י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הצליח בעכברים

מדענים טוענים כי יתכן שגילו תרופה לריפוי מחלת סוכרת

צוות המחקר הצליח לרפא סוכרת בעכברים באמצעות תהליך חדש של ייצור תאי גזע. "מקווים לתרגם את התהליך הזה לבני אדם". וכעת, הצוות מצפה למימון שיאפשר לו להוכיח את יכולות המחקר

מדענים טוענים כי יתכן שגילו תרופה לריפוי מחלת סוכרת
אילוסטרציה צילום: pixabay

הסוכרת נחשבה עד כה למחלה חשוכת מרפא, שניתן היה לשלוט בה ולחיות עמה אך לא לרפאה. כעת, מדענים מאוניברסיטת אלברטה טוענים כי יתכן שגילו תרופה למחלת הסוכרת (סוג 1), כשלדבריהם הם הצליחו לרפא סוכרת בעכברים באמצעות תהליך חדש ייצור תאי גזע.

החוקר הראשי בפרויקט, ד"ר ג'יימס שפירא, אמר ל- CTV News Edmonton כי צוות החוקרים שפעל בשיתוף עם מומחים נוספים מרחבי העולם, הצליח ליצור תהליך שבו הדם של המטופל עצמו מייצר תאים המייצרים אינסולין – שהוא כידוע החומר החסר בגופם של חולי הסוכרת. "אנחנו עכשיו בנקודה שבה אנו יכולים לייצר תאים המייצרים אינסולין בדם של מטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 1 או סוג 2, ואנחנו עושים זאת כעת בחודשים האחרונים במעבדה," אמר. הוא הסביר כי "הכנסנו תאים אלה לעכברים סוכרתיים, והגענו עד לנקודה שבה בעצם הם נרפאו מהסוכרת".

מדובר בבשורה של ממש ובפריצת דרך, אם כי חשוב לציין שהדברים טרם פורסמו במחקר רשמית. בנוסף, יש לציין שלא מדובר בתהליך המתחיל מאפס. לפני עשרים שנה, כבר לפני 20 שנה עשה ד"ר שפירא היסטוריה רפואית עם "פרוטוקול אדמונטון", הליך המקנה לחולים תאים חדשים המייצרים אינסולין, הודות להשתלות תאים מתורמי איברים. עם זאת, הליך זה מחייב שימוש בתרופות חזקות נגד דחייה אשר נושאות תופעות לוואי משמעותיות.

"התהליך החדש, שבו אנו עושים שימוש בתאי גזע", הוא אומר, "יבטל את הבעיה. אם הם התאים שלהם, גופם של המטופלים לא ידחה אותם". אך לדבריו, יש להתאזר בסבלנות שכן יהיה צורך בבדיקות נוספות לפני שצוותו יוכל להעביר את הניסויים מבעלי חיים לאנשים.

"צריכים להיות נתונים ראשוניים ובאופן אידיאלי חולים שידגימו לעולם שזה אפשרי ושזה בטוח ויעיל", אומר ד"ר שפירא שציין גם כי "נדרש גם יותר כסף בכדי לרכוש ציוד למחקר. נכון לעכשיו, היעדר מימון מהווה מכשול מרכזי במחקר". מסיבה זו, קבוצה של מתנדבים הודיעה כי היא מתכוונת לגייס 22 מיליון דולר עד שנת 2022 למימון מחקר נוסף בקרן המכון לחקר הסוכרת בקנדה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ישנם כ 422 מיליון אנשים החיים עם סוכרת ברחבי העולם, עם 1.6 מיליון מקרי מוות המיוחסים ישירות לסוכרת מדי שנה. פרט לכך, הסוכרת גורמת לבעיות רפואיות רבות ומורכבות החל מפגיעה בראיה וכלה בקטיעת גפיים. כך שאין ספק כי בשורה בדמות ריפוי מהסוכרת נחשבת לבשורה שאמורה לשנות את פני הרפואה.

 

סוכרת תאי גזע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד