י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כלכלה נכונה בעידן הקורונה

דופקים חשבון לרואה החשבון//מנדי קוריץ

אין בעל עסק שאינו עושה שימוש ברואה חשבון. אך האם אנחנו מקלים ראש בהתנהלות מולו, או שמא עושים לו הנחות | כלקוח של רואה חשבון, לכל אחד מגיע את השירות המיטבי | כך תתנהלו נכון מול רואה החשבון שלכם

דופקים חשבון לרואה החשבון//מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

מכירים את התחושה שעולה בכם, כאשר אתם מקבלים שיחה טלפונית מרואה החשבון? בדרך כלל, אתם מיד חושבים: איזה טופס שכחתי לשלוח בזמן? מה הפעולה השגויה שבצעתי, והוא תיכף ידווח לי עליה? ובכן, בואו נכיר את רואה החשבון האולטימטיבי. רואה החשבון שלכם הוא ממש כמו העובד אצלכם  בעסק. ומיהו העובד הכי מוצלח שלכם? נכון מאד, העובד שהכי מרוצה ושבע רצון מהבוס שלו. ממילא, יש לו אמביציה לעבוד בשבילך הכי טוב שאפשר. 

כאשר בעל עסק בוחר לעצמו רואה חשבון שילווה את התנהלותו הפיננסית, וייצג אותו מול הרשויות המתאימות, הוא יערוך, בדרך כלל, משא ומתן מקדים. הוא ינסה להפחית בשכרו כמה שיותר. הרי בתפיסתו של בעל העסק, הרו"ח רק מוציא ממנו כספים וגורם לו לטרדות ולכאבי ראש. עצרו! רואה חשבון איננו ספק שלכם. הוא כמו העובד שלכם. אם השכירים שלכם לא יקבלו מכם את כל התנאים להם הם זכאים על פי החוק, הם לא יעבדו בשבילכם כראוי, ולא יוציאו את מיטב התפוקה והתוצרים. 

זו המשוואה המדויקת גם אצל רואה החשבון שלכם. עליו להיות מרוצה מגובה התשלום שהנכם משלמים לו. הוא צריך לדאוג לכם היטב, עליו לשרת את האינטרסים שלכם באופן הכי נאמן בעבורכם, וכמה שיותר! אל תזלזלו בו. 

רואה חשבון? הרבה יותר מזה!  

תפקידו של הרו"ח שלכם לא מסתכם בהגשת המסמכים של העסק לרשויות הממשלתיות. מלבד המחויבות שלו לעדכן אתכם בגובה התשלומים שלכם ובהכנת המשכורות לעובדים, הם צריכים להוסיף ולפעול בעבורכם. בראש ובראשונה, תפקידו השוטף של רואה החשבון, כשמו כן הוא, לבצע ביקורת על חשבונות החברה.  אך ישנם תפקידים נוספים שעלי ו למלא,  כמו:  להעניק ייעוץ כלכלי בניהול הכספים, הכוונה פיננסית וכדומה.

תפקידו של הרו"ח הוא לבוא ולהתריע בפניכם על עניינים לקויים בעסק, להמליץ לכם מה כדאי וראו י לעשות במקרים מסוימים, ולעדכן לאילו תמיכות ממשלתיות אתם זכאים בתקופות שונות. כמו למשל, בעידן הקורונה ומענקי הפעימות לבעלי עסקים ועצמאיים. 

לפני זמן מה, ישבתי לפגישת יעוץ עסקית עם אחד מלקוחותיי. במהלך השיחה, ביקשתי לברר אודות רואה החשבון שלו. גילינו ביחד, כי הרו"ח שלו אינו מתנהל כמו עובד בעסק שלו, ולא דואג באמת ובתמים לאינטרסים המובהקים של בעל העסק. המלצתי בפניו לנצל את תקופת סוף השנה הלועזית הקרובה, ולחפש לעצמו רו"ח אחר. 

תשובתו של בעל העסק הפתיעה אותי מאד: "עזוב, אני לא יכול להיפרד מרואה החשבון שלי. הוא חבר שלי. אנחנו עובדים כבר שנים ביחד.  לא נעים לי לעזוב אותו. .." "חבר ממש"? שאלתי", מה הכוונה? אתה מזמין אותו לשמחות שלך? הוא בא אליך לארוחת ערב" ?

"מה פתאום? הגזמת"! צחק הלקוח שלי, "ברור שלא! כשאני עולה אליו למשרד, הוא חבר שלי..." כאן המקום להציב את השאלה הבאה: אתם מעסיקים עובד, ואינכם מרוצים מההתנהלות המקצועית שלו. האם לא תפטרו אותו, בגין העובדה שהוא חבר שלכם, ואתם משוחחים במטבחון בהפסקת הארוחה שלכם? בוודאי שלא! כולנו מבינים את ההפרדה הברורה הקיימת. 

מדוע כאשר מדובר ברואה החשבון שלכם, אתם נמנעים מן השיקולים הנכונים שיש לחשב? חשבו שוב, חשבו היטב, מה הכי נכון לעסק שלכם, ולא מה הכי כדאי לחברות שלכם! 

הוא בנאדם!  

אז הבנו שרואה החשבון איננו החבר הכי טוב שלנו, וכדאי שגם לא יהיה. מן הצד השני של הסקאלה, יש בעלי עסקים הטועים לחשוב שהרו"ח שלהם הוא כל יכול. בידיו לעשות הכל. כולנו יודעים שיש רק אחד ויחיד שהוא כל יכול. כל היתר בני אדם. אנשים בשר ודם שעלולים לטעות. כמוני וכמוך. 

מדוע יש בעלי עסקים הבוטחים ברואי החשבון שלהם בכל ליבם, וסוברים כי אין טעויות בהישג ידם? פעמים רבות אני שואל בלי עסקים שבאים אלי לפגישות יעוץ עסקיות: "בדקתם את הרו"ח שלכם? ערכתם בדיקה מדגמית בתקופה האחרונה על התנהלות שלו כלפי העסק שלכם"? רובם ככולם משיבים לי בשלילה. הם בטוחים בו במאת האחוזים. הם ממושמעים לחלוטין לכל בקשותיו. מדי חודש בחודשו הם מעבירים לטיפולו את הניירת המשרדית הנדרשת שהצטברה. רואה החשבון מעדכן אותם בגובה התשלום, בסכום שכתב בהמחאה, או שהעביר בכרטיס האשראי שלהם. הכל טוב ויפה. 

עצרו לרגע. חשוב שתדעו: גם רואה החשבון הבכיר ביותר, המומחה ביותר, הוותיק ביותר, חשוף לטעויות עצמיות. בנוסף, רבים מרואי החשבון אינם מבצעים את העבודה בעצמם. הם מעסיקים עובדים משלהם. לעתים אלה חדשים, או אפילו רק בשלב ההתמחות שלהם. מדד הטעויות עלול להיות גבוה יותר וקריטי בעבורכם. 

אין במאמר זה כדי להחליף יועץ או כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על  פעולותיכם. מקווה שעזרתי  לכם.  מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות במייל: [email protected]

בשבוע הבא נמשיך בטיפים להתנהלות מול הרואה חשבון.

כלכלה רואה חשבון טור דעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד