י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חופשי אחרי 35 שנה

הסיר עוקב: יונתן פולארד חתך את האזיק האלקטרוני

אחרי שביום שישי תמו ונשלמו 35 שנות מאסר ומעקב, המרגל הישראלי-אמריקני יונתן פולארד השתחרר היום באופן סופי ורשמי כאשר הוא מספר בהתרגשות כי רעייתו שחררה אותו מכבלי האזיק האלקטרוני שליווה אותה בחמש השנים האחרונות | "הייתי כלוא בצינוק שלוש קומות מתחת לאדמה מאחורי 13 מנעולים ומפתחות", שחזר

הסיר עוקב: יונתן פולארד חתך את האזיק האלקטרוני
יונתן פולארד חופשי ומאושר צילום: באדיבות המשפחה

יונתן פולארד, אזרח אמריקני שנלכד והורשע בריגול למען ישראל בשנות השמונים, שוחרר מהכלא האמריקני לפני כחמש שנים אך למרות השחרור מבין כתלי בית הכלא, השחרור לא היה שלם, והוא היה שרוי בהגבלות שונות. אחת ההגבלות הייתה איסור יציאה מארצות הברית. אך בחסדי השם אף אחד מבין גורמי ביטחון ומודיעין בארצות הברית לא ביקש שההגבלות יימשכו, והוא יגיע בקרוב לישראל.

היום (ראשון) פרסמה המשפחה את יונתן מסיר את האזיק האלקטרוני שהיה עליו במשך 5 השנים האחרונות מרגע השחרור. מאחר ואשתו אסתר נאבקת במחלת הסרטן, לא ברור מתי יתאפשר לו לשוב ארצה לישראל. אך הסרת האזיק מקלה עליו בכל הנוגע לחופש התנועה ברחבי ארצות הברית.

במכתב שפרסם פולארד, הוא כתב: "לפני 30 שנה אשתי האהובה אסתר מצאה בפעם הראשונה את דרכה אלי, בכלא מריון, הכלא השמור ביותר בארה"ב, בו הייתי כלוא בצינוק שלוש קומות מתחת לאדמה מאחורי 13 מנעולים ומפתחות. נגד כל הסיכויים, אסתר הגיעה אלי, חתכה את אזיקים מעל ליבי והחזירה את נשמתי לחיים. זו הייתה העת בה המאבק לחירותי החל לראשונה".

הוא עדכן בהתרגשות: "היום אסתר חתכה את האזיק האלקטרוני מזרועי. בכך החזירה לי את חירותי הכמעט מוחלטת. כצעד האחרון לחירות נותרה חזרתנו הביתה, לארץ ולעם שאנו אוהבים". סיכם.

פולארד ישב 30 שנה בכלא האמריקאי, הושאר עוד 5 שנים תחת מעקב צמוד, היה אסור לו לעזוב את ניו יורק, ובכלל איסור יציאה מארצות הברית, בנוסף היה שוהה ב"מעצר בית" כל ערב, כשהמדינה יכולה להיכנס לו למחשבו האישי בכל עת, ובכל 5 השנים הוא היה תחת מעקב צמוד של מתקן GPS.

כאמור כל ההגבלות הללו הסתיימו בתום חמש השנים שאחרי שחרורו, והוא יוכל לממש את אשר רצה כבר כל כך הרבה שנים, לעלות לארץ הקודש.

פולארד נעצר על ידי ה-FBI בנובמבר 1985 בחשד לריגול למען ישראל, ושנתיים לאחר מכן הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון ונידון למאסר עולם. במשך שנים התקיימה מערכה ציבורית בישראל ובארצות הברית שקראה לחנינתו.

ב-20 לנובמבר 2017 שוחרר פולארד לאחר שמלאו 30 שנה למאסרו, אך הוטלו עליו הגבלים רבים כגון ענידת צמיד אלקטרוני, איסור יציאה מניו יורק, איסור לדבר עם התקשורת, ניטור מחשבים וכלי תקשורת ושימוש באינטרנט. איסור השימוש באינטרנט בוטל לאחר ערעור שהגישו עורכי דינו, אך שאר הערעורים על שאר ההגבלים לא אושרו.

במאי 2019 ראיינה אותו יונה לייבזון מערוץ 12. פולארד אמר כי למרות שהיו כמה יוזמות להחזירו ארצה, הם לא יצאו לפועל אף פעם. "זה עניין של סדרי עדיפויות ותמיד נדמה שיש משהו דחוף יותר", הוא אמר. "אם זו העסקה עם אירן או המעבר של השגרירות לירושלים או הגולן, ההכרה בריבונות שלנו ברמת הגולן. תמיד יש משהו. אז כדי להפוך אותי לעדיפות זה אומר שלממשלה צריך להיות אכפת ממני כדי להגיד באופן גלוי: זה מה שאנחנו רוצים, זה הזמן שלו לחזור הביתה".

לדבריו, "אני מודאג מאוד ממה שנגזר מכך לגבי המחויבות של הממסד הפוליטי ולביטחון של כולם. אם לא אכפת לכם מאדם כמוני שבילה 30 שנים בכלא בשם ארץ ישראל ואזרחיה, כמה דאגה אפשר להפגין כלפי כל אחד במדינה? מחיילינו ועד האזרחים".

פולארד סיים ואמר כי "אם אתם לא נוקטים מחויבות כזו כלפי אדם אחד, זה מעיד על כך שאין לכם מחויבות כלפי אף אחד במדינה. זה המבחן. האם תהיו מוכנים להילחם למען אדם אחד? ואם לא, אז תסיקו את המסקנות בעצמכם".

רקע היסטורי: פולארד בן ה-67, שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, גילה במהלך עבודתו שגורמים מסוימים במערך הביטחון הלאומי בארצות הברית, מונעים במכוון מישראל מידע חיוני. הוא סבר שאי העברת המידע מעמידה חיי ישראלים בסכנה, לפיכך החל להדליף אותו לישראל. כשנתפס, ישראל לא הודתה בכך שהוא סוכן שלה, אולם מימנה את עורכי דינו. לאחר מכן הודתה בכך.

בינואר 1996 העניק לפולארד שר הפנים, חיים רמון אזרחות ישראלית, בעקבות החלטת השר הקודם, אהוד ברק.

פולארד נידון למאסר עולם, אותו ריצה מאז נובמבר 1985. העונש שפולארד קיבל הפתיע והיה יותר משדרשה התביעה. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים מצד ראשי ממשלות ישראל לשכנע את הנשיאים האמריקניים לחון את פולארד, אך הדבר לא צלח. גם הפניות לנשיא הקודם אובמה בבקשה להעניק חנינה לפולארד, לא נענו.

ב-27 ביולי 2015 החליטה ועדת השחרורים האמריקאית כי פולארד ישוחרר מהכלא ב-20 בנובמבר, כאשר יסיים לרצות 30 שנה‏, זאת ללא כל מעורבות פוליטית.

ג'ונתן פולארד שחרור מהכלא אזיק אלקטרוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד