י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בקרוב בישראל?

סלובקיה: מודל הבדיקות ההמוניות הוכיח את עצמו

בסלובקיה טוענים כי המודל שזכה לשם 'המודל הסלובקי' של ביצוע בדיקות בכל רחבי המדינה הוכיח את עצמו וכי בזכותו המדינה יכולה לשוב לשגרה. האם נראה את המודל מיושם בישראל?

סלובקיה: מודל הבדיקות ההמוניות הוכיח את עצמו
בדיקת קורונה צילום: באדיבות המצלם

'המודל הסלובקי' יגיע לישראל? בסלובקיה הביעו שביעות רצון מהמודל שזכה לשם 'המודל הסלובקי', במסגרתו בוצעו בדיקות בכל אזרחי המדינה. לטענת ממשלת סלובקיה, המודל הוכיח את עצמו ובזכותו המדינה יכולה לשוב לשגרה.

הבדיקות בוצעו לפני כשבועיים במדינה, בשני סבבים, כשמי שחויב בבדיקה היה כל אזרח שגילו עומד על 10. מי שסירב יכול היה להימנע מהבדיקה, אך היה עליו להיכנס לבידוד כפוי של שבועיים.

בסופו של דבר, בשני הסבבים נמצאו עשרות אלפי מאומתים חדשים, שהושמו בבידוד יחד עם "סרבני בדיקות". במדינה נערכים כעת לסבב שלישי, ולפתיחה הדרגתית של הסגרים במדינה.

מגפת הקורונה תקפה קשות את סלובקיה שהגיעה בסוף אוקטובר ליותר מ-3,000 נדבקים ביום. במדינה החליטו על ביצוע בדיקה שתכלול את כל ארבעת מיליוני האזרחים בבת אחת, במטרה לאתר נדבקים. למבצע גויסו כ-30 אלף אנשי צוות רפואי, רובם הגדול מתנדבים וחיילים, שהתפזרו ברחבי הערים ובכפרים מרוחקים במטרה לבצע את המבצע הנרחב וחסר התקדים.

עם זאת, בניגוד לבדיקות ה-PCR, בסלובקיה השתמשו בבדיקות אנטיגן מהירות, שמגלות נוכחות של חלבוני קורונה בגוף. הבדיקות הללו אמנם מהירות ונותנות תוצאות תוך 30 דקות, אולם הן הרבה פחות מדויקות, וכוללות שיעור טעות שעלול בחלק מהמקרים להגיע לכ-30%. בסלובקיה ידעו זאת מראש ולקחו בחשבון את שיעור הטעויות האפשרי, כשמסיבה זו נקבע כי הבדיקות יבוצעו בשלושה שלבים.

המבצע זכה לתהודה בעולם, וכעת מעדכנים בסלובקיה כי המבצע הוכיח את עצמו. בתוך שבוע נעצרה התפשטות הנגיף ובתוך שבוע נוסף חלה ירידה בשיעור הנדבקים מכמות של כ-3,363 ביממה בסוף אוקטובר, ל-1,665 הדבקות יומיות בשבוע האחרון. בעקבות זאת הודיעה המדינה על חזרה לשגרה חלקית.

כעת בודקות כמה מדינות נוספות את יעילותו של המבצע, כשיתכן והמודל יתברר כמודל לחיקוי. עם זאת, דווקא בישראל קיים חשש שהוא לא יבוצע, גם אם יוכח שהוא אכן מביא לתוצאות. הסיבה: מי שטען מראש כי שיטת הבדיקות המקיפה היא השיטה היעילה, הם שניים שדעתם אינה נשמעת וזאת מסיבות אחרות – שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט ("שיטת הפינצטה"), וגם ח"כ גדעון סער. שניים שדעתם אינה אהודה במיוחד אצל רה"מ ויתכן שגם תיצור אצלו ריאקציה אילו תעלה לדיון.

 

 

קורונה סלובקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד