליצמן ויצחק כהן במליאת הכנסת צילום: זינדל פלאש 90

שבוע ימים התרוצץ יצחק כהן בניסיון למצוא דרך בה יוכל להישאר שר במשרד האוצר, למרות שהמשך כהונתו תפגע בשוויונות הכה חשובה בממשלה בין הגושים, עליה סוכם עם הרכבתה. ניסיונותיו של כהן מול כחול לבן לא צלחו והוא נאלץ להתפטר מהתפקיד. 'בחדרי חרדים' מביא לראשונה את השתלשלות האירועים עד להתפטרות.

הכול החל עם התפטרותו של כהן ממשרד השיכון בעקבות חילוקי דעות עם יועציו של השר יעקב ליצמן שנשארו במשרד, הודיעו ביהדות התורה כי ברגע שהם ימצאו מועמד מתאים, כהן יאלץ להתפטר מתפקידו. כהן השיב בחיוב אך במקביל פעל מול שרים בכחול לבן במטרה לקבל הסכמתם שיישאר בתפקיד שר במשרד האוצר. הצעת הפשרה מול כחול לבן הייתה הבטחה כי הפריטטיות לא תיפגע כיוון שכהן לא ישתתף בהצבעות הממשלה.

כהן שוחח עם השר חילי טרופר, שאף פנה בעניין ליושב ראש מפלגתו בני גנץ, שהביע תחילה הסכמה. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי התקשר ביום שני בערב לשר בני גנץ, וגם הוא שמע כי אין לו התנגדות שכהן יישאר בינתיים כשר בממשלה. וכך הלכו בש"ס לישון ביום שני תוך ידיעה כי ליצמן ימונה לשר השיכון פעם נוספת אך גם כהן יישאר כשר, למרות שכאמור בחלוקה הקואליציונית הצד של גוש הימין מילא את התקנים.

אלא שבבוקר הכול התהפך: טלפון שקיבל השר אריה דרעי מאשר חיון, ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו הוא חושש כי בעקבות מינוי של שר בש"ס גם סיעות אחרות בקואליציה יבקשו שדרוג במינויים. דרעי התקשה תחילה להבין במי מדובר, שכן לדידו בכחול לבן הביעו הסכמה, ואין עוד סיעות מלבדם ויהדות התורה. רק בדיעבד הבינו בש"ס כי ביהדות התורה תדרכו כי הם ידרשו תפקיד נוסף לטובת אייכלר, דבר שפגע בהליך המינוי של כהן.

אתמול (שלישי) נועד השר אריה דרעי לפגישה שגרתית עם ראש הממשלה כדי לדון בענייני היום. תחילה הוא ניסה להבין היכן עומד נושא המינוי של יצחק כהן. בפתח הפגישה הבהיר נתניהו לדרעי, כי הוא מתקשה להעביר את המינוי, שכן בכחול לבן הודיעו לו כי גנץ מתנגד למינוי ומתעקש שלא להביא את המינוי של כהן אלא בתנאי שימונה מנכ"ל למשרד המשפטים, אחרת שיתפטר מהממשלה.

דרעי הופתע לשמוע את עמדת גנץ, וראש לשכתו של נתניהו, אשר חיון, הודיע לשניים בפגישה שהתקיימה בבלפור כי ראש לשכתו של גנץ, מעיין ישראלי, הבהירה על כך בשיחה עם חיון חמש דקות קודם כניסתו של דרעי לפגישה עם ראש הממשלה. לפי גורמים מעורים רק שלושה אנשים ידעו על הפגישה ובהם בכיר ביהדות התורה, ומכאן עולה חשד כי אותו בכיר פעל לסכל את המינוי של כהן כשר בשל מניעים אישיים שהביאו גם להתפטרותו של כהן ממשרד השיכון.

כשהשר דרעי רצה להבין מדוע גנץ שינה את עמדתו, הוא ניסה לתפוס את גנץ ואת איש אמונו הוד בצר, אך אלה לא ענו לשיחה. בשיחה שנערכה מאוחר יותר בין הוד בצר לאריאל אטיאס מש"ס, הוא הסביר כי הסיבה לסיבוב הפרסה של גנץ בנושא מינויו של כהן הוא לחץ פוליטי שהופעל מתוך סיעת 'כחול לבן' כי אין לתת לסיעת ש"ס מינוי של שר ללא לקבל תמורה פוליטית. 

סוף דבר, בכחול לבן הודיעו בהודעה לתקשורת כי הם מתנגדים למינוי. "בפנייה שהתקיימה לגנץ בעניין, הבהיר השר כי נהיה נכונים לדון במינויים רק במסגרת הסדר מינויים כולל ולא כטלאי על טלאי בנושאים כה קריטיים. וכי לא נאשר כל מינוי פרטני שאינו חלק מהבטחת הסדר מינויים כולל שיבטיח התנהלות תקינה".

בש"ס זעמו על גנץ, וטענו: "גנץ הבטיח אמש לשר דרעי לאפשר לאיציק כהן להישאר שר כי זה דרש את הסכמתו, בשם השוויוניות הנדרשת בין שני חלקי הממשלה. היום בבוקר, כנראה בלחץ גורמים בכחול לבן, הוא חזר בו ודרש בתמורה למנות מנכ״ל משרד משפטים".

בכחול לבן הבהירו ל'בחדרי חרדים' כי, "השר דרעי אכן פנה לגנץ בבקשה לאשר את מינויו של השר כהן. גנץ השיב כי ישקול את הנושא. שאר הטענות אינן נכונות".

בש"ס זועמים על סיכול מינוי של כהן לשר בעקבות פעילות של גורמים ביהדות התורה: "רק כעת קראנו על הפיכת סדום ועמורה. אפילו בסדום לא הייתה כזו מידה של רוע. לא ברור למי זה הפריע שאיציק כהן יישאר כשר, למי מפריע שליהדות החרדית יהיה עוד שר בממשלה. זה לא מגיע על חשבון אף אחד".

בש"ס מאשרים את הפרטים וטוענים הכאב כי למעשה הגורם העיקרי שסיכל את תפקידו היה מתוך יהדות התורה: "משיב רעה תחת טובה, עשינו טובה ליהדות התורה להלוות את כהן לתפקיד השר ולפנות את הסגן לטובת ליצמן. לבסוף הם משיבים רעה תחת טובה . אנחנו מבינים שהם אלה שטירפדו את המינו של כהן ופנו מול כחול לבן והליכוד. על זה נאמר ״לא לי ולא לך, זו מידת סדום".

נציין כי אייכלר עצמו סירב בתוקף לנצל את המצב כדי לקבל תפקיד לעצמו. גם בשיחה עם ׳בחדרי חרדים׳ קודם המינוי הוא אמר כי אינו מתעסק בשלב הזה בתפקידים.

 

איציק כהן מפלגת כחול לבן בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד