י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המסע אחר הנפט

נוף מרהיב: האגם הזה רק נראה תמים • צפו

במסע נוסף מגיע יצחק כרמלי לאלבניה, אחת המדינות שענתה לדרישתו למציאת חרגולים לקידוח נפט. הוא הגיע לאגמים מרהיבים עם נוף עוצר נשימה וגילה שהאגמים אינם מלאים במים אלא בנוזל אחר • צפו

נוף מרהיב: האגם הזה רק נראה תמים • צפו
כרמלי ליד האגם צילום: יצחק כרמלי

פרשת תולדות: "ומשמני הארץ" מתוך ברכת יצחק לעשיו. 

המסע אל האגמים השחורים - רבים נוטים לפרש כי משמני הארץ, הכוונה היא לנוזל השחור והשמנוני הנקרא בלטינית Petroleum שפירושו = שמן האבן, נפט.

יצחק כרמלי ע"י אגמי הנפט

כבן לאותו עם שנדד 40 שנה במדבר רק כדי למצוא חבל ארץ שאין בו נפט...  כמו כל ישראלי המתלהב למראה תנועת חרגול לקידוח נפט, חשקה נפשו של יצחק כרמלי לבקר באיזור מרבצי נפט.

הוא החליט לנסות את מזלו, באיזורים הפחות מוכרים וידועים בעולם, שם היתה לו את האפשרות למשש ולהריח מקרוב את הנוזל הריחני והיקר, ללא מחיצות וגדירות. 

אלבניה אחת המדינות הפחות מתויירות באירופה ענתה על ההגדרות והציפיות.

אם עד היום שמעתם על אגמים כחולים, תכולים, ירוקים או צלולים ושקופים כבדולח, קבלו משהו שונה.  איזור האגמים השחורים ו״הריחניים״ באלבניה.

יצחק כרמלי מספר ל'בחדרי חרדים' איזור האגמים השחורים (כפי שאני מגדיר אותו) הנמצא צפונית לעיר ההררית בראט, הוא אחד הנופים היחודיים בהם טיילתי.

זהו איזור הררי מכוסה ביערות עד, חרוץ בעשרות נחלים הזורמים כל השנה כולה. השלוחות היורדות מן ההרים, מכוסות ומשובצות בעשרות פרחים בצבעים שונים.

ממשיך כרמלי ומתאר: את המראה הטבעי השובה עין, פוגמים עשרות חרגולי קידוח העובדים ללא הרף, להוציא את הנוזל השחור ממעמקי האדמה.

מסיים יצחק בתיאור המקום ומספר: הצבע הירוק הכמעט שולט, נשבר ע"י אותם אגמי נפט שחורים הנקוים בעמקים, ויוצרים את הנוף הייחודי.

שבת שלום

יצחק כרמלי, עיתונאי מרצה וחוקר תפוצות ישראל

יצחק כרמלי נפט אגם אלבניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד