ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
התוצאות כבר בשטח

היערכות לקויה: מזג האוויר בישראל עלול להוביל להרוגים

"השבתתו של מכ"ם הגשם הוא כמו לצאת למלחמה בלי מודיעין", כך הגדיר ראש מנהל תפעול בעיריית אשדוד, שלמה רוטנברג, את חסרונו של מכ"ם בשירות המטאורולוגי • המכ"ם הישן שלא תוחזק בשנים האחרונות בשל אי אישור תקציבי חדל לתפקד, ולאחרונה הוקצו 2 מיליון שקל כדי לתקנו

היערכות לקויה: מזג האוויר בישראל עלול להוביל להרוגים
רכבים שקועים בהצפות באשדוד צילום: שימוש לפי סעיף 27א

"אנו יוצאים למלחמה ללא מודיעין", כך הגדיר ראש מנהל תפעול בעיריית אשדוד, שלמה רוטנברג, את חסרונו של מכ"ם בשירות המטאורולוגי, בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' על הערכות גופי החירום לחורף הקרוב. בדיון השתתף גם נציב כבאות והצלה ראשי, רב טפסר דדי שמחי. המכ"ם הישן שלא תוחזק בשנים האחרונות בשל אי אישור תקציבי חדל לתפקד, ולאחרונה הוקצו 2 מיליון שקל כדי לתקנו. המכ"ם יהיה מוכן רק בפברואר.

בפתח הדיון הזכירה יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' כי "ראוי שנזכור כולנו את מוטי בן שבת ז"ל בן 38 תושב נהריה שטבע למוות בינואר 2020 בעת שניסה לחלץ את משפחתו משיטפון בעיר. וכן את דין שושני וסתיו הררי ז"ל שנספו גם כן בחודש ינואר 2020 לאחר שטבעו למוות בתוך מעלית ביתם בשכונת התקווה גם כן בעקבות שטפון שהתרחש בשכונה. עלינו בוועדה לבדוק אם הופקו הלקחים משנים קודמות וכיצד אנו נערכים לחורף המתקרב ובא". מסתבר כי מערכות הניקוז הקיימות בערים מתוכננות להכיל 25 מילימטר מים, אבל בשנים האחרונות יש אירועים בהם הכמות מגיעה ל-70 מילימטר ביום.

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, דיווח לוועדת הפנים כי הנזק הישיר כתוצאה משריפות הוא 7 מיליארד ₪ בשנה. רב טפסר שמחי פירט בפני הוועדה את כל האמצעים והטכנולוגיות העומדים לרשות כב"ה: רכבי טטרה עם יכולת עבירות גבוהה, סירות ארגו, טרקטורונים, פלגת צלילה במים עכורים, רחפנים ואופנועים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "איך מתקדם עניין אגני הניקוז?" רב טפסר שמחי: "כולי תקווה שהשנה הגעתון לא יעלה על גדותיו. צריך להשקיע עוד בשיפור ניקוז ובהטיות מים. אנו עובדים בשיתוף עם חברת חשמל ורשות הניקוז. השר לבטחון פנים מוביל את התכלול ולומדים מכל אירוע. כחלק מהפקת הלקחים מאירוע המעלית הטרגי בתל אביב אשתקד, משדרגים את מערכת הקול-סנטר. רכשנו מערכת שליטה ובקרה כמו של מד"א. מתקינים אותה עכשיו. זה לוקח חודשים. עברנו מ-20 מוקדים ל-7 מוקדים מחוזיים משודרגים". יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ': "מה הצפי? מתי יהיה מוכן?" רב טפסר שמחי: "יוני 2021".

רב טפסר שמחי: " אנו מכוונים גם לגיל הקשיש. השנה נספו 4 קשישים שהיו מחוברים למחוללי חמצן, ועישנו. בנוסף ל-108,000 אירועים בשנה, מתוכם 70,000 שריפות ו-30,000 מקרי חילוץ, אנו משקיעים בהסברה, גם במגזר הערבי, שם יש לנו שיתוף פעולה מדהים עם ראשי הרשויות".

אבי מישרים, ראש היחידה לביקורת כוננות ברשויות במשרד הביטחון דיווח לוועדה כי ברח"ל עורכים ביקורות ומתמקדים ברעידות אדמה וצונמי, ופנדמיה של שפעת. יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ': "אני די נדהמת לשמוע שצונמי נמצא אצלכם ברשימה לפני משבר האקלים. בים התיכון, לפני שיהיה צונמי, נושפע מעליית פני הים. זה לא בסדר העדיפות שלכם?" מישרים: "יכול להיות שצריך לראות איך נערכים גם למצבי חירום מעודכנים יותר". ח"כ חיימוביץ': "אני שמחה לבשר לכם שהעולם ניצב בפני משבר קיצוני. אין לכם זמן לחשוב. אני מציעה שברח"ל יתחילו להפנים. התוצאות כבר בשטח מדי שנה. נראה שאתם לא מבינים את המציאות".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' ביקשה לברר איך הרשויות המקומיות נערכות. חובב צברי, יו"ר ועדת הביטחון בשלטון המקומי אמר ש"צריך לעשות מיפוי". ח"כ חיימוביץ': "מה זאת אומרת צריך? זה לא קיים? ישראל לא מדינה גדולה. הכל ידוע. כל אחד יודע לאן זורמים הנחלים. אנו בבינוי מואץ. אין חלחול. כל זה לא קיים? למה אין מיפוי?"

חובב צברי: "יודעים. מכינים. רשות הניקוז צריכה לתת יותר תקציבים. השלטון המרכזי צריך להיכנס לזה". יו"ר הוועדה חיימוביץ': "תהיה ספציפי. אתה מבקש סמכויות. איפה הפלונטר?" צברי: "שלכל רשות יהיה כוח לתת מענה ראשוני, כמו השיטור המקומי, בלי קשר לרמה המרכזית. בנוסף למקומות מועדים צריך לתת תקציבים לפתוח נחלים. כל הרשויות מתכוננים לפתוח תעלות ניקוז, אבל כשיש שבר ענן, התשתיות לא עומדות בעומס".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה את הדיון: "מטרתנו לוודא שאנו ערוכים בצורה מיטבית להצלת חיי אדם ולמניעת אירועים טראגיים אותם ראינו בתקופת החורף בשנים קודמות. אני חוזרת על ההערכה הרבה שיש לי לכוחות הכיבוי וההצלה שמסכנים את עצמם במטרה להציל חיי אדם ואת זה כולנו צריכים לזכור ולהוקיר. אני חושבת שהוועדה בהחלט התרשמה מהפעילות הענפה שמתבצעת ברשות הכבאות וההצלה ואני מבקשת רב טפסר שמחי שתעביר מפה לכל לוחמי האש את הערכתנו הרבה לעבודתם.

בהמשך לדברי נציג רח"ל בדיון, הוועדה תקיים דיון ייעודי בצורך לעדכן את החלטת הממשלה ב43 שקובעת את האיומים האסטרטגיים אליהם נדרשת רח"ל להיערך. לדיון זה יוזמן שר הביטחון ח"כ בני גנץ. במסגרת הדיונים שהוועדה מקיימת בנושא משבר האקלים הוועדה תקיים דיון ייעודי בצורך להרחיב ולהגדיל את הסמכויות והתקציבים של השירות המטאורולוגי שלו תפקיד מרכזי בהערכות של ישראל להתמודדות עם משבר האקלים".

מזג האוויר השירות המטאורולוגי מיקי חיימוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד