י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מה לו ולצרה הזו

המשוכות שתעבור הוועדה שהקים גנץ על הצוללות

אמנם ההצהרה של שר הביטחון בני גנץ הייתה דרמטית, ובליכוד השתגעו מכך שהוא הולך להם על הראש. מעיון בפרטים ובחינת הסמכויות שיש בידיו של גנץ, עולה תמונה של "צל הרים כהרים"

המשוכות שתעבור הוועדה שהקים גנץ על הצוללות
גנץ צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון יו"ר כחול לבן בני גנץ, החליט ללכת על ראשו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והכריז כבר בשבוע שעבר, כי למרות שהצהיר שלא יתעסק בנושא הצוללות, הוא כן יקים וועדת חקירה בנושא. עברו כמה ימים, והיום (ראשון) פרסם גנץ את רשימת חברי הוועדה אותם הועיד לתפקיד הנבחר, והוא - הליכה על הראש של נתניהו והליכוד.

למרות ההכרזה וההצהרה הפומפוזית על חברי הוועדה ובנושאים אותם הם יחקרו, מציינת כתבת המשפט, תמר אלמוג ב'כאן 11' כי ישנם שלוש משוכות משמעותיות שעל גנץ להפנים/לעבור.

הראשונה, זו לא וועדת חקירה ממלכתית, זו וועדת בדיקה ממשלתית, וכשכזו היא אמנם מוסמכת לחקור את הנושא, אך לא לזמן עדים וחומרים. רק באם שר המשפטים (מטעם כחול לבן, יש לציין) ידרוש זאת תוכל הוועדה לקבל שיניים, אך גם מהלך כזה דורש את אישור הממשלה, מה שלא סביר שיקרה.

השנייה, אמנם יש לגנץ את הזכות להקים את הוועדה, ולחקור נושא או אירוע שבתחום אחריותו, וכזכור הוא שר הביטחון. באם גנץ יחל לחקור את הדרג המדיני בכלל, ואת ראש הממשלה בפרט, יוכלו אלו להגיד לו: היי, כבודו חורג מסמכויותיו.

והמשוכה השלישית, לכל העדים בתיק 3000 כבר התקיימו שימועים (למעט גנור, שהשימוע שלו נדחה) כל אלו יכולים לסרב להשתתף בפעילות הוועדה, מחשש להפללה עצמית, כאשר בשונה מבית המשפט, לוועדה, כמו זו של גנץ אין את הכח להעניק חסינות.

מתוך כל הנ"ל עולה תמיהה אחת, מה לו ולצרה הזו: בני גנץ התעקש להקים את הוועדה המיוחדת שתחקור את נושא הצוללות, ואם לכולם ברור שמדובר יותר בוועדת קישוט מאשר וועדה עם שיניים, התמיהה עולה ומתעצמת. מה ירוויח בני גנץ מעבר להתקוממות הליכוד נגדו. ועוד כשהשר לביטחון פנים מאיים בחקירה נגדית בנושא ה'מימד החמישי', ולחברי סיעתו הודה כי מדובר בימים קריטיים לעתידם.

אולי בעצם זה מה שגנץ רוצה, להיות נרדף על ידי הליכוד, לבנט זה עזר... בסקרים, אבל עזר.

יצוין, כי גנץ הקציב את עבודת חברי הוועדה ל-4 חודשים, מה שאומר שהתוצאות יוגשו במקביל לנקודת היציאה השנייה שלו מההסכם עליו חתם עם נתניהו, כאשר על תקציב 2020 נראה שויתר, משאיר לעצמו גנץ את כל הקלפים לפיצוץ ההסכם מתוך פוזיציה נוחה יותר.

ימים וחודשים יגידו...

בני גנץ פרשת הצוללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד