י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מעקב 'בחדרי חרדים'

גזירת החתונות: עושק והפקעת מחירים על חשבון ההורים הלחוצים

תחקיר ומעקב 'בחדרי חרדים': כך נאלצים הורים שמחתנים בימים אלו תחת מגבלות הקורונה - לשלם עשרות אלפי שקלים על פיסת חצר מוזנחת, אוכל באיכות ירודה והפקה בסטנדרט מינימלי | עדות: "מנהל המוסד זיהה את המצוקה שלנו וסחט אותנו עד תום. איזו ברירה כבר היתה לנו?"

גזירת החתונות: עושק והפקעת מחירים על חשבון ההורים הלחוצים
חתונה בשטח פתוח צילום: שוקי לרר

מצוקת החתונות במגזר החרדי הולכת ומתרחבת: מקובל לחשוב שלצד הקשיים הטכניים והנפשיים שגורם משבר הקורונה, הוא טומן בחובו חיסכון משמעותי להורים ולבעלי השמחה. במקום להוציא עשרות אלפי שקלים (לפחות) על אירוע סטנדרטי, אומרים האומרים, מסתפקים באירוע בן עשרות משתתפים וסך ההוצאה מצטמצם בעשרות אחוזים ויותר.

אלא שתחקיר שערכנו ב'בחדרי חרדים' מגלה כי תמונת המצב רחוקה מאוד מלהיות אופטימית כל כך. למעשה, כך מתברר, הורים משלמים כיום על חתונות הרבה יותר באופן יחסי – כשלא פעם ההוצאה הכללית של חתונת קורונה יקרה יותר מחתונה רגילה.

הפקעת המחירים נוגעת הן לשכירת המתחמים המאולתרים והן לנותני השירותים השונים (קייטנרינג, תזמורת, צילום וכיו"ב). לצורך הכנת התחקיר שוחחנו עם עשרות הורים שהשיאו את ילדיהם בחודשים האחרונים.

העדויות רבות, מגוונות וכואבות. מתוכן נפרסם מדגם מייצג של עדויות הנוגעות לאלמנטים שונים של העושק המדובר.

"10,000 ש"ח על פיסת חצר לא מקורה"

כשבנו הבכור של הרב ישראל (שם בדוי) מאלעד התארס, היה ברור לכולם שגם הוא יינשא ב"חתונת קורונה". מיד לאחר האירוסין החל שלב הבירורים על מתחם ראוי, ובתוך זמן קצר סוכם כי החתונה תיערך בתחילת חשון בחצר וילה במרכז הארץ.

"לא חתמנו חוזה או משהו, כי זו ההתנהלות מטבע הדברים, רק הכנסנו ליומן והתחלנו בהכנות האחרות", הוא משחזר.

שבוע לפני החתונה הודיע לנו בעל הוילה כי המשטרה קנסה אותו על אירוע אחר שהתקיים אצלו ולכן הוא מעדיף להפסיק לערוך אירועים בחצר שלו. "זה נחת עלינו כרעם ביום בהיר, שבוע לפני החתונה, אחרי שהיה ברור לנו שהכל סגור – כולל התיאום מול הקייטרינג, התזמורת והצלם".

מסע החיפושים למתחם חליפי היה קשה מקודמו. "אין כמעט מקומות שלא היו תפוסים בטווח של שבוע". לדחות את החתונה זה לא בא בחשבון כמובן, וכך מצאו את עצמם ההורים נאלצים להתפשר על חצר מוסד חינוכי פרטי בעיר חרדית מפורסמת.

"נאלצנו לעבוד קשה כדי להכשיר את שהטח שהיה ללא תנאים מינימליים. נאלצנו גם לצמצמם עוד יותר את כמות המשתתפים ולסבול באירוע עצמו מאבק מלווה בממטרים קלים – ללא סככות או קירוי מינימלי".

וכמה עלה התענוג? 10,000 שקלים – לא שקל אחד פחות. "מנהל המוסד זיהה את המצוקה שלנו וסחט אותנו עד תום. איזו ברירה כבר היתה לנו?".

"אנחנו מאושרים כמובן שהזיווג עלה יפה, אבל כואבים עד עכשיו את עוגמת הנפש סביב האירוע ובאירוע עצמו".

אירוע בבית? תשלמו כפול על כל מנה

גורלה של משפחת כהן (שם בדוי) שפר עליה יותר. האירוע נערך בלוקיישן שהוסכם מראש, אבל בכל מה שקשור לקייטרינג הם ספגו נזק לא מבוטל. "ערכנו חתונה מצומצמת יחסית והזמנו 90 מנות. המיקום: וילה בדרום הארץ".

יום לפני האירוע מתקשר בעל הקייטרינג ומביע את הפתעתו לנוכח העובדה שהאירוע ייערך בחצר פרטית ללא "מטבח מקצועי" כהגדרתו.

"זה היה נשמע לנו הזוי. דיברנו כל הזמן על חתונת קורונה, אבל הוא טען שהוא הבין שהיא תיערך באולם שמחות קטן ולא בבית פרטי...מפה לשם הוא דרש כפול (!) מחיר לכל מנה בגלל שלטענתו קשה יותר טכנית להתנהל בבית פרטי עם מטבח לא מקצועי", משחזרת המחותנת.

"עכשיו אתה יום לפני האירוע שגם ככה ההפקה וההכנות אליו רגישות מאוד. אז במקום לריב נאלצנו להסכים לסחיטה הזו. כי אתה רק רוצה שהכל יעבור בשלום ושהחתונה תהיה מושלמת עד כמה שאפשר".

"בשקלול הכללי", היא מסכמת, "החתונה הזו עלתה לנו יקר יותר מהחתונות הקודמות בהן השתתפו מאות אורחים".

5000 ₪ "עמלת סיכון"

העדות הבאה נשמעה לנו מופרכת, אבל לאחר ששמענו מקרים דומים ממספר בעלי שמחה הבנו שמדובר בתופעה שצוברת תאוצה.

"סגרנו עם קלידן וזמר לחתונה שנערכה בחצר אולם שמחות במרכז הארץ", מספר הרב דוד (שם בדוי) מירושלים. כשהגענו "לאולם", תוך כדי שהם מתמקמים על הבמה המאולתרת, "מתקשר האמרגן ודורש 5000 ₪ "עמלת סיכון"".

"לא הבנו את הכוונה, אז הוא אומר לנו בפשטות: "אם תבוא משטרה נספוג קנס של 5000 ₪, חשוב לי מראש לדעת שזה לא יהיה על חשבוננו".

הרב דוד לא הבין מאיפה נפלה עליו הדרישה הזו, אבל ניסה להגיב עניינית. "אמרתי לו קח צ'ק פיקדון על כל צרה שלא תבוא. אבל הוא הוא התעקש על תשלום במזומן באופן מיידי".

"עכשיו תבין את הסיטואציה. אנחנו רגע לפני חופה, למי יש פנאי ורצון לריב? הכוח בידיים שלו. אם לא מעבירים את הכסף – אין תזמורת".

סופה של סאגה, הכסף הועבר, החתונה עברה בשלום ללא קנסות וללא אירועים מיוחדים. וכאן מגיעה השערוריה לשיא:

"יום אחרי האירוע אני מתקשר לאמרגן כדי לבקש את הכסף המזומן שהועבר כ"ביטחון" חזרה. בהתחלה הוא התחמק ודחה אותי בתירוצים שונים וכיום הוא פשוט לא עונה לי".

חתונה שפוזרה על ידי המשטרה 

קצה הקרחון

כפי שציינו, העדויות הללו הן רק קצה הקרחון של תופעה הולכת וגדלה של אנשים ונותני שירות שמספקים את מצוקת ההורים על מנת להפקיע מחירים ולעיתים אף לגנוב אותם כפשוטו. חשוב לנו להדגיש שרוב בעלי המקצוע והמשכירים אינם כאלה. הם מבקשים להתפרנס כדין ועושים זאת ביושר, אולם ישנם גם הרבה אחרים שמנצלים באופן נבזי ונפשע את המצוקה.

חלק מבעלי השמחה שהולכו שולל החליטו לפנות לסעד משפטי, אחרים מעדיפים לוותר ולהמשיך הלאה. הצד השווה לכולם הוא שהם משלמים את מחיר הכאוס המוחלט בענף החתונות והיעדר מתווה הולם והגיוני לקיום של חתונות מינימליות. "כשיש תעשיה שלמה שמתנהלת תחת הראדר המשטרתי – זה כר פורה לרמאות ועושק", אומר לנו מפיק מפורסם שמפיק מידי ערב כמה אירועים ומקפיד, כמובן, להתנהל באופן ישר עם הלקוחות.

"העדויות והסיפורים שאני נחשף אליהם מזעזעים. זו פצצה מתקתקת. משפחות משלמות מחירים כבדים על המצב הזה. חייבים לזעוק את הזעקה שלהן".

ישראל גפנר יו"ר איגוד אולמות המהדרין מסר בתגובה: אנו שמחוייבים בתנאים ותשלומי עתק לארנונה, פינוי אשפה, כיבוי אש, משרד הבריאות, משטרה, איכות סביבה, הנדסה, רישוי עסק, אקו"ם, שמירה ועוד, וכן אנו פועלים עם כיסוי ביטוחי מושלם, דווקא אנו סגורים מה שאין כן בפיראטי, שפועלים ללא כל פיקוח וביטוח ומסכן את הציבור וללא תנאי חימום וקירור וגשמים, בנוסף אין תנאים סניטרים ראויים, חדר ייחוד כסא כלה מקורה, ומטבח צמוד ועוד, אי לכך אנו נדרשים לפעול ולהפעיל בעיקר מול נציגינו המסורים בכנסת להורות לאלתר על פתיחת אולמות האירועים כ"איים ירוקים" על בסיס מתווה המסעדות ובביצוע ע"י קפסולות ולפי התו הלבן שהצענו, למשפחות גרעיניות בלבד, בנוסף ניתן להכניס מחלימי קורונה וכן נבדקי קורנה מ48 שעות טרם האירוע, והמבוגרים ניתן להגביל הגעה רק לחופה או הקמת קפסולה ייעודית, ורק כך נשלם ונקבל תמורה הוגנת וכך גם נשמור על בריאותם האיתנה של כל המשתתפים ויה"ר שנזכה לשמוח ולשמח עד ביאת גוצבב"א.

חתונות משטרה אולם אירועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד